Verwijderd

Topicstarter
Misschien word ik wel gek ofzo maar ik zat hier over na te denken..
hoe weet je zeker dat het groen dat ik zie, hetzelfde groen is dat jij ziet? als ik bv. naar gras kijk is dat groen voor mij, zet ik een streep met een groene stift is dat groen. Kan het zijn dat jij dat bv. dat gras als rood ziet, en mijn groene stift ook als rood ziet, en dat je niet anders weet of die kleur is voor jou groen?
Als je begrijpt wat ik bedoel dan toch.. vind het nogal lastig uit te leggen...

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

don't worry, je bent niet gek aan het worden, ik snap exact wat je bedoelt..

dat is dus ook het leuke aan kleurenblinde mensen, die weten in 1e instantie helemaal niet dat ze kleurenblind zijn... iedereen vertelt ze hun hele leven al van 'dat is groen', dus hun weten niet beter dan dat deze grijstint groen is... ZE ZIEN DUS DE KLEUR GROEN ANDERS....

zouden die mensen dan ook een andere 'sfeer' voelen bij een bepaalde kleur?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
het beeld wat jij ziet is opgebouwd uit allemaal gekleurd licht. en dat gekleurde licht is gedefinieerd als een range van bepaalde golflengtes. dat is ook duidelijk meetbaar.

misschien was dat niet wat je bedoelde.

kijk, je hersenen is aangeleerd dat als het oog een bepaalde golflengte licht waarneemt, en dan een bepaald signaal naar de hersenen stuurt, dat dat bijvoorbeeld rood is. dus is rood voor iedereen hetzelfde.

er zijn wel afwijkingen die ervoor zorgen dat mensen zintuigen niet goed kunnen onderscheiden. ze proeven dan bijvoorbeeld iets en vinden dat het rood smaakt. of gespikkeld bijvoorbeeld.

ik zie zelf trouwens met m'n ene oog iets meer blauw en met mn andere iets meer geel. of mn hersenen interpreteren het verkeerd.
in ieder geval, ik heb nergens last van, maar als ik lang kijk en afwissel met beide ogen lijkt alles met het ene oog iets warmer gekleurd. best wel apart.

Verwijderd

Topicstarter
aatos: hmm ik denk niet dat ik dat helemaal bedoel. ik bedoel meer, ik sta met jou naar een boom te kijken. ik zie een mooie groene boom en zeg 'goh wat een mooie fris groene boom' jij kijkt ook, ziet een knalrode boom (jij interpreteerd groen als rood) en bent het met me eens. terwijl we allebei dus iets anders zien. jij ziet een rode boom ik een groene, maar we noemen het beiden groen. misschien geeft jouw oog wel een ander signaal af bij de golflengte van groen?
of is dit allemaal niet mogelijk en onzin? ik kom er in ieder geval niet uit als ik er over nadenk. ik vind het in ieder geval maar wazig :)

• Morgoth
  • Laatst online: 27-01 13:57
er zitten 2 'dingen' 'in' je ogen. Kegeltjes en nog iets waarvan ik de naam niet 123 weet. Die kegeltjes zorgen ervoor dat je kleuren kan onderscheiden (kleuren ontstaan door dat een bepaald iets alle kleuren behalve bijvoorbeeld bruin absorbeert... de kleur van dat iets is dan bruin, wit is alle kleuren bijelkaar en zwart is geen enkele kleur) en zien en die andere dingen zorgen ervoor dat je in het donker nog wat kan zien. Maar dan zie je alles behoorlijk zwart/wit.

Dit weet ik nog van m'n eerste les mv-02 met als onderwerp 'kleuren' :)

• aatos
als ik een afwijking heb aan mijn ogen of hersenen en ik zie groen als rood, dan is me toch aangeleerd dat wat ik als rood zie dat dat groen heet. dus niemand merkt het.

Verwijderd

morgoth:

staafjes

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 03 december 2000 00:47 schreef wHiTeRaZoR het volgende:

zouden die mensen dan ook een andere 'sfeer' voelen bij een bepaalde kleur?
De 'sfeer' bij een kleur voelen is volgens mij aangeleerd. Bij eten bijvoorbeeld: laatst zag ik op tv dat ze in amerika groene ketchup hadden, het zag er echt smerig uit! Wij vinden rood normaal omdat we het ons hele leven al rood zien! Wanneer we het altijd groen gezien hadden, zouden we rode ketchup smerig vinden..(misschien)

Always outnumbered, never outgunned!

