[ISDN-ADSL] Verbinden met modem als geen adsl beschikbaar is

Pagina: 1
Acties:

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik zit hier met de volgende situatie en weet niet hoe of waar ik moet beginnen.

Er moeten op 2 locaties een adsl verbinding worden aangelegd. Het probleem is echter dat deze maandag moet worden aangelegd en de adsl verbinding zal dan nog niet verbonden zijn door kpn.

Nu willen we dus een situatie bedenken waarbij het adsl modem (Zyxel Prestige 652) een verbinding maakt met een isdn modem (zyxel omni.net) zodra er geen verbinding kan worden gemaakt met het adsl netwerk. Dit modem moet bij de andere locatie van het bedrijf inbellen om vanuit de isdn lijn op internet te kunnen.

Een schets van de situatie ziet er ongeveer als volgt uit:

........................------------------............................
........................-- Epacity --............................
........................------------------............................
....................,//......................\\......................
....................//........................\\......................
Zyxel ADSL router 1...............................Zyxel ADSL router 2 ...............||................................................||..........
Zyxel omni.net IDSN 1....<----------------->....Zyxel omni.net IDSN 2

Later moet hier nog een 3e locatie bijkomen maar dit is voor latere zorg.
Mn vraag is nu eigenlijk, welke functie heb ik hiervoor nodig en waar moet ik op letten?

BVD DomiNator

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12

DJ

Ik ken de Zyxels niet, maar als ze het kunnen zou je een soort HSRP tracking aan moeten zetten. Wij draaien precies dezelfde opzet als jij voorstelt maar dan met Cisco routers (826 ADSL en 801 ISDN). De ADSL checkt of E-Pacity er is en als die er niet is gaat hij de routering 'overdragen' aan de ISDN router. Die gaat dan bellen. Ondertussen blijft de ADSL checken of E-Pacity weer in de lucht komt. Als dat zo is dan neemt de ADSL het weer over.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• domi235
Volgens mij ondersteunt Zyxel geen HSRP, kan er iig niks van vinden.. Maar we zoeken to we erbij neer vallen :)

HSRP is een protocol ontwikkeld en gebruikt door Cisco, daarom zal dit wel onder een andere naam staan bij zyxels, de vraag is dus waar?

[ Voor 39% gewijzigd door domi235 op 25-09-2003 11:03 ]

• DJ

DJ

Tsja,

Je zult moeten zoeken naar Standby functionaliteit. Dat is wat Cisco er mee doet. Er staat dan een andere router (ISDN in ons geval) in standby en als de ADSL uitvalt neemt de ISDN het over.

• domi235
We hebben iets gevonden; bij zyxel heet dit een dial backup. :O

• DJ

DJ

Veel succes ermee . . . ;)

• domi235
Dat komt nu het 2e deel van mijn vraag, hoe kun je nu deze zelfde opstelling gebruiken, maar dan over 3 locaties?

• DJ

DJ

Hoe bedoel je?

Wij hebben 130 locaties in nederland die via ADSL/Serial lines aangesloten op E-Pacity verbonden zijn met het Hoofdkantoor in Den Bosch. Al deze locaties hebben een ISDN backup lijn, en bijbehorende router. Als dus E-Pacity uitvalt (op 1 locatie of overal) neemt de ISDN router het over. Alle ISDN routers bellen dan naar 1 CoreRouter in Den Bosch (Cisco 7204). Aan deze router hangen 4 PRI bundels (samen goed voor ongeveer 120 ISDN lijnen). Alle ISDN routers bellen in met hetzelfde UserID en Wachtwoord.

Dus volgens mij moet dat wel mogelijk zijn . . . ;)

Pagina: 1