[Dig cam] Minolta Dimage 5 perikelen

Pagina: 1
Acties:

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ik maak al ongeveer 1,5 jaar gebruik van m'n Minolta Dimage 5, echter de laatste tijd lijkt het wel ofdat hij wat ouderdoms verschijnselen begint te vertonen.
Ik ben dus op zoek gegaan naar wat tips en tweaks voor deze camera.

Mijn problemen de laatste tijd:
• Focust regelmatig niet 100% op het onderwerp, ook kan dit komen door de polarisatie filter die ik er sinds kort op heb.
• Rubberen "zoom" ring is draait soms loos rond. (rubberen ring heeft losgelaten van het metaal)
• Na 75 min van bijna continu aan op de adapter, waarin 50 foto's zijn gemaakt met flits en deze bekeken en gemaakt zijn op het grote scherm, stopte hij ermee... Hij leek wel vastgelopen te zijn. Iedere Dimage 5 gebruiker weet dat hij warm word bij het handvat. Hij was echter voor mijn gevoel niet extreem warmer dan "normaal". Een paar uur later deed hij het gelukkig weer (heb het in de tussentijd niet uitgeprobeerd).

Mijn oog is o.a. gevallen op de firmware upgrade. Nu vraag ik me alleen af wat voor veranderingen deze (v056e) versie heeft tov mijn huidige (v055e) versie, ofdat mijn problemen hierdoor ook worden opgelost.

Het rubberen zoom ring probleem zal uiteraard niet worden opgelost met die firmware upgrade. Heeft iemand ook hetzelfde probleem gehad en een goeie oplossing gevonden?

Verder vraag ik me af ofdat de camera de snelheid van de nieuwe snelle CF geheugen kaarten goed kan benutten. Ik laat de foto's namelijk sinds kort afdrukken bij fotocentrales. 10X15 afdrukken vind ik helaas niet zo denderend van kwaliteit. Ik zie duidelijk de ruis erin en toch nog de jpg compressie. Als ik echter foto's in tiff formaat opsla, vraag ik me af ofdat ze dan daadwerkelijk mooier zijn en ofdat ze dan ook sneller opgeslagen kunnen worden dan op mijn huidige Sandisk 256 MB cf kaartje.

Ik heb in ieder geval op GoT wat gezocht over mijn camera, maar kom voornamelijk vergelijkings vragen tegen, en een heel enkel firmware/driver verzoekje tegen, maar helaas geen ervaringen hiervan.

Alvast bedankt voor je reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door jules op 25-09-2003 12:27 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

Het focus probleem zou inderdaad kunnen komen door de polariser, omdat je daardoor flink wat licht verliest.
Dat zou je natuurlijk heel simpel kunnen testen door de polariser er even af te halen. ;)

De snelheid van de CF wordt voornamelijk beperkt door de snelheid van de camera, dus dat heeft niet zoveel nut.
En als je de foto's wilt laten afdrukken zal je ze toch eerst moeten omzetten naar .jpg, met als gevolg kwaliteitsverlies.

De zoomring bestaat uit een palletje wat door een soort rails loopt, dus misschien is er een stukje van dat palletje afgebroken.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 12:15:
Het focus probleem zou inderdaad kunnen komen door de polariser, omdat je daardoor flink wat licht verliest.
Dat zou je natuurlijk heel simpel kunnen testen door de polariser er even af te halen. ;)
TnX voor je reply!
Wat me opvalt is dat het scherpstellen vooral langzamer en slechter gaat als wanneer die accupack bijna leeg is. Dus 100% zeker dat het die polarisatie filter is, is het dus niet... Ik ga het in ieder geval uitproberen, maar nieuwe tips zijn altijd welkom!
De snelheid van de CF wordt voornamelijk beperkt door de snelheid van de camera, dus dat heeft niet zoveel nut.
Maar goed, da's dus eigenlijk mijn vraag; wat voor snelheid kan de camera aan? Kan de Dimage 5 de volle snelheid van die nieuwe snelle CF kaartjes benutten of niet?
En als je de foto's wilt laten afdrukken zal je ze toch eerst moeten omzetten naar .jpg, met als gevolg kwaliteitsverlies.
Er zijn ook centrales die tiff accepteren... De beste compressie van de camera is nog altijd één stap slechter dan die van photoshop (versie 7). Maar goed, ik heb net ff wat vergelijkende pics gemaakt. Het is niet zo zeer de jpg compressie die te zien is (in tegenstellig wat ik in de start post vermelde), maar eerder de ruis in de wat donkere gebieden en te veel licht dat "uitlekt" naar naastliggende pixels...
Oplossingen hier zouden kunnen zijn, het toch maar weer verwijderen van de polarisatie filter, omdat er te weinig licht daardoor binnenvalt op de CCD.
ISO op 100 zetten
Diafragma helemaal open gooien
Zo kort mogelijke sluitertijd kiezen
De zoomring bestaat uit een palletje wat door een soort rails loopt, dus misschien is er een stukje van dat palletje afgebroken.
Ik heb maar meteen even de start post veranderd. Het is de rubber ring die slipt op het metaal... De lijmlaag heeft het begeven. Welke lijm of andere methode zou ik het beste kunnen gebruiken om het weer op te lossen?
Zijn er trouwens ook anderen met hetzelfde probleem?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ch!pY-J schreef op 25 September 2003 @ 12:41:
Maar goed, da's dus eigenlijk mijn vraag; wat voor snelheid kan de camera aan? Kan de Dimage 5 de volle snelheid van die nieuwe snelle CF kaartjes benutten of is die snelheid gebaseerd op de usb 1 snelheid?
Het is onzin dat bij CompactFlash de snelheid van de camera bepalend is. CompactFlash kaartjes zijn groter dan alle andere flashmedia omdat de controller (besturings-chip) er in zit, dat betekent dat de de camera de snelheid, en de maximum opslaggrootte niet hoeft te regelen omdat de kaart dat zelf kan.

