Toon posts:

Master doet 't niet alleen, Slave doet 't wel alleen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ben ik weer, jullie favo forum lid :P

Mijn HDDs:
Master: WD 80GB
Slave: WD 120GB

Ik heb nog steeds problemen met 1 van mijn 2 HDDs die zomaar uit gaat, en zichzelf weer aan zet in een tijdspan van een seconde. ik dacht eesrt dat 't mijn 2e HDD was, maar ik ging daaraan twijfelen omdat als dat gebeurt, mijn hele systeem bevriest en Windows e.d. staan op de 1e..

hoe dan ook, daarnet deed ie het weer en ik denk laat ik eens de 2 HDDs apart aansluiten, had ik gehoord van een hardware leraar van mij die zei probeer dat eens. dus ik haal de Slave eraf en zet mijn PC aan.. hij detecteerd mijn Master niet meer, ik denk gvd dies dood.

maar goed, ik zet mijn slave er weer op, en hij detecteerd 'm nu wel. dus ik heb dat nog eens geprobeerd enzo kijken of het niet toeval was, maar dat was 't niet. ik haal mijn master eraf, maar mijn slave wordt normaal gedetecteerd.

nu zit ik dus weer met beide HDDs aangesloten en alles werkt gewoon prima.

wat kan er fout zijn? kan ik een mooie RMA aanvragen voor mijn 80GB schijfje? :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
WD moet als hij in zijn uppie op de kabel zit, zonder jumper worden gebruikt...

Dat hij niets vind, of enorm lang over detectie doet, kan dus daar door worden veroorzaakt. Misschien zou je kunnen proberen de schijven op aparte IDE-kabels aan te sluiten, is sowieso sneller...

[ Voor 56% gewijzigd door Brede P op 24-09-2003 23:47 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

euh op de wd zit toch een jumper voor master with slave :?
ik zal in ieder geval ff kijken naar de jumpers achterop.
en staan ze alle 2 op auto in de bios ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
hij heeft 't maanden gedaan met jumper, ook een maand of 2 gedaan met de slave erop.

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op 24 September 2003 @ 23:47:
euh op de wd zit toch een jumper voor master with slave :?
ik zal in ieder geval ff kijken naar de jumpers achterop.
en staan ze alle 2 op auto in de bios ?
jumpers staan goed, en ja ze staan op Auto.
BredeP schreef op 24 September 2003 @ 23:46:
WD moet als hij in zijn uppie op de kabel zit, zonder jumper worden gebruikt...

Dat hij niets vind, of enorm lang over detectie doet, kan dus daar door worden veroorzaakt. Misschien zou je kunnen proberen de schijven op aparte IDE-kabels aan te sluiten, is sowieso sneller...
Sneller? Ik dacht dat de HDD dan ging werken op de snelheid van het langzaamste apparaat wat eraan hangt, in dit geval de CD-ROM dan? Of is dat niet (meer) zo?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 23:58 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ongetwijfeld een foute jumpersetting. Kijk eens in de handleiding (te downloaden van de WD site) hoe je deze zou moeten zetten. WD schijven hebben twéé master jumpersettings. De ene indiceert dat er een slave aanwezig is en de andere niet. Maar dit staat allemaal ook in de FAQ van dit subforum ..
Sneller? Ik dacht dat de HDD dan ging werken op de snelheid van het langzaamste apparaat wat eraan hangt, in dit geval de CD-ROM dan? Of is dat niet (meer) zo?
Verdiep je je eens in de IDE basics .. Je leert al een heleboel als je enkel de hele FAQ van dit subforum doorneemt. Maargoed, het antwoord is dus min of meer te vinden onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?". Één IDE kanaal kan maar één apparaat tegelijkertijd benaderen en met twéé IDE kanalen kun je logischerwijs twéé apparaten gegelijkertijd benaderen. Wanneer je de twee meestgebruikte apparaten op aparte kanalen zet, dan is dat dus sneller :)

Verwijderd

Topicstarter
misschien moet ik dan toch eens de RAID controllers gebruiken, en mijn hardware leraar op de vingers tikken :z

maar hoezo gaat ie nu pas kuren vertonen als het er zo al maanden in zit? oh ja, en de jumpers staan toch echt helemaal goed, ik 3 opties voor elke HDD: Slave, Master en Master with Slave present.

mijn master staat dus op de laaste setting, Master with Slave Present. was daar fout aan dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 09:51 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat was gewoon het antwoord op:
dus ik haal de Slave eraf en zet mijn PC aan.. hij detecteerd mijn Master niet meer, ik denk gvd dies dood.
:)

Verwijderd

Topicstarter
8)7
D'oh! Owkee.. en wat wil verklaren wrom die HDD gewoon uit en aan gaat terwijl ik Battlefield speel? ik dacht aan kortsluiting, maar dat is onlogisch want wrom zou ie 1 schijf 'meenemen' en niet de hele PSU..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Post eens de volledige systeemspecs. Dan kunnen we een beetje beoordelen of de voeding wel voldoende is voor je systeem. Ga verder de kabels en powerconnectors na; bekijk of ze wel goed vast zitten en vooral of de powerconnectors alle pinnen wel goed omklemmen. Check tot slot ook eens de voeding. Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor meer tips/suggesties :)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 25-09-2003 10:13 ]

• mallept
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 22:59
Wat voor een voeding heb je?

Ik heb weleens gehad dat ik mijn cdrom speler niet meer open kreeg. De voeding was 300watt. Na er een nieuwe voeding in te hebben gezet werkt het perfect. Misschien is je voeding niet helemaal goed.

Probeer eens de cd-rom geen voeding te geven en dus alleen de hd's. Als het dan wel goed werkt weet je dat het aan de voeding ligt ;)

Dan dus een nieuwe voeding kopen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een no-name 300 watt voeding. kwam bij mijn mooie kast..

En mijn volledige specs staan in mijn signature. Powerconnectors e.d. zijn allemaal vrolijk, hoewel 't een groot @$()-zooitje is met de CCFL, casefans en de controlbay..

ik ga zowieso alles opnieuw in elkaar zetten, als ik mijn nieuwe hebbedingetjes binnen heb enzo. :( af en toe heb ik zo'n schijthekel aan PCs

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 10:59 ]

Pagina: 1