Toon posts:

2600+ Barton, A7N8X (Deluxe?), under/overclock

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil komend weekend mijn PC gaan upgraden, want sinds kort ben ik wat aan het '7V-modden'. Nu kom ik er dus ook achter dat mijn mobo geen enkele vorm van temperatuur monitoring ondersteunt en dat dat niet zo handig is :)

Een nieuw mobo houdt in mijn geval in ieder geval ook een nieuwe proc in, maar aan snelheid heb ik op het moment niet zo'n behoefte (dat komt nog wel ;))

Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een A7N8X mobo (non-deluxe, of wel-deluxe), en daarbij als het kan een XP 2600+ met Barton core (indien leverbaar).

Omdat ik de proc misschien op termijn wil gaan overclocken, en in het begin eventueel (vanwege warmte/stroomgebruik) gaan underclocken ben ik op zoek gegaan naar unlock info.

Helaas vind ik of zeer oude info (bijvoorbeeld in de FAQ verwijzingen naar topics uit 2001) of tegenstrijdige info (of een bepaald mobo nu wel of niet bepaalde procs standaard unlockt - zou ook nog van BIOS versies af kunnen hangen :?)

Concreet zou ik graag willen weten, of een XP2600