[MaxBlast] Cap limit blijft verdwijnen

Pagina: 1
Acties:

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:20
Zoals ik uitleg in Nieuwe hardeschrijf voor Pentium 90, was ik op zoek naar een nieuwe harddisk voor een Pentium 90; uiteindelijk heb ik een Maxtor 40gb gekocht met de grootste vertrouwen dat ik deze wel aan de gang zou krijgen met MaxBlast 3, niks was minder waar.

Na een tijdje gespeeld met MaxBlast te hebben, kreeg ik de harddisk herkend, wel door een custom size van 4128678 clusters te gebruiken. Dit werkte goed, en vervolgens heb ik via bootflop (Met de 'presh space to boot from floppy') Windows 98 geinstalleerd, so far, so good. Helaas lijkt het erop dat W98 deze limiet er vanzelf afhaalt, regelmatig zie ik namelijk weer dat mijn BIOS een andere harddisk vind (oftewel: een harddisk met een andere, onbekende size..) maar hij niet meer bootable is (en ik dus weer het limiet opnieuw moet instellen). Dit is helaas erg irritant, en zo kan ik de PC niet weer terug leveren..
Iemand hier die een oplossing of ervaring hiermee heeft?

Geraadpleegde bronnen:
- www.maxtor.com (maxblast sectie: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm + knowledge base'
- MaxBlast helpfile op MaxBlast bootflop
- Compaq site (BIOS update al gerund, etc, aardig wat vragen van de FAQ doorgelezen) Bios update btw alleen dit:

» version 98.05.20 (20 May 98)
Corrects a condition with the firmware update utility that prevented computers with a 486G3 ROM from being updated properly.
» version 97.04.09 (9 Apr 97)
Adds year 2000 runtime support
Adds new INT15 E820h support for Microsoft Windows NT 3.51

- Verschillende GoT topics, helaas ging het hier vooral over hoe ze het moesten installeren en/of verwijderen, maar niet over het feit dat het vanzelf verwijdert leek te worden
[rml][ HDD] Maxtor 15 GIG aan de praat krijgen in P1[/rml] leek interesant; het ging ook over een Compaq die de 8gb barriere niet kon overschrijven; voor deze Compaq variant was aleen wel een BIOS update beschikbaar

Een IDE controllor kopen is ook geen optie, aangezien diegene het zo goedkoop mogelijk heeft, en ik er ook zeker van ben dat het MOET kunnen..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe zit het met het BIOS batterijtje? Als deze (bijna) leeg is, dan wil de BIOS nogal eens vergeetachtig zijn :)

Andere mogelijke oplossingen: heb je geen 'AUTO' optie in de BIOS staan? Zo ja, probeer deze eens in combinatie met Maxblast (ook al ziet de BIOS de schijf niet; gewoon doen). Als dat niet werkt, dan heb ik nog maar 1 vraag: heb je ook deze gedeelte van de Maxtor KB doorgenomen?
  • Capacity of the hard drive is too large for the BIOS to support
    On older systems (pre- November 1998) the BIOS may not support drives that are larger than 32 GB. If the ATA hard drive you are trying to install has a capacity larger than what the BIOS can support the drive may not be detected by the system.
    To troubleshoot this problem follow these steps.
    1. Enter the system BIOS. This is usually accomplished by pressing the F2, Delete, or F1 key when your system is powering on. When you first turn on your computer look for a on-screen message indicating which key to press to enter Setup.
    2. Select User or User defined and enter:
      • Cylinders = 1024
      • Heads = 16
      • Sectors = 63
      • LBA Mode or IDE Translation Mode = Normal, Standard CHS, or disabled.
      These parameters will tell the system that your drive's capacity is 502 MB or 528 MB, a capacity that most, if not all BIOS's can support.
    3. Ignore the Write Pre Comp (WpCom) and Landing Zone (LZ) settings; they can be set to zero.
    4. Save BIOS settings and exit.
    5. Restart the system with MaxBlast. MaxBlast should detect the drive. MaxBlast will install a disk overlay that will allow the BIOS to support the full capacity of the drive.

Note: Windows XP and 2000 users: Please download MaxBlast version 1.30. Older versions of MaxBlast will not support Windows XP and 2000.

• Pinkelmans
    • Registratie: Maart 2002
    • Laatst online: 14:20
    Bedankt voor je snelle reactie!

Okay... ik moet toegeven, die bron had ik zeker wel gezien, meerdere keren zelfs, maar ik had hem links laten liggen, omdat die COMPAQ bios toch niet zo super werkte..Ook dacht ik dat je daar alleen maar predefined dingen in kon stellen.. wat ook waar is.
    Totdat ik mijn muis inplugde, maakte een wereld van verschil.. (Blargh, ik haat die GUI van die BIOS, vooral als je een muis nodig heb om sommige dingen in te kunnen stellen)
    Anyway, vooralsnog lijkt hij het nog te doen
    * Pinkelmans voelt zich erg blond en houdt zijn vingers gekruist

• BalusC
    • Niet online

BalusC

Carpe diem

De muis is bij mijn weten niet per-se nodig .. Je kunt alle dingen gewoonlijk wel selecteren en instellen met [TAB], spatiebalk, [numpad +], [numpad -], PageUp, PageDown, etc :)

• Sluuut
    • Registratie: Februari 2003
    • Laatst online: 13:27
    Natuurlijk word hij in je BIOS niet goed gezien. Waarschijnlijk als een HDD van rond de 32GB? 32GB is namelijk die grens. Een mogelijke optie zou dus zijn om de hdd om te ruilen voor een 30GB. En tevens is een IDE kaartje niet zo duur meer hoor... kom je op zo'n 30 eurotjes... Maargoed ik ben het wel eens met je statement dat MaxBlast goed zou moeten werken. Is het niet zo dat er tijdens de installatie van Windows 98 de bootsector werd overschreven en daardoor MaxBlast niet meer gevonden werd...?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• BalusC
    • Niet online

BalusC

Carpe diem

32GB is een bug van Award BIOS :+
    Kijk eens in de FAQ onder "Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?" :)
    Is het niet zo dat er tijdens de installatie van Windows 98 de bootsector werd overschreven en daardoor MaxBlast niet meer gevonden werd...?
    Nope, Maxblast zet zichzelf op de echte bootsector en simuleert gewoon specifiek voor de HDD's een tweede BIOS omgeving, compleet met een tweede bootsector. Windows ziet alleen die ene tweede bootsector :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 25-09-2003 11:36 ]

Pagina: 1