[E-Commerce] Wanneer startte dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:11

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
We zijn hier bezig met een verslag over distributie over internet en vroegen ons af wanneer E-Commerce eigenlijk begon. Online is veel te vinden, maar nergens een datum en/of jaartal. "Geschiedenis van E-Commerce" levert op Google veel interessante dingen op (Geschiedenis van moederdag, geschiedenis van het gedrukte boek etc.), maar dus niet echt een antwoord op onze vraag.

Datum en tijd is hierbij niet echt noodzakelijk, maar een jaartal zou toch wel prettig zijn. Wanneer begon ergens de eerste online shop? Wanneer werd het bekend? We kunnen wel gaan gokken, maar waarschijnlijk zit er wel iemand tussen het publiek die het weet, dus willen we het wel een beetje in de goede richting gokken :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dvd express is de eerste dvd retailer via internet geweest, ik heb zelf een aantal jaar geleden bij de nederlandse variant gewerkt. het is begonnen als dvd express, toen express.com geworden en nu zijn ze te bereiken via dvd.com. wellicht kun je een email sturen en om meer info vragen.

amazon is ook al een tijd bezig, waarom informeer je niet bij dat soort bedrijven?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
We doen een case study naar Amazon, die is gestart in 1995. Amazon.com, de webshop, is gestart in 1997. Die wisten we al, maar het zal vast niet dat Amazon de allereerste was die een webshop opzette.

Een DVD retailer is leuk, maar heeft natuurlijk niets met het begin van E-Commerce te maken, aangezien ze toen nog geen idee hadden wat een DVD was...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Wat is jou definitie van E-Commerce ?

E-commerce zegt bij mij het handelen via internet en dit bestaat al zolang internet beschikbaar is voor de consument. Immers er zijn altijd al betaalde sex-sites geweest en als ik het op deze manier bekijk is dat toch echt E-commerce.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

[Airwolf] haalt me de woorden uit de mond. Handel is zo oud als de mensheid, en internet-handel (oftewel e-commerce) is zo oud als het internet. Vierde dat niet onlangs z'n dertigste verjaardag of zo?

http://www.zakon.org/robert/internet/timeline/

1957 dus.

[ Voor 15% gewijzigd door CmdrKeen op 25-09-2003 14:05 ]

Bloed, zweet & koffie

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kaastosti schreef op 25 September 2003 @ 13:22:
We doen een case study naar Amazon, die is gestart in 1995. Amazon.com, de webshop, is gestart in 1997. Die wisten we al, maar het zal vast niet dat Amazon de allereerste was die een webshop opzette.

Een DVD retailer is leuk, maar heeft natuurlijk niets met het begin van E-Commerce te maken, aangezien ze toen nog geen idee hadden wat een DVD was...
dvd'tjes stammen uit 1995 ongeveer.

ik heb dit nog even voor je gegoogled.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Kaastosti schreef op 25 September 2003 @ 13:22:

Ik heb in 1996 al mijn eerste boeken besteld bij amazon.com (over html :)) Dus ze zijn eerder dan 1997 online gestart.

Van de Amazon site:
How long has Amazon.com been in business?
A: Founder and CEO Jeff Bezos opened the virtual doors of Amazon.com's online store in July 1995. The company was incorporated in 1994 in the state of Washington and reincorporated in 1996 in Delaware. The Company's principal corporate offices are located in Seattle, Washington. Amazon.com completed its initial public offering in May 1997, and its common stock is listed on the Nasdaq National Market under the symbol AMZN.

Juli 1995 dusss

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Owkee dus toch 1995... die info kon ik niet zo snel vinden op de Amazon site, wel een hoop financial reports waar je wordt doodgegooid met nummertjes :P
ik heb dit nog even voor je gegoogled.
Die had ik ook gevonden :) dergelijke sites heb ik er nog een aantal van gevonden.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Amazon is echt niet de enige E-commerce site hoor.
Er waren er nog _veel_ meer die eerder als amazon waren.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
...maar het zal vast niet dat Amazon de allereerste was die een webshop opzette.
Dat zei ik dus al. Dat neemt echter niet weg dat Amazon vandaag de dag een van de grootste webshops is en zeker een van de bekendste. Daarom leek het ons goed om deze te nemen als case.

Een ander voordeel is dat Amazon beursgenoteerd is en zodoende rapportages uit moet brengen aan aandeelhouders. Die staan dus ook netjes op de site ter inzage. :)

Pagina: 1