Verwijderd

Op zondag 03 december 2000 12:51 schreef Keize001 het volgende:

[..]
De 'sfeer' bij een kleur voelen is volgens mij aangeleerd. Bij eten bijvoorbeeld: laatst zag ik op tv dat ze in amerika groene ketchup hadden, het zag er echt smerig uit! Wij vinden rood normaal omdat we het ons hele leven al rood zien! Wanneer we het altijd groen gezien hadden, zouden we rode ketchup smerig vinden..(misschien)
Dat denk ik ook.

Ik kon een jongen die het verschil tussen bruin en zwart niet goed kon zien. Hij had ook een probleem met grijs. Maar wat weet ik niet meer precies.

• aatos
ja maar dat is gekoppeld aan een product.. want misschien vindt jij groene ketchup wel smerig, maar groene kiwi's zullen wel meevallen.

de vraag is of ze bij een kleur op zich een andere sfeer voelen.. en dat lijkt me wel, want ook dat is aangeleerd

Verwijderd

Ik heb ook weleens nagedacht over of we alle kleuiren wel hetzelfde zien, en het anwoodt is......... dat weet je niet, maar het maakt nix uit.

Verwijderd

diadem>>

en of dat wat uit maakt. denk maar eens aan de felle kleuren die gebruikt worden om je te waarschuwen in het verkeer.
de borden aan de kant van de weg die in een scherpe bocht staan zijn niet voor niets wit-rood. wit zit je snachts beter, rood overdag. daarnaast werkt het contrast tussen wit en rood ook nog eens effectiever.
Ook de oranje hesjes die de wegwerkers aan hebben zijn hardastikke opvallend, en ik denk dat iedereen het daar mee eens is, behalve de mensen die kleuren blind zijn.

Het kan overigens ook aangeleerd zijn; de kleur oranje kom je in het dagelijks leven niet zo veel tegen (muv het EK enzo :P) en misschien wordt er daardoor meer aandacht door je hersenen aan gegeven?!

• Morgoth
  • Laatst online: 27-01 13:57
morgoth:
staafjes
Ja die :) dus kegeltjes en staafjes :)

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Nou _dwarf ,
eigenlijk maakt het niks uit of iemand een kleur anders waarneemt als een ander.
Ook als ziet iemand rood als groen hij zal wel naar alle waarschijnlijkheid een verschil zien tussen de twee...
En b.v waarschuwings kleuren zal deze persoon altijd kunnen onderschieden ookal neemt hij deze anders waar.(hij weet het waarschijlijk net en jij ook niet)
Want dat is immers aangeleerd

Paradigm: Shift happens.

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Het is een interessant gegeven om zich af te vragen of hetgene wat is als groen waarneem gelijk is als het gene wat iemand anders als groen waarneemt. Stel je doet een hersentransplantatie en iemand ziet/ruikt heel veel andere dingen. Die persoon zou compleet gestoord worden.

In het verlengde hiervan zou je je ook af moeten vragen of een object wat niemand ziet/voelt/hoort/ruikt/merkt eigenlijk aanwezig is en een jkleur die niemand ziet (omdat iedereen er met de rug naartoe staat) ook wel bestaat?
of ga ik nu te diep op de stopf in?

Sjongejonge

Verwijderd

Op maandag 04 december 2000 00:26 schreef DareDevil het volgende:
En b.v waarschuwings kleuren zal deze persoon altijd kunnen onderschieden ookal neemt hij deze anders waar.(hij weet het waarschijlijk net en jij ook niet)
Want dat is immers aangeleerd
daar ben ik dus nog niet helemaal achter. hoe kan je nou weten dat het aangeleerd is? het zou ook iets kunnen zijn dat vast ligt in onze genen ofzo. vuuris bijvoorbeeld geel-oranje-rood, net als (delen van) veel giftige dieren.

misschien zou een experiment met mensen die in een weostijn leven enige aanwijzing kunnen geven of het aangeleerd is of aansgeboren. die mensen leven namelijk in een omgeving waar geel- en rood achtige kleuren veel meer voor komen dan bij ons. misschien reageren zij wel veel meer sterk op onze waarschuwings kleuren.

