Toon posts:

Hoe wijzig ik het "ownership" in W2000 server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met het instellen van Quota's, hiervoor moet ik de mappen die de besbetreffende gebruiker gebruikt ''ownership'' rechten geven. Ik weet wel waar ik dit moet doen: Properties van map - security - advanced - owner - en hier heb je dan de functie ''change owner to'' alleen nu is het probleem dat hier alleen de administrator en administrators (groep) bij staan. NU is mijn vraag: hoe krijg ik de desbetreffende gebruiker hierbij, zodat ik deze de ownershipkan laten overnemen.

alvast bedankt

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan (vziw) alleen ownership nemen, niet geven.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, kan standaard niet voor zover ik weet. Enkel nemen - als je admin bent en / of alle rechten hebt :)

Er is wel een los tooltje die het (als het goed is) kan onder w2k: klik.

Wat ook kan: vanuit een logonscript de gebruiker ownership laten nemen. Als die de juiste rechten heeft natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 25-09-2003 11:14 . Reden: Knip: niet relevant :p ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

dirs verwijderen en door de gebruiker opnieuw aan laten maken... da's de enige manier!!! (overigens nergens voor nodig over het algemeen... als een gebruiker alles moet kunnen moet je hem gewoon full control geven)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal mijn bedoeling even verder uitleggen. Wij hebben een webserver draaien met een aantal hosting accounts. NU wil ik per gebruiker (die zo'n hosting account heeft) een quota (aantal MB aan schijfruimte) instellen en om dit te doen moet ik aan de hoofdmap van het hostingsaccount het ''ownership'' geven aan de besbetreffende gebruiker, zonder dit zal de quota niet werken (als ik het goed heb??) Nu werkt het in ieder geval niet. De gebruiker heeft nu al ''full control''

Verwijderd

quota zonder 3rd party tools werkt over heel de schijf heen. die quota gaat inderdaad over de owner, maar een dir neemt op zich geen (nauwelijks) ruimte in. De files die er in staan worden neem ik aan door ftp op de schijf gezet door de betreffende gebruiker en die is dus gelijk de owner... quota werkt dus prima, zolang je zelf nooit files op hun dir zet...

Verwijderd

Ownership kan idd niet overgedragen worden aan een ander, je kunt alleen als ingelogde gebruiker ownership nemen als je daar rechten toe hebt. Als een user full control heeft over bestanden, dan kan hij ook ownership nemen, dat is 1 van de kenmerken van full control.

Overigens wil je dus niet dat users full control hebben over bestanden op servers, hooguit change-rechten. Met full control kunnen ze ook rechten wijzigen, en administrators eruit kicken, en dat wil je niet. Change-rechten zijn voldoende voor users, imho.
Pagina: 1