Toon posts:

[ARCServe 2000]Database stuk? paniek?

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik run een netwerkje met 4 servers en ongeveer 50 werkstations. Drie van de vier servers (alle drie databeest bakken) worden met ARCServe gebackupt, één met Veritas (een SBS server, waar Veritas schijnbaar mee werd geleverd.)

De drie database bakken zijn vitaal en *moeten* perse elke nacht full op tape. Dat ging goed tot ik een lang weekend vrij nam vorig weekend. Toen ik terugkwam waren de backupjobs voor de drie servers vertrokken, en stond de DB Prune job op failed to start. Elke poging een job toe te voegen en vervolgens te wijzigen liep uit op een vastlopende ARCServe manager. Na enig geklier heb ik uitgevonden, dat de database engine niet goed start en wel stopbaar is maar vervolgens in een niet-aan-niet-uit staat eindigt. Een server-reset (je hebt van die mensen die eerst alles proberen...) verder ben ik zeker van het feit dat de database niet OK is. Als ik in de ARCServe manager de database probeer op te vragen, loopt het ding vast (de manager dus, de database weet ik niet zeker, maar ik ga ervan uit dat het ding nooit de lucht is ingekomen)

Kan iemand aan de hand van deze gegevens bevestigen of ontkennen dat er iets mis is met de arcserve database, en mij eventueel de goeie richting in duwen wat betreft de oplossing voor dit behoorlijk serieuze probleem? De Prune job loopt vast, wat er weer in resulteert dat de backup jobs niet succesvol eindigen omdat ze de cat files niet in de DB kunnen wegschrijven. En die backupjobs die waren best belangerijk.

Alvast bedankt voor eventueel te posten nuttige info. Ik ben heel erg niet bekend met ARCServe (klein bedrijf -> geen geld voor cursusjes en sowieso al drie keer nix aan IT budget) maar wil dit weekend écht perse naar freelan. dat kan natuurlijk niet als de backups niet draaien. Redt mij! _/-\o_

Appendix A: dingen die er meteen in gemoeten hadden.
ARCServe 200 versie 7.0 draait op een NT4 SP6a machine in een SBS domein. Deze machine is BDC.
Arcserve 2000 is vast en zeker nooit gepatched, maar ik durf met een brakke DB niet aan daar servicepacks overheen te gaan gooien, nu.
Ik kan niet zien welk type DB ARCServe gebruikt (vldb of raima) want als ik de database probeer te managen dan klapt de manager er dus uit.
De server wordt niet overmatig belast, en het niet werken van arcserve heeft verder geen invloed op applicaties die ook op deze server draaien.
Een uitgevoerde job schrijft op normale wijze ongeveer 450 mb/sec weg op de tape, dus verder werkt het hele gebeuren wel.
Vanochtend is de tape gewisseld terwijl de bakcup job nog draaide. Ik weet zeker dat de cat files net als alle andere files wel netjes op tape zijn gezet maar weet nu niet zeker of de backup in geval van nood nog bruikbaar is. ik weet wel dat ik de database schijn te kunnen rebuilden met de cat files op de tape, maar ook daar durf ik zonder meer info eigenlijk niet goed aan te beginnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 12:54 . Reden: Appendix A ]

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan je database toch gewoon weggooien?

Nadeel is alleen dat als je iets wil terugzetten je moeten weten op welke tape het staat. Maar als die behoorlijk gelabeld zijn is dat ook niet zo'n probleem.

Kijk hier ook even: http://support.ca.com/techbases/as2000/as2k-1521.html

[ Voor 18% gewijzigd door FirmPete op 25-09-2003 13:11 ]

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Topicstarter
full backup elke nacht. dat terugvinden is niet het probleem.
maar eh, die database weggooien...
ik heb dus echt nul verstand van arcserve behalve de stukken die ik op de support site heb gelezen (ondertussen al aardig wat) en heb a) geen idee hoe ik die database weggooi en b) de ballen niet dat eens uitgebreid te gaan proberen in de live omgeving. er is geen testsysteem beschikbaar.
hoe gooi ik die database weg, wetende dat de manager vastloopt bij elke poging tot database raadplegen?

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Database zijn een hele verzamling losse files in c:\program files\computer associates\arcserve\database

ik zal ff ons proceduretje opsnorren.

Firmpete on Aerie Peak

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:07
Ik weet niet precies hoe het met arcserve voor windows precies zit. Maar onder Netware was de database gewoon een file op het SYS-volume (duh), die kon je wegknikkeren en daarna een lege database terugzetten (stond in een dir emptyDB).