Yan Grange>>
ik gelof niet dat objecten dien niet bestaan wel een kleur hebben...

Verwijderd

[off-topic]
DareDevil, leuk icoontje >:)
[/off-topic]

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

De 'sfeer' bij een kleur voelen is volgens mij aangeleerd
hhhmm het is ook genetisch vastgesteld, kijk maar naar babies die een kleur aangenamer vinden dan een andere.
Tevens heeft Groen een rustgevende werking bij iedereen.
Rood staat meestal voor gevaar en is volgens mij ook genetisch vastgelegd.

Kleuren zijn denk ik voor (bijna) iedereen hetzelfde. De vraag is al kweetniethoevaak gesteld :P .

Genetisch gezien hebben we allemaal een hoop gemeen en ik denk dat het zien van kleuren daar ook bij hoort.
Onze instinctieve reacties op kleuren zegt dat kleuren als specifieke impulsen in de hersenen aankomen die voor iedereen hetzelfde is.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Ik heb het mezelf ook vaak afgevraagd, maar ik denk dat iedereen precies hetzelfde ziet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar geluid (ook verschillende frequenties) kun je je dit ook afvragen. Maar met geluid is het wat duidelijker omdat je het vooral bij lage tonen ook nog kunt voelen, wat iedereen toch hetzelfde ervaart. Nu kan het wel zijn dat je hersenen het anders intepreteren, maar dan zouden de hersenen bij iedereen anders in mekaar zitten, en dat lijkt me niet.

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

je kan het nog veel verder doortrekken, het gaat namelijk voor alles op, dat geen twee mensen hetzelfde zien/ervaren. alles is dus subjectief !

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

offtopic:
captain proton :[quote]
Isque cum fortuna faveret eum, ridens 'Videtisne', inquit, 'amici, quam bona a dis inmortalibus vita atheis detur?'
[/quote]

wat betekent dit ? het ziet eruit als latijn, maar ik heb nooit latijn geleerd :)
het enige wat ik eruit kan halen is iets over geluk is met atheisme, leven en onsterfelijkheid.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Verwijderd

Hier beb ik ook over na lope denken, en de enige manier om daar achter te komen is de medische wetenschap zich verder te laten ontwikkelen, en die er een antwoord op laten geven. We weten dat de hersenen die prikkels intrepreteren, maar niet hoe exact!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als een voorwerp een kleur heeft is het niks anders dan dat hij alle kleuren absorbeert behalve de kleur die hij zelf is.

bv iets is rood. Dit absorbeert alle kleuren behalve rood, dit reflecteert hij terug. (Je moet eerst weten dat wit licht uit alle kleuren licht bestaat)

Hierdoor komt ook dat je in het donker geen kleuren kan onderscheiden (of tenminste heel moeilijk)

(Dit is trouwens niet geheel ontopic)

They made me do it.

Verwijderd

Ehhm... als iemand zegt dat zijn monitor de beste kleuren geeft, dan lult ie helemaal voor zichzelf! :) Misschien vindt ik ze he-le-maal niet mooi, want mijn interpretatie is misschien net ff anders. Hehe, grappig.

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 20:16

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

De 'sfeer' bij een kleur voelen is volgens mij aangeleerd
Daar bennik 't dus ook niet mee eens...wat aangeleerd is dat, in het geval van ketchup, tomaten rood zijn en niet groen...

Ik heb hier ook weleens over nagedacht maar ik denk dat de verschillen (relatief) minimaal zijn...

• Goofyduck384
  • Laatst online: 15:55
kleuren zien we volgens mij allemaal hetzelfde tenzij je een afwijking hebt.. Groen is voor de "normale" mensen allemaal hetzelfde.
Ikzelf ben kleurenblind, niet zozeer dat ik geen kleuren zie, maar het verschil tussen paars en blauw, groen en geel is niet te zien, of vrijwel niet te zien. (dan wel bij elkaar liggen hoor, ik zie heus geen geel gras...>:))
Maar ik had op de basisschool een leraar die echt kleurenblind was en die vroeg aan de kinderen welke de blauwe map en wat de groene map was, dat zag hij gewoon niet. Dat is wel zielig maar hij had een goed leven dusse....Hij wist ook niet beter dan dat!

