voltage probleem

Pagina: 1
Acties:

• Ncrflx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb een MSI k7n2 ILSR gekocht met daarin een 2500+ amd processor en 2z256 pc3200 xms Corsair cas2 geheugen. Nou ondervind ik het volgende probleem bij het tweaken van mijn pc. Ik laat dus mijn fsb gelijk lopen met mijn memorygeheugen (400 mhz/fsb dus) en ik krijg constant vastlopers.
Ik heb een progje dat aangeeft hoeveel voltages er per kanaal aangestuurd word op dat moment (12v, 5v, en 3,3v geloof ik) en voordat mijn pc vastloopt op een hoog fsb begint er onder het 12v veldje een rood getal te knipperen die tussen de 10,6-11,2v aangeeft, (ook 3,3v haalt hij niet helemaal --> 3,24) en er loeit op dat moment een sirene door mijn koptelefoon en meestal kort daarna of bijvoorbeeld tijdens een geheugentest van Sandra komt er een vastloper (of zelfs een blauw scherm).
Op 333 fsb loopt het nog maar net zonder vastlopers.

Nou heb ik een andere voeding geprobeerd "Q-TEC 350W voeding met een p4 12v connector (zat er bij mijn oude voeding niet op) hij geeft een iets beter resultaat namelijk 11,40 - 11,50v. Maar dit vind ik nog steeds aan de lagere kant hoewel het systeem nu wel stabieler loopt.

Ik kan dus nergens een topic vinden waar dit probleem besproken word en op google zoeken lukte ook niet echt.

Ik zou graag advies willen of het verstandig is om een nieuwe voeding te kopen (bijv. Q-TEC 550w of nog iets beters) }:O

Verwijderd

Me dunkt dat die eerste voeding een beetje te licht is bij hoge clocksettings (en de 350W Qtec is nog net te doen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
         - 5%   nom.     + 5%
        :   :   :
Vcore   :   1,634   1,72    1,806
+5VDC   :   4,75    5   5,250
+3,3VDC :   3,135   3,3 3,465
+12VDC  :   11,4    12  12,600
-12VDC  :   -11,4   -12 -12,600
standby :   4,75    5   5,250
Als je met die Qtec 350W geen (stabiliteits)problemen ondervind kun je het er wel mee uitzingen. Al is die 350W een beetje een wassen neus omdat het niet het nominale vermogen is maar het maximale vermogen.

AankoopTip als je toch tot vervanging overgaat: Antec, Enermax - of de 550W uitvoering van Qtec als je echt weinig geld hebt.
Ervaringen van die laatste vind je in Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 14:27 ]

Verwijderd

Als ik mijn xp'tje goed oc heb ik maar een Vio meer van 2.83V!
Als ik harder oc gaat de 12V omhoog en de 5 zit rond de 4.82V
Zo verteld speedfan me toch ...

Niet goed dus?
Hoe kan ik de Vio uppen?

Verwijderd

Niet goed dus. Simpele voedingen stabiliseren alleen de 3V3 en 5V. Als je dus de 5V in ziet kakken en de 12V ziet stijgen, dan is je voeding overbelast. De oplossing: andere voeding monteren.

De meeste 350W voedingen leveren niet genoeg peut voor een overgeklokte Athlon met fijne Radeon of GeForce erin.

Zelf heb ik een Antec TruePower 480W voeding, en ik ben er erg tevreden over. Niet de goedkoopste, maar een prima ding. Waarom wel geld investeren in snel geheugen, een rap mammaplankje, een goede proc en dure koeling, maar niet in de voeding? Daar heb je tenslotte langer lol van.

Verwijderd

Ik dacht mn cdroms en alle fan... op mijne oude at voeding aan te sluiten.
Maar die Vio is wel erg laag niewaar?
Voeding zat in een midi Aopen case en is 300-350W ben niet zeker

Kan ik niet gaan solderen of dergelijks?
Pc is anders wel stabiel.
Kan 2450 met 2V in windows geraken maar das veels te heet om te benchen.
Als die Vio op 3.3V werkt kan ik dan niet oc'en met minder Vcore?
Koeler wordt gelapd en krijgt grootere fan ...
Ook met mn pc2700 die op 2.9 Vdimm werkt zuipt ook power.

Graka is een ti200 welke ik dacht te voltmodden wat dan ook weer de voeding zal belasten, nietwaar?

Ik heb echt niks geld meer over na mn Z640 en 19" hebben aangekocht.
Maar die chip oc'ed goed en wil hem niet op zijn gat laten zitten :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 20:13 ]

Verwijderd

Dus maw : zelfs met een at voeding kan ik geen mod doen om een beetje meer Vio tekrijgen?

Ps. is het wel veilig om mn hdd op the at voeding te hangen ?
Ik wil liever geen gegevens kwijt geraken.

