[Crashes] Spellen crashen bij muisbeweging?

Pagina: 1
Acties:

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hallo :) ,

Allereerst, gelieve alleen te antwoorden indien je alles gelezen hebt, even snel wat neerdumpen zonder alles te lezen heeft geen zin. Ook de plaatsing van dit topic is wat moeilijk vanwege het vage probleem...

Probleem
Het probleem is dat bij bepaalde spellen als Command & Conquer Generals en Republic: Revolutions het systeem binnen een aantal seconde crasht. Ik heb ontdekt dat dit gebeurt zodra de muis een stukje bewogen is.
De crash is ene complete lock-up van het systeem, zonder blauw scherm of enige aanwijzingen in m'n logs. Alleen een hard reset helpt.

Systeem
Targa Visionary XP10 Laptop met:
- AthlonXP 2500+
- Radeon 9600 integrated
- Via chipset
- touchpad
- Logitech Cordless Optical Mouse
de rest lijkt me niet relevant.

OS is WindowsXP Prof (zelf geïnstalleerd, niet voorgeïnstalleerd dus)

Geprobeerd
Ik heb een aantal zaken geprobeerd om mogelijke oorzaken uit te sluiten, deze staan hieronder.

- Gezien de spellen die crashen directx spellen zijn, dxdiag gedraait en de test gedaan, werkte allemaal perfect.

- Alle drivers geupdate, oa. VIA 4 in 1, nieuwste drivers videokaart (integrated en alle 2 (!) drivers gaven hetzelfde probleem

- Alle windowsupdates geinstalleerd

- Virusscanner en ad-aware gerunt

- Touchpad in bios uitgeschakeld en muis aangekoppeld, probleem bleef

- Muis afgekoppeld en met touchpad alleen gespeeld, probleem bleef

- DirectX hergeïnstalleerd

- Futuremark gedraait, helemaal afgerond zonder problemen, dus geen tempratuurprobleem oid.

- Andere directx spellen als vice city, collin mcrae rally 4 en tony hawk pro skater 4 werken naar behoren en zonder problemen

Conclusie
Ik weet dus niet meer waar het aan zou kunnen liggen, vooral nadat ik erachter kwam dat generals gewoon werkt en pas crasht als ik mn muis een stukje bewogen heb. Door het uitzetten van touchpad en loskoppelen van de muis sliuit ik een hardware probleem uit, echter door wat ik qua software al geprobeerd heb sluit ik een softwareprobleem óók uit. Daarom toch maar in OH geplaatst.

Bedankt voor het lezen en de eventuele reactie

Uiteraard heb ik de search al gebruikt en heb ik ook gegoogled, zonder resultaat echter

[ Voor 5% gewijzigd door sdomburg op 25-09-2003 13:41 ]

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 15:42

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Hoe is je IRQ gebruik?
Gebruikt de ps/2 muis/touchpad dezelfde IRQ als een ander apparaat, zoals de videokaart(!)?

Heb je garantie?

Wat voor besturingssysteem gebruik je? Is deze voorgeïnstalleerd?

Make music, not war

• sdomburg
musiman2 schreef op 25 September 2003 @ 13:37:
Hoe is je IRQ gebruik?
Gebruikt de ps/2 muis/touchpad dezelfde IRQ als een ander apparaat, zoals de videokaart(!)?

Heb je garantie?

Wat voor besturingssysteem gebruik je? Is deze voorgeïnstalleerd?
Geen conflicten en OS was ik vergeten, heb 'm er nu bijgezet :)

Garantie --> natuurlijk, maar dan weet ik graag wel even zeker welk stukje hardware het aan ligt, en daar kom ik dus niet achter, gezien alles lijkt te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door sdomburg op 25-09-2003 13:42 ]

• -ET-
  • Laatst online: 21:13

-ET-

Phone Home

Heb je software draaien voor je touchpad?

• sdomburg
-ET- schreef op 25 september 2003 @ 13:42:
Heb je software draaien voor je touchpad?
nee.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34
-Crasht ie altijd tijdens het laden? (hij heeft het dus nooit goed gedaan met die bepaalde spellen)
-Hoever kom je als je niet je muis beweegt en pas je muis gebruikt als het beginscherm er is?

• sdomburg
wmeester schreef op 25 September 2003 @ 14:35:
-Crasht ie altijd tijdens het laden? (hij heeft het dus nooit goed gedaan met die bepaalde spellen)
-Hoever kom je als je niet je muis beweegt en pas je muis gebruikt als het beginscherm er is?
- Niet tijdens het laden van het spel, maar tijdens de eerste seconde van 't spel. Tijden Generals zie je al meteen bij het menu op de achtergrond een demo zeg maar, daarom crasht 'ie ook daar.
- Als ik de laptop wegzet, is 'ie met een half uur nog niet vastgelopen. ZO heb ik dat van die muisbeweging dus ook ontdekt.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34
sdomburg schreef op 25 September 2003 @ 15:04:
[...]