• Tsjipmanz
  • Laatst online: 27-01 13:45

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Op zondag 03 december 2000 00:40 schreef vaagheid het volgende:
Misschien word ik wel gek ofzo maar ik zat hier over na te denken..
hoe weet je zeker dat het groen dat ik zie, hetzelfde groen is dat jij ziet? als ik bv. naar gras kijk is dat groen voor mij, zet ik een streep met een groene stift is dat groen. Kan het zijn dat jij dat bv. dat gras als rood ziet, en mijn groene stift ook als rood ziet, en dat je niet anders weet of die kleur is voor jou groen?
FANTASTISCH!!

Dat zit ik me dus ook al tijden af te vragen maar mensen aan wie je de vraag stelt SNAPPEN m nooit!!

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 11:40

killercow

eth0

ja ik vroeg me dit ook al een paar jaar af,
zou het ook te maken kunnen hebben met bijvoorbeeld je lievelings kleur? voorzover dat bestaat, dat bijvoorbeeld iedereen de zelfde kleur mooi vind maar daar gewoon een andere naam bij heeft geleerd? omdat andere dingen in de wereld die kleur hebben?

t maakt iig niet zoveel uit amar toch ik zit hier al behoorlijk lang over na te denken.

openkat.nl al gezien?

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Lievelingskleuren wijken niet zo heel veel af hoor.
En misschien moet je is een aantal replies lezen, het lijkt net alsof iedereen gewoon z'n mening hier maar neerzet zonder wijzer te worden van een aantal replies.
Lees bv eens mijn replies en zeg eens wat je daar van denkt... :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• skatje
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-04-2021
wat ik ook vaag vind, is ik zie dat iets oranje is en ik zeg dan automatisch groen, totdat ik de 2e keer nadenk en dan zeg ik wel oranje... vreemd

Verwijderd

Kijk, bij mij verschilt de interpretatie door mijn hersens van mijn linker en mij rechteroog, want met links zie ik feller. Ik kan me best voorstellen dat het dan weer nog meer verschilt bij mensen onderling:

Feiten bestaan niet, alleen interpretaties - F.Nietzsche

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Mooi! Hier hebben we ook zoveel discussies over gehad vorig jaar (examenjaar he, dan voer je nix uit..).

Conclusie was: Het zien is in eerste instantie een fysiek proces. Fotonen met een bepaalde golflengte komen je oog binnen, zorgen daar voor een reactie waardoor er een signaal door een zenuw gestuurd wordt.

Dat is allemaal fysiek. Daarna komt de interpretatie. DAT is een psychisch proces. Daar kunnen dus verschillen optreden. Maar die verschillen maken niet uit: jij ziet gras en hetgeen jij ziet heb jij de naam "groen" gegeven, omdat je moeder dat zei toen je klein was.

Die verschillen in je hersenen kunnen wel tot gevolg hebben dat mensen andere lievelingskleuren hebben en/of anders reageren op kleuren.

Naja, dat hadden wij er toen van gemaakt.. Wel leuk onderwerp iig.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Die verschillen in je hersenen kunnen wel tot gevolg hebben dat mensen andere lievelingskleuren hebben en/of anders reageren op kleuren.
Nogmaals, genetisch gezien zijn kleuren vaak zelfs al ingeprent als gevaarlijk.
Ik heb nog nooit iemand gezien die groen associeerd met gevaar.

Hieruit kan je concluderen dat iedereen de kleuren hetzelfde ziet...

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 22:38
Dit soort dingen vraag ik me ook wel eens af.
Maar je komt er nooit achter, leg het maar eens aan iemand anders uit wat groen is.

iig is het meetbaar, en als de hersenen van anderen hetzelfde zijn opgebouwd zul je het als hetzelfde moeten zien. :7

(Als je hier verder over na gaat denken krijg je van die matrix achtige dingen, dat je niet zeker weet of iets echt is, of dat anderen robots zijn, alleen jij bent echt (niet doen dus :P ))
Pagina: 1