Toon posts:

Internet radio

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik zit te denken om een internetradio te beginnen. Probleem is alleen dat ik hier nog geen ervaring mee heb, en dus ook niet goed weet waar ik zoeken moet.
tot nu toe heb ik de volgende sites gehoord :
live365.com
shoutcast.com

En ik dacht dat bij shoutcast maar 8 mensen konden luistere naar je uitzending..? dit moet wel wat meer zijn natuurlijk.....
iemand ervaringen met live365 ?
Of andere sites?

Alvast bedankt,

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 12:36

tomic

Smexylittlebabe!

Hallo? rofl.......

Toch maar een weblog?

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Waarom ga je niet eens zelf opzoek bij shoutcast ?
Wat heb je al geprobeerd ?

Er zijn al genoeg topic's over te vinden @ got.

[ Voor 25% gewijzigd door avon op 25-09-2003 10:48 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
oke, dan laat maar. Ik zoek wel ergens anders......... :?

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mja, blijkbaar snap je niet hoe internet radio precies werkt.

Ikzelf ben erg op de hoogte van PureDJ.com, dat is dus een soort van DI.fm zoals jullie die allemaal wel zullen kennen.

Om een internet radio station te beginnen heb je als eerst een shoutcast server nodig. Deze stuur de muziek naar de luisteraars. Als jij eerst de muziek naar de shoutcast server streamed, zal deze op de bitrate die jij in je winamp plugin hebt ingsteld worden verzonden.

Nu heeft adsl / chello meestal een maximum upload van 13 / 16 kb wat voldoet aan 96 / 112 kbps kwaliteits geluid. Nu is dat wel te doen maar vele mensen nemen hier niet genoegen mee. Een echt radio station streamed op cd kwaliteit (althans, dat is te hopen ;)).

Als jij dus met 112 kbps naar die shoutcast server streamed, wordt dit ook weer met 112 kbps doorgestuurd naar de luisteraars. Zo een shoutcast server is dus eigenlijk nix meer dan een duurstuur zender.

Om meteen goed te beginnen zullen we zeggen dat je op 128 kbps begint te streamen, wat overigens standaard is overal tegenwoordig. 128 kbps staat gelijk aan 16 kb/sec. Dat wilt zeggen dat als jij 5 luisteraars hebt, dat x 16 kb/sec doet je op ongeveer 80kb/sec verkeer trekt wat weer gelijk staat aan 2,8 gb per uur.

Tegenwoordig is dataverkeer erg duur, en om een echt station te kunnen beginnen zou je sponsor moeten zoeken. PureDJ.com en DI.fm hebben vele sponsors die dat streamen mogenlijk maken. Als je gewoon in je eentje wat muziek uitzend thuis op je eigen pc heb je erg weinig kans op en hoop luisteraars.

Ik zou je dan ook aanraden eerst maar de wereld van streaming audio een beetje te gaan verkennen voor daadwerkelijk een radio zender te beginnen :)

let op: dit hele verhaal is absoluut niet om je te desontmoedigen, maar gewoon tips & advies ;)

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Om meteen goed te beginnen zullen we zeggen dat je op 128 kbps begint te streamen, wat overigens standaard is overal tegenwoordig. 128 kbps staat gelijk aan 16 kb/sec. Dat wilt zeggen dat als jij 5 luisteraars hebt, dat x 16 kb/sec doet je op ongeveer 80kb/sec verkeer trekt wat weer gelijk staat aan 2,8 gb per uur.
De lol van streamen is toch dat je meerdere user kan bedienen met dezelfde stream?

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

je moet toch ff een mailtje sturen naar een colocater die een server kan neerhangen anders kun je nooit meer dan 8 luisteraars ofzo.
En je hebt er nog een leuke bijkomstigheid bij, je moet een licentie hebben om te mogen zenden via het internet anders krijg je een boete en komen ze al je zend apparatuur ophalen.
Ikzelf zond 3 avonden in de week en mijn licentie zou ongeveer 1600 euro gaan kosten.
Vanaf dat moment ben je illegaal bezig als je een bericht heb gehad dat je een licentie nodig hebt, en geloof me maar dat bericht heb je binnen 1 maand.
Ik ben gewoon doorgegaan en ze stonden dus ongeveer 2 weken later aan de deur met een boete van 380€ en ze hebben mijn pc meegenomen waar ik mee uitzond.

Zorg dat je dus NIET illegaal bezig bent, en dat geld ook voor alle muziek KOPEN en niet downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
hmm als ik het zo hoor komt er nog behoorlijk wat bij kijken......
sowieso nooit geweten van de licenties etc...
kortom : nog eens goed over nadenken

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
kortom : nog eens goed over nadenken
En eerst iets meer zelf op onderzoek uitgaan :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.