Vooral de (oudere?) Sandisk kaartjes staan er om bekend dat ze heel erg traag zijn. USB heeft hier niets mee te maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Johnny schreef op 25 September 2003 @ 20:31:
[...]

Het is onzin dat bij CompactFlash de snelheid van de camera bepalend is. CompactFlash kaartjes zijn groter dan alle andere flashmedia omdat de controller (besturings-chip) er in zit, dat betekent dat de de camera de snelheid, en de maximum opslaggrootte niet hoeft te regelen omdat de kaart dat zelf kan.

Vooral de (oudere?) Sandisk kaartjes staan er om bekend dat ze heel erg traag zijn. USB heeft hier niets mee te maken.
Ik ben alleen nieuwsgierig ofdat de camera de snelheid van die nieuwe kaartjes kan benutten of niet. Ik denk niet dat er winkels zijn die zeggen: "probeer het anders maar even uit!" Maar zelf hebben ze ook geen ervargin wat dat betreft :(.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ch!pY-J schreef op 25 september 2003 @ 12:41:
Ik heb maar meteen even de start post veranderd. Het is de rubber ring die slipt op het metaal... De lijmlaag heeft het begeven. Welke lijm of andere methode zou ik het beste kunnen gebruiken om het weer op te lossen?
Wat ik altijd gebruikte voor mijn mountainbike-handvatten (a long, long, time ago) was haarlak. Werkte erg goed voor het plakken van rubber op metaal in die situatie. Ook best veilig, maar zorg dat het niet op je lens terecht komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 25-09-2003 23:25 ]

Zoef

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Zpottr schreef op 25 September 2003 @ 23:24:
[...]

Wat ik altijd gebruikte voor mijn mountainbike-handvatten (a long, long, time ago) was haarlak. Werkte erg goed voor het plakken van rubber op metaal in die situatie. Ook best veilig, maar zorg dat het niet op je lens terecht komt.
Ik kan me voorstellen dat haarlak in jou geval werkte, maar bij mij zit die rubber ring helemaal niet strak eromheen.

Iemand trouwens ook ervaring met de Firmware upgrade?

Verwijderd

Minolta heeft de fijne eigenschap om nooit changelogs bij de firmware te doen... :{
Ik heb mijn 7i vorige week ook geflashed, maar ik weet niet waarom. ;)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
(kick)
Ch!pY-J schreef op 25 september 2003 @ 11:27:
Mijn problemen de laatste tijd:
• Focust regelmatig niet 100% op het onderwerp, ook kan dit komen door de polarisatie filter die ik er sinds kort op heb.
De laatste tijd gaan mijn batterijen zeer snel op.

Ik heb 3 setjes (allemaal Ni-MH):
• Panasonic Rechargeable PRO+ 1600mAh van 2 jaar oud
• Olympus Camedia 1700mAh van 2 jaar oud
• UNiROSS Rechargeable 2300mAh van 1 jaar oud

Nu is het zo dat de laatste 2 veel sneller leeglopen dan de Panasonics. De Panasonics presteren momenteel het beste en het langste.

Wat ik ook merkte tijdens een dagje Blijdorp, was dat het focussen met de UNiROSS veel slechter verliep en er regelmatig naast zat dan bij de Panasonics of de Olympus batterijen. 't Zal wel vanwege de grote hoeveelheid power liggen (2300 mAh) of aan de kwaliteit van deze accu packs. De oorzaak van het probleem van het scherpstellen heb ik dus opgelost.

Waar ik nog steeds wel eens last van heb is dat de camera heel soms "crasht". Ook dit gebeurde in Blijdorp. De camera ging spontaan uit en niet meer aan. Pas nadat ik de batterijen eruit had gehaald en er opnieuw in had gedaan deed hij het weer...

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

tot vorig jaar had ik ook een d5 en mijn ring liet ook los :/

Gebruik je trouwens een circulair of een linear polfilter?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
d'r staat "pol. lin." het zal dus wel een linear zijn. Nooit geweten dat er verschillende types waren.

Wat is het verschil in zichtbaar effect tussen die twee?
Heb wel de volgende tekst gevonden:
Het verschil tussen een Linear en een Circulair polarisatiefilter is dat het licht achter een linear filter nog gepolariseerd is en achter een circulair filter niet. Door achter je filter een ander polarisatiefilter (of een polaroid zonnebril) te plaatsen kun je zien met wat voor filter je te maken hebt. Als je, door een van de filters te draaien, weinig verschil ziet heb je te maken met een circulair filter, als het beeld op een bepaald moment donkerder wordt heb je een linear filter.
Maar wat het zichtbare effect op de foto word is me dus niet duidelijk....

ps, ben jij happy met die D70? Heb nog een F65 liggen met een 28-80 en een 70-300 met verdere toebehoren, het leek me een leuke uitbreiding bij mijn huidige verzameling camera's, maar ik vind de prijs momenteel nog een beetje hoog...
't Verschil tussen die twee camera's (D70 & Dim 5) zal wel gigantisch zijn....

[ Voor 17% gewijzigd door jules op 29-06-2004 10:35 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[GT] --> [FG]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1