Ook, komt binnekort geen btx standaard uit en dus ook nieuze type voedingen?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 02:14 . Reden: qwert / azerty keyboard ]

Verwijderd

BTX is qua aansluitingen en functie van de voeding hetzelfde als ATX
zie ook: ATX en toekomst?

Je kunt een AT voeding náást je ATX voeding gebruiken om je harddisken, optical drives etc aan te sluiten zodat de belasting niet alleen op je ATX voeding komt te staan.

De AT voeding kun je dan automatisch laten inschakelen door een relais op de 5V of 12V (afhankelijk van relais) van je ATX voeding aan te sluiten. De schakelpinnen van het relais sluit je dan aan ipv de 220V aan/uit schakelaar van de AT voeding.

Zie bijv. in de diverse topics over 2 voedingen in 1 systeem en over het automatisch inschakelen van waterkoelingspompen middels een relais.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 11:33 ]

Verwijderd

K lijkt me dan wel redelijk simpel.
Het kan verder ook niet veel kwaad dat mn hdd sneller stroom krijgt dan het mobo en na het afsluiten nog eventjes langer.

Zou denk ik wel een ramp zijn als de stroom uitvalt terwijl windows wilt laden sinds het mobo nog steed zou draaien. Is xp wel naar de vaantjes ofzo.

Die AT voeding, heeft die ook belasting nodig op de 5V lijn of stabiele voltages te geven?
Zou het dan zijn die de Vio nog niet naar behoren is, zou het dan mogelijk zijn om op de AT af te tappen om Vio 0.3V op te krikken of is dat riskant/ingewikkeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 11:42 ]

Verwijderd

Je praat over je geheugen de hele tijd, maar de 12V lijn is ook de belangrijkste voor de HD, als die te weining V krijgt, gaat de HD beginnen te vast lopen, en niet het geheugen.

Correct me if i'm wrong

Verwijderd

Belasting is altijd nodig bij schakelende voedingen (en dat zijn PC-voedingen altijd: ga daar maar vanuit). Tenminste 1 of 2 harddisken is bijvoorbeeld een minimum.

Als je het oplost met een relais heb je niet het verschil tussen inschakeltijd tussen harddisk en mobo omdat de harddisk (AT-voeding) pas aanspringt als de voltages van de ATX-voeding gestabiliseerd zijn tot zo'n nivo om tenminste het relais in te schakelen. Voordeel: je vergeet nooit de AT voeding in te schakelen.
Het is in principe een eitje om te maken: 1 relais met diode en aansluiten...

Ik zou persoonlijk dus gewoon de ATX voeding gebruiken voor het mobo en de AT voeding voor de losse devices.

3,5" harddisken, CDromspelers etc gebruiken ook de 12V lijn voor de motorische aansturing. De 5V wordt voor het logische gedeelte gebruikt. Alleen laptop harddisken (2.5") gebruiken alleen de 5V aansluiting.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 11:47 ]

Verwijderd

Mijn geringe kennis van elektriciteit kan nog met een relais contactor overweg dus dat lukt me wel

De 12v lijn is binne te perken en stijgt zelfs als ik verder oc (12,5v) en maakt me sneller zorgen dat die teveel zal krijgen.

Bonus : ik kan mijn ccfl op een warmte gecontroleerd schakelaartje hangen en als mn pc dan afsluit zal het licht achter mn cut out lichtjes doven. :)
Had ook ergens gelezen dat het goed is om je fans na afsluiten nog enkele seconden laten draaien om plotse temp. verschillen te vermijden.
Dat kan via condensators?

Verder hoef ik dus niets op de 5v lijn te hangen van de AT voeding?
Ik dacht om een sigaretten aansteker te modden om iets te maken waarop ik een bordje of glas kan zetten om het warm te houden. Ipv 12v 5v is denk ik nog warm?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 11:56 ]

Verwijderd

om je fans na afsluiten nog enkele seconden laten draaien om plotse temp. verschillen te vermijden.
Dat valt nog wel mee, al is dat een aparte discussie. Maar het nalopen van je ventilatoren zort er ook voor dat de temperatuur sneller afneemt, waardoor microslijtage ook weer hoger is (oiv snelle krimp/rek). Een complete print hiervoor is te koop bij Conrad (elctronica bouwpakketten).

Over je warmhoud plaatje 8) Ik heb geen flauw idee hoeveel warmte een sigarettenaansteker nog aan warmte uitstraalt op 5V. Ik zou zeggen, ga het testen en verbaas ons met je mod. ;)

De 5V lijn moet inderdaad ook belast worden, maar als jij harddisken, cdspelers etc op die AT voeding hangt lijkt mij dat al voldoende. De ATX voeding wordt op zijn voltlijnen al voldoende belast door het moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 13:33 ]

Pagina: 1