Migratie Exchange

Pagina: 1
Acties:

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Ik vroeg me af hoe jullie over de volgende kwestie denken:

Situatie:
Op het hoofdkantoor:
Nieuwe DC voor het nieuw te gebruiken domein (DomeinX).
DC voor DomeinA (parent domein).
DC voor DomeinB, met Exchange 5.5 (child-domein).

Vestigingen:
DC's voor hun eigen child-domein, ook met Exchange 5.5

WAN: De vestigingen zijn onderling verbonden met Epacity van KPN. Bandbreedte is 512 kb/s, de lijn naar het hoofdkantoor is 2 mb/s.

Doel:
We willen overgaan op Exchange 2000, die op een server in DomeinX moet komen. Dit met een maximale beschikbaarheid van alle resources binnen het bedrijf tijdens deze migratie (en dus op alle vestigingen).

Probleem/vraagstuk:
Hoe kan ik dit het beste doen :?

Ik heb zelf al gedacht om op het hoofdkantoor de Exchange te installeren, en alle clients van alle vestigingen via het WAN te laten lopen. Dit lijkt me de meest makkelijke en failsafe oplossing. Mits de trusts goed zijn uiteraard.

Ik heb ook zitten twijfelen om alle gebruikers tijdelijk via Outlook Web Access te laten werken, echter is dit geen oplossing omdat sommige gebruikers hun PDA moeten kunnen synchroniseren met Outlook. Dit is niet mogelijk met OWA.

De laatste mogelijkheid, die eigenlijk al afvalt, is de gebruikers Outlook laten gebruiken via Terminal Services. Echter denk ik dat de belasting op de lijnen te hoog wordt (+/- 200 gebruikers). Volgens mij gaat het synchroniseren dan ook niet :?

De vestigingen gaan pas migreren wanneer het hoofdkantoor volledig gemigreerd is, dus men kan pas met hun nieuwe domeinaccount inloggen wanneer de vestiging gemigreerd is (in verband met verschillende apps).

Hoe zouden jullie dit aanpakken :?

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

Heb je hier al eens gekeken: http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/interop/55.asp
Je kan voorlopig mixed mode gaan draaien en dan langzaam je mailboxen gaan verplaatsen naar de exchange 2000 server. Doe ik hier ook op dit moment. Merkt de gebruiker niet veel van.

Je kan dan per gebruiker of meerdere tegelijk de mailboxen moven. De gebruiker moet even uit zn mailbox maar kan daarna meteen reconnecten. Outlook ziet meteen dat de mailbox op de andere server staat

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 10:20 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dawg schreef op 25 September 2003 @ 10:06:
[...]De laatste mogelijkheid, die eigenlijk al afvalt, is de gebruikers Outlook laten gebruiken via Terminal Services. Echter denk ik dat de belasting op de lijnen te hoog wordt (+/- 200 gebruikers). Volgens mij gaat het synchroniseren dan ook niet :?
[..]
Als je voor Terminal Services niet genoeg bandbreedte hebt, ga je voor MAPI clients zeker niet genoeg bandbreedte hebben. Sowieso als bandbreedte een issue is, wil je ècht Exchange 2003 en Outlook 2003, dat scheelt 50% over je WAN verbindingen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 25 September 2003 @ 21:45:
[...]

Als je voor Terminal Services niet genoeg bandbreedte hebt, ga je voor MAPI clients zeker niet genoeg bandbreedte hebben. Sowieso als bandbreedte een issue is, wil je ècht Exchange 2003 en Outlook 2003, dat scheelt 50% over je WAN verbindingen
Zoals ik al zei wist ik dit niet zeker, echter kan het niet omdat je via TS niet kan synchroniseren met PDA's.

Ik vraag niet echt advies, ik vroeg me af hoe jullie hierover denken, welke methoden jullie zouden overwegen. Misschien dat ik daardoor wat ideeën kan opdoen. :)

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 19:35
dawg schreef op 26 September 2003 @ 10:32:
[...]

Zoals ik al zei wist ik dit niet zeker, echter kan het niet omdat je via TS niet kan synchroniseren met PDA's.

Ik vraag niet echt advies, ik vroeg me af hoe jullie hierover denken, welke methoden jullie zouden overwegen. Misschien dat ik daardoor wat ideeën kan opdoen. :)
windows 2003 kun je je PDA gewoon synchroniseren over een Terminal Sessie met de Com en USB poort mapping.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Meer mensen die hier ideeen over hebben?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Croga

The Unreasonable Man

tsja, als je echt niet met 2k3 wilt gaan werken, is een goed alternatief voor TS het gebruik van Citrix. Dit slurpt heel wat minder bandbreedte dan TS, en loopt ook nog beter.

Nadeel is wel dat het bakken met geld kost (relatief) aangezien je nog net zoveel licenties voor je client software nodig gaat hebben, én ook nog eens de licenties Citrix moet gaan betalen. Ik weet ook niet hoe het gaat werken met de PDA's. IIRC kun je de seriele en parallele poorten van de client wel mappen, maar de USB poorten niet.....
Pagina: 1