- Niet tijdens het laden van het spel, maar tijdens de eerste seconde van 't spel. Tijden Generals zie je al meteen bij het menu op de achtergrond een demo zeg maar, daarom crasht 'ie ook daar.
- Als ik de laptop wegzet, is 'ie met een half uur nog niet vastgelopen. ZO heb ik dat van die muisbeweging dus ook ontdekt.
-Maar als je Generals opstart zie je eerst zo'n filmpje, die speelt ie wel af? Met muisbewegingen? (ik bedoel dus het demo filmpje, waar ze lullen over wereldlijders enzo)
-Je hebt het over meerdere spellen, zijn het alleen die twee die je opnoemt? Of ook echt nog meer spellen. (misschien dat EA hier namelijk iets over zegt)

• sdomburg
wmeester schreef op 25 september 2003 @ 15:15:
[...]

-Maar als je Generals opstart zie je eerst zo'n filmpje, die speelt ie wel af? Met muisbewegingen? (ik bedoel dus het demo filmpje, waar ze lullen over wereldlijders enzo)
-Je hebt het over meerdere spellen, zijn het alleen die twee die je opnoemt? Of ook echt nog meer spellen. (misschien dat EA hier namelijk iets over zegt)
- Ja, het filmpje gaat ook perfect
- Ik heb deze laptop nog niet zo lang, maar dus Generals, de uitbreiding van Generals (Zero:Time ofzo) en Republic:Revolution hebben dit. Bij Republic kan ik gewoon alle vragen beantwoorden die je aan het begin krijgt, en zodra je voor het grote gebouw bent en het spel begint crashed ie dus zodra ik de muis beweeg. Ook vind ik het verdacht dat hij niet eens een blauw scherm geeft maar gewoon totaal crashed en dat er dus geen minidump oid. te vinden is en ook dat alleen een hard reset werkt...

• musiman

musiman

Probeer eens om van ACPI naar standard pc te gaan.
Dit doe je door in de hardware lijst (device manager) op het + teken van Computer te drukken, en rechts te klikken op ACPI, properties. Nu ga je naar het tabblad "drivers" en kies je: update drivers.
Install from a list or specific location
Don't search, choose for a driver to install
Kies: standard pc.

Let wel op het volgende. Het kan zijn dat na het (opnieuw moeten) instellen van allerlei hardware, je bepaalde hardware ff niet aan de praat krijgt. Je kunt altijd terug naar acpi.
Maar het kan wel bepaalde conflicten tussen videokaart en windows oplossen.
Ati geeft ook deze mogelijkheid op hun site. Als je wilt, kan ik de url wel even opzoeken.

Make music, not war

• sdomburg
ACPI staat niet onder een hoofdgroep in de device manager, wel staat het genoemd bij de accu en de knoppen. Ik kan echter in de BIOS de ACPI wel aanpassen. Dat zal ik nu eens proberen.
Het was dus de suspend mode die ik kon aanpassen, zonder resultaat; nog steeds crashes.

Die pagina van ATI is mss. wel handig.

[ Voor 29% gewijzigd door sdomburg op 25-09-2003 16:43 ]

• musiman

musiman

Hier is de url van Ati: http://www.ati.com/support/infobase/howtowin2kxpirq.html

Hierin staat ook de wijziging van ACPI naar Standard pc vermeld.

Ik had het niet over ACPI in de bios, ik weet dat dit inderdaad niks uitmaakt.
Wat ik wel weet is dat de Ati kaarten BIJZONDER gevoelig zijn voor IRQ gebruik. Probeer verschillende IRQ settings, ook al heb je nu al dat de Ati kaart als enige een IRQ gebruikt, probeer een andere. (btw, ik heb dit van een Ati engineer, dus...).

Met Standard pc zal windows niet meer automatisch de pc afsluiten, maar kun je in ieder geval heel goed de verschillende IRQ settings testen.

Make music, not war

• rashnu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06-2023
Ik heb in het verleden exact het zelfde gehad. Maar weet niet of mijn oplossing ook jouw oplossing kan worden.
Ik heb hier 2 muizen liggen 1 via ps/2 en 1 via USB wanneer ik in een aantal Directx games de ps/2 muis bewoog hing mijn systeem. Andere games Vaak 3d games kon ik alles met de ps/2 muis blijven doen.
OP een ander moeder boord met zelfde specs verder had ik dit probleem niet.
Dus ben ik verder gaan kijken op mijn oude Moederboord en het bleek dat er in sommige games kortsluiting ontstond op mijn ps/2 poort.
Moederboord is terug gegaan naar fabriek en kreeg een nieuwe nog steeds zonder problemen.
Het ging hier om een MSI KT4V moederboord.

Ik hoop dat dit je kan helpen.

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem en de oplossing is eigenlijk simpel... in je display preferences moet je onder troubleshooting je hardware acceleration 1 tikje naar links zetten ipv full. Dit zet namelijk de hardware mouse cursor uit.

Had hetzelfde probleem trouwens ook bij Age Of Mythology.

• sdomburg
Beetje laat, maar for future reference; het schuifje van de hardwareversnelling 1 tikje terugzetten is in dit geval de oplossing. Bedankt :*

Topic nu weer weg laten zakken aub.
Pagina: 1