Zal niet erg veel anders zijn vermoed ik.

[edit]
Even op google gezocht, daar kwam ik dit tegen :
What is Database Corruption?

Database corruption can be defined as the point at which ARCserve can no longer perform a Retrieve, Insert, Update or Delete of a record within a database file. It is possible that a database file, like any other computer file, may become corrupt. If this happens, an error message from ARCserve will be displayed to alert the user to the problem. Depending upon when the problem occurred, and what process ARCserve was performing at the time, one of several error messages will be displayed.

If you look in the Activity log, do you see an asterisk (*) next to the JobID number? If so, then this indicates that the ARCserve Database is not being written to. If this is the case, then there may be database corruption. If you do not see an asterisk, then see if there are any *.CAT files in the ARCSERVE\TEMP directory. If there are then there seems to be a problem Merging the CAT file into the database.
Bron : http://support.ca.com/techbases/as2000/as2k-1521.html

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:15

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Misschien valt er nog wat te repareren..

Start de ArcServe Server Admin op, selecteer de juiste server, en selecteer daarna het tabblad "Database Engine".
Selecteer Menu: Operation >> Initialize Database... >> Select "All databases" en kliketieklik "Initialize"..

Wellicht dat dit helpt..
Vaak is een database erg groot, ook al wordt er regelmatig gepruned.
Met een hele grote database wil het stoppen / starten van de engines wel eens wat langer duren.

Heeft het initialiseren niet geholpen, dan kan je inderdaad de database gewoon weg knikkeren, en daarna de engine weer starten.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Als je de DataBase moet weggooien en een nieuwe moet aanmaken kun je de Backup Tapes later als je ze nodig hebt weer 'mergen' in de nieuwe DataBase. Bij grote Tapes (LTO bijvoorbeeld) kan het dan wel een paar uur duren voor een Tape ingelezen is . . . ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DJ op 25-09-2003 13:40 ]

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Topicstarter
ik ben allemaal aan het falen met dbcheck, die geeft een foutcode (-1034) die ik zo 123 niet op de support.ca.com site tegenkom.

Die database directory daar staan wel een heleboel filetjes in. Mogne die ALLEMAAL weg? ik zie al een .ini staan die volgens arcserve belangerijk was, maakt hij die vanzelf aan? (niet dat ik niet sowieso eerst een backup van de folder maak, maar paranoia is nu eenmaal één van mijn betere kwaliteiten)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Als het goed is (Bij Netware is dat zo) is er ook een directory EmptyDB. Die bestanden die daar in staan moet je kopieren naar de DataBase directory. Je kunt de bestanden alleen overschrijven als ArcServe gestopt is en de DataBase engine gestopt is.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Topicstarter
die is er niet bij NT maar ik begrjp dat die ook niet nodig is omdat de NT versie zelf die DB opnieuw kan bouwen.

bij het deleten van de database folder kom ik dit bestand tegen: Lockcat.fil het ding zit op slot door iets of iemand en wordt niet vrijgegeven. Alle ARCServe services heb ik gestopt.

// edit:
ALLE bestanden zijn gelockt :( behalve de .dbd files.
de services liggen écht stil, en met pskill kom ik er ook niet ééntje nog tegen.
paniek? jazeker. Oplossing? geen idee.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 14:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het initialiseren van de database loopt, net als al het andere, gewoon keihard vast.
de server kan pas vannacht om half vier herstart worden. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om tot die tijd te wachten en dan op zo'n onchristenlijk uur m'n nest uit te moeten om in te gaan bellen. Elke tip is welkom, als ie maar uitlegt hoe ik die daabase engine écht dood krijg zodat ik de database kan weggooien.

Verwijderd

Probeer eens de directory van de database te hernoemen en een nieuwe directory aan te maken!

Anders probeer dit eens:

Fix Corruption:

Try stopping the ARCserve Engines and then delete the following files, found in the database directory.

The three files are:

rdm.chk - checkpoint image file
raaaaaaa.chg - Change log file
rdm.chi - Change log indicator file

These files are index files that will be recreated the next time ARCserve starts. Sometimes these files become corrupt and cause these types of problems.

If that does not fix the problem, then there may be database corruption. Follow these steps to try and fix the corruption:

Edit the Velocis.ini file, it is found in the ARCSERVE\DATABASE subdirectory.
Below is a portion of an average Velocis.ini, change the AsyncRead value as follows:

[SERVER]
ServerName=ARCSERVE
Archiving=1
AsyncRead=1 <--- Change the 1 to 0
AsyncTransactions=0
AsyncWrite=1
ChangeLogBufSize=262144
ChangeLogDevice=catdev
CheckPointDevice=catdev
CheckPointThreshold=40
MaxCachePages=22400 [default is 5600]
MemoryLimit=134217728 [default is 33554432]

What this is doing is changing the way Raima processes threads. Basically, the default way is to "queue" the threads to be processed at a later time. When this is done, this can cause a bottleneck and the symptom is Failed to Login to db ec=1034. When you change the AsyncRead to 0, you are telling Raima to process its jobs immediately so that there is no queue. Sometimes the Database file RDS.EXE hangs up. This file should unload when you stop the ARCserve Database Engine. If it doesn't you can reboot the server or Use the NT3.51 resource Kit to Kill the RDS.exe.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 15:42 ]

Verwijderd

CyberJ schreef op 25 September 2003 @ 13:36:
Misschien valt er nog wat te repareren..

Start de ArcServe Server Admin op, selecteer de juiste server, en selecteer daarna het tabblad "Database Engine".
Selecteer Menu: Operation >> Initialize Database... >> Select "All databases" en kliketieklik "Initialize"..

Wellicht dat dit helpt..
Vaak is een database erg groot, ook al wordt er regelmatig gepruned.
Met een hele grote database wil het stoppen / starten van de engines wel eens wat langer duren.

Heeft het initialiseren niet geholpen, dan kan je inderdaad de database gewoon weg knikkeren, en daarna de engine weer starten.
Ik werk zelf ook met Arcserve 2000
Totaal zo'n 15 servers (per vestiging 2) met elk Arcserve.

Bovenstaande verhaal is juist.
Wat initialise doet is het opnieuw opbouwen van een database.
ALs je de oude eerst weggooit maakt hij een lege aan.

Verwijderd

Probeer eens om via de Server Admin eerst je 3 engines (job, tape en database) aan en uit te zetten. Dan ff checken in de service manger van NT of alle ArcServe services uit staan (5 standaard + eventuele opties). Dan een klein gebedje en deleten maar....

Zeg, die 3 servers draaien die een lokale Arcserve of is er 1 master en de rest slave en verloopt de backup altijd via die master ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 15:50:
Probeer eens om via de Server Admin eerst je 3 engines (job, tape en database) aan en uit te zetten. Dan ff checken in de service manger van NT of alle ArcServe services uit staan (5 standaard + eventuele opties). Dan een klein gebedje en deleten maar....

Zeg, die 3 servers draaien die een lokale Arcserve of is er 1 master en de rest slave en verloopt de backup altijd via die master ?
Laten we het hopen van wel ..

maar wij noemen het arcserve agents =]

Verwijderd

Topicstarter
OK, overwegend positieve reacties.
- de twee servers die ik nu niet aan het VNCen ben draaien ARCServe agents (slaves, zoals jij ze noemt) dus dat zit allemaal wel netjes
-het verhaal initialiseren is wel juist maar het prbleem is dus dat dat niet kan omdat elke bewerking op een database automatisch het benaderende arcserver programmatje over de riedel helpt.
-het ontbrekende stukje tekst wat iemand van jullie had kunnen posten was:
Sometimes the Database file RDS.EXE hangs up. This file should unload when you stop the ARCserve Database Engine. If it doesn't you can reboot the server or Use the NT3.51 resource Kit to Kill the RDS.exe

Ho, ik lees net dat Schlijmie at ook post alhoewel als tussendoor regeltje in z'n antwoord.
nu ik RDS heb gekilled kan ik de database wegmikken. ik ga zo dus de engines weer opstarten en eens kijken hoe het verder gaat.
Allemaal bedankt voor het mee denken.
FREELan here I come!

Verwijderd

Topicstarter
Endpoint (hopelijk dan)

De correcte procedure was dus niet de files wegmikken, want dan start de hele database engine niet meer op (dát is dus écht paniek)
In plaats daarvan, sluit je alle services van arcserve af, zoekt in de taakmanager naar RDS.EXE en als die nog bestaat moet je die killen (pskill is zo'n handig programma dat dat voor je kan doen: http://www.sysinternals.com heeft het)
daarna in de server admin de DB service starten, en reinitialise doen. dan gaat het weer werken.

Best jammer dat ik zo laat achter het bestaan van RDS.EXE kwam, anders had ik er met een minuut of tien zelf uitgekomen.
Als het morgen niet gewerkt heeft laat ik het nog even weten.
Pagina: 1