Exchange 2000 server + schijf ruimte maken

Pagina: 1
Acties:

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 11:04

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
lieve system administrators ;)

ten eerste ff een disclaimer ik heb verschillende topics gelezen over exchange 2000 server en het vrijmaken van schijfruimte maar heb niet echt mijn antwoord kunnen vinden.

vooraf:
Ik heb een oude server voorzien van win2k + exchange server er zit een SCSI schijf in van 4GB. Er zijn op dit moment ongeveer 40 mailboxen aanwezig, niet zo heel veel lijkt mij. En er wordt ook niet zo gigantisch veel gemaild vandaar dat ik d8 dat 4gb wel voldoende zou zijn, de server draait sinds mei dit jaar probleemloos tot nu want de schijf raakt vol.

Ten eerste:
de map MDBDATA (logfiles) is op dit moment dik 2GB groot, ik weet dat bij een FULL backup de logfiles gewist (kunnen) worden. Op onze inlogserver draait de Veritas Backup exec software, op de exchange server heb ik een client geinstalleerd. De dagelijkse backup staat asl volgt ingesteld: FULL - Database & Logs (flush committed logs).. Ik ging er dus vanuit dat die map met logfiles lang niet ZO groot zou worden...

vraag me nu dus af of een MDBDATA dir van 2GB gewoon het minimale is... of dat de logfiles sinds mei gewoon nog nooit "geflushed zijn" (btw geen foutmeldingen in de backuplogs mbt de exchange backup)

Ten Tweede:
Ik weet dat de exchange database niet kleiner wordt door mail te verwijderen omdat dan alleen de ruimte binnen de database kleiner wordt. Ik heb de users al veel mail laten verwijderen ("ow bestaat er ook een map deleted files..." |:( ) Er is nu dus weer aardig veel ruimte binnen de database, ik mag aannemen dat de vrije ruimte binnen de database gewoon weer gebruikt gaat worden voordat exchange de database uitbreidt?

Ook heb ik op de site van MS iets gevonden over "zero out deleted database pages" dit is hun uitleg:

"Zeroing out" sets a variable value or a series of bits to zero. Zeroing out deleted database pages allows Exchange Server to reuse previously created data pages. You can control the zeroing out of database pages at the storage group level. Each storage group can have a different policy for zeroing out deleted database pages.

Ik heb dit aangezet schiet ik daar nog iets mee op? of moet ik dan eerst de database gaan defraggen? (waar ik niet zo'n zin in heb aangezien MS zelf dan waarschuwt voor het corrupt raken van de db).

Sorry voor het lange verhaal maar ik ben dus pas sinds mei overgestapt naar exchange 2000... en heb dus nog veel te leren ;) alvast bedankt voor het lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 25-09-2003 10:00 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Chaoss schreef op 25 September 2003 @ 09:57:
[...]de map MDBDATA (logfiles) is op dit moment dik 2GB groot, ik weet dat bij een FULL backup de logfiles gewist (kunnen) worden. Op onze inlogserver draait de Veritas Backup exec software, op de exchange server heb ik een client geinstalleerd. De dagelijkse backup staat asl volgt ingesteld: FULL - Database & Logs (flush committed logs).. Ik ging er dus vanuit dat die map met logfiles lang niet ZO groot zou worden...

vraag me nu dus af of een MDBDATA dir van 2GB gewoon het minimale is... of dat de logfiles sinds mei gewoon nog nooit "geflushed zijn" (btw geen foutmeldingen in de backuplogs mbt de exchange backup)
[...]
Full database & Logs is niet voldoende; je moet Full Storage Group & Logs doen.
Als je in je Storage Group ook nog een public store hebt en die niet back-upt, worden je logs nooit geflushed.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Je moet er ook op letten dat de folder waar de logfiles in staan ook meegebackupt wordt... En je Exchange database wordt elke dag automatisch door Exchange zelf gedefragmenteerd (dus kleiner gemaakt)

Heb je Exchange enterprise of Standaard edition. (standaard edition is limited to 16GB database!)

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
mutsje schreef op 26 september 2003 @ 09:05:

En je Exchange database wordt elke dag automatisch door Exchange zelf gedefragmenteerd (dus kleiner gemaakt)
ehmm volgens worden ze wel gedefragmenteerd, maar absoluut niet kleiner gemaakt.. Exchange databases groeien alleen maar.
Wil je hem echt aanpakken zal je gewoon eseutil eroverheen moeten raggen...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
hoe dan ook, 2000 + exchange 2000 installen op een 4gb schijf is het domste dat je kan doen, je houd namelijk gewoon geen of weinig ruimte over, en je betrouwbaarheid is zeer laag van deze server, alles behalve professioneel.... en dit wordt nog eens versterkt doordat je hier 40 mailboxxen op hebt staan :X

maar goed ontopic, probeer een offline defrag tool voor de store

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

richardkraal schreef op 26 september 2003 @ 13:21:
hoe dan ook, 2000 + exchange 2000 installen op een 4gb schijf is het domste dat je kan doen, je houd namelijk gewoon geen of weinig ruimte over, en je betrouwbaarheid is zeer laag van deze server, alles behalve professioneel.... en dit wordt nog eens versterkt doordat je hier 40 mailboxxen op hebt staan :X

maar goed ontopic, probeer een offline defrag tool voor de store
Voor offline defragmentation van een Exchange database moet je evenveel vrije schijfruimte hebben om te kunnen defragmenteren. Nu maar hopen dat TS dat heeft anders staan er op technet wel articles hoe het offline defragmenteren op een andere partitie kan.

PS: Flyduck, je hebt helemaal gelijk mijn fout de online defrag maakt geen schijfruimte vrij.

[ Voor 6% gewijzigd door mutsje op 26-09-2003 14:41 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 25 September 2003 @ 21:39:
[...]

Full database & Logs is niet voldoende; je moet Full Storage Group & Logs doen.
Als je in je Storage Group ook nog een public store hebt en die niet back-upt, worden je logs nooit geflushed.
De keuzes die ik binnen Veritas backup exec heb bij Exchange server backup method zijn:

FULL - databes en logs (flus commited logs)
COPY - Databeases en logs
DIFFERENTIAL - logs
INCREMENTAL - logs

Bij Mailbox backup method heb ik deze keuzes:

FULL - back up messages - reset archive bit
COPY - back up messages
DIFFERENTIAL - back up changes messages
INCREMENTAL - back up changes messages - reset archive bit

Aangezien ik beide op de eerste heb staan.... snap ik het ff niet meer :?

[ Voor 18% gewijzigd door Chaoss op 30-09-2003 10:23 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
mutsje schreef op 26 september 2003 @ 09:05:
Je moet er ook op letten dat de folder waar de logfiles in staan ook meegebackupt wordt...
Dat regelt Veritas backup exec toch zelf?? (tjah ben nog maar ent begonnen met veritas)... ik geef bij de exchange settings toch aan dattie de logs moet backuppen? of moet ik dan zelf ook nog de map gaan sharen en selecteren onder remote selections?

[ Voor 30% gewijzigd door Chaoss op 30-09-2003 10:40 ]

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:37

collin

Who da man !!

IK ben niet zo heel eerg thuis in het backuppen van Exchange, maar ik smijt al die log files in de map MDBDATA EDBXXXXXX.log gewoon weg en ik heb circular logging aangezet op de Storage group. Dit kan je met de Exchange management snap-in doen door in de eigenschappen van de storage group dat dus in te stellen. Maakt hij niet dagelijks een log van 5 MB aan. Wat hier het nadeel van is zou ik wel willen weten.

Ik heb zelf een batch file geschreven die mijn (3) mailboxen 's nachts exporteerd naar PST, dus wat backup betreft zit ik goed.

Mijn iRacing profiel

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

collin schreef op 03 October 2003 @ 09:15:
IK ben niet zo heel eerg thuis in het backuppen van Exchange, maar ik smijt al die log files in de map MDBDATA EDBXXXXXX.log gewoon weg en ik heb circular logging aangezet op de Storage group. Dit kan je met de Exchange management snap-in doen door in de eigenschappen van de storage group dat dus in te stellen. Maakt hij niet dagelijks een log van 5 MB aan. Wat hier het nadeel van is zou ik wel willen weten.

Ik heb zelf een batch file geschreven die mijn (3) mailboxen 's nachts exporteerd naar PST, dus wat backup betreft zit ik goed.
Da's leuk voor een server waar maar 3 mailboxen op zitten, maar wat denk je hoe lang zoiets gaat duren als je 3000 mailboxen op een server zet? (Dit is PNS, weetjewel?)

In z'n algemeenheid is het ontzettend fout om circular logging aan te zetten; dat doe je eigenlijk alleen maar als je grootschalige mailbox moves gaat doen of als je server een (SMTP) front-end server is. Normaal gesproken is een backup van je transactielogfiles een absolute noodzaak om tot een zo recent mogelijke restore van je Exchange server te komen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:37

collin

Who da man !!

Brahiewahiewa schreef op 03 October 2003 @ 14:04:
[...]

Da's leuk voor een server waar maar 3 mailboxen op zitten, maar wat denk je hoe lang zoiets gaat duren als je 3000 mailboxen op een server zet? (Dit is PNS, weetjewel?)
Vandaar dat ik zei: 'dus wat backup betreft zit --> ik <-- goed'
In z'n algemeenheid is het ontzettend fout om circular logging aan te zetten; dat doe je eigenlijk alleen maar als je grootschalige mailbox moves gaat doen of als je server een (SMTP) front-end server is. Normaal gesproken is een backup van je transactielogfiles een absolute noodzaak om tot een zo recent mogelijke restore van je Exchange server te komen.
Weer wat geleerd!

Mijn iRacing profiel

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

• Matthey
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:56
Heb je logging aanstaan in Exchange?
Als je omgeving stabiel is, en je bent dus niet aan het debuggen dan kan je de logging (wat mij betreft :)) ook op none zetten.

Eens in de zoveel tijd een offline defragmentatie draaien kan ook geen kwaad.

En... let er even op dat je virusscanner niet de exchange server dir's scanned (excluden!).

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Matthey schreef op 04 October 2003 @ 16:20:
Heb je logging aanstaan in Exchange?[...]
Hij's leuk! Je weet toch - hoop ik - wel het verschil tussen transactie logs en event logs?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Matthey
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:56
Was even te snel met lezen (of met antwoorden ;)).
Heb even voor je gezocht op Technet;

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;298551

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
thnx ppl het "probleem" is inmiddels opgelost.

in backup exec. FULL - databes en logs (flus commited logs) selecteren was idd neit voldoende. ik moest vervolgens ook nog specifiek de map aangeven waar de logs staan en dan pas gaatie ze flushen.

kheb nu weer 1,75GB vrij voor de 35 mailboxen. kan een hele tijd voorruit aangezein iedereen nu netjes zijn mailbox schoonhoud :D

Verwijderd

Is het dan alsnog niet verstandig om er een andere schijf bij in te knallen? Een compleet apparte schijf voor bijvoorbeeld alleen je mailboxen? Ik weet niet of dat kan met Exchange, heb er totaal geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat je er wel qua performance mee opschiet en ook qua veiligheid (als je os-schijf crashed heb je je exchange-data nog en andersom hoef je alleen je data-schijf te vervangen en backups terug te zetten).

Maar nogmaals, ik weet dus niet of dat wel kan met exchange!! :Y)

Verwijderd

Chaoss schreef op 14 October 2003 @ 11:46:

in backup exec. FULL - databes en logs (flus commited logs) selecteren was idd neit voldoende. ik moest vervolgens ook nog specifiek de map aangeven waar de logs staan en dan pas gaatie ze flushen.

kheb nu weer 1,75GB vrij voor de 35 mailboxen. kan een hele tijd voorruit aangezein iedereen nu netjes zijn mailbox schoonhoud :D
tja daar zou ik niet op vertrouwen... gewoon een quota zetten voor mailboxsize zodat je "nooit" in de problemen komt...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Chaoss schreef op 14 October 2003 @ 11:46:

dat kan niet alleen, dat wordt ook aangeraden door ms, de snelheid is dan idd de doorslaggevende factor, een aparte spindle (raid set) voor je log files en een aparte voor je database, en nog eens eentje voor je OS is aan te bevelen.

maar dan alleen in grote setups, kijk voor 10/20 man hoef je dat niet te doen (hangt natuurlijk wel van het gebruik af, maar dat kan je met exchange loadsimulator wel even proefondervindelijk gaan uitvissen :P )

A wise man's life is based around fuck you

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
@rippie jah het is mogleijk om in exchange de mailstorage naar een ander volume te verhuizen MAAR die server is al een wat ouder beestje hij heeft 2 scsi aansluiting en de 2'de is op een of andere manier kaput gegaan, zodra ik daar ee HD aanhang gaat de server crashen :(

@iis5_rulez jah heb ik al aan gedacht.... kmoet het dan wel bij 40 gebruikers apart instellen want niet iedereen heeft hier hetzelfde mail patroon, sommige mensen gebruiken hem amper hoogstens af en teo voor interne mail terwijl anderen de mail intensief gebruiken incl bijlagen zoals foto's naar klanten en leveranciers.

@zwelgje deze setup is maar beperkt zijn op dit moment precies 40 mailboxen aanwezig op de server, groot gedeelte wordt maar amper gebruikt. het draaid allemaal om een sinpele win2k server. en de snelheid van de mailserver is nog prima.

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Chaoss schreef op 14 oktober 2003 @ 11:46:

heb je al offline gedefragmenteerd met eseutil, zoals in het topic ook als is opgemerkt ??. Nu heb je waarschijnlijk nog de ruimte (1,75 GB) vrij om dit
te doen. Als je straks de schijf weer vol hebt wordt dit een moeilijker verhaal.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
sniper20 schreef op 16 oktober 2003 @ 19:07:
[...]

heb je al offline gedefragmenteerd met eseutil, zoals in het topic ook als is opgemerkt ??. Nu heb je waarschijnlijk nog de ruimte (1,75 GB) vrij om dit
te doen. Als je straks de schijf weer vol hebt wordt dit een moeilijker verhaal.
zou dat nog nut hebben? de server draait nog maar een half jaartje.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Chaoss schreef op 23 October 2003 @ 10:28:
[...]

zou dat nog nut hebben? de server draait nog maar een half jaartje.
in je eventlogs kun je achterhalen of dit nodig is, de store maakt er namelijk melding van in je eventlog (de hoeveelheid te reclaimen whitespace)

[ Voor 7% gewijzigd door Zwelgje op 23-10-2003 21:18 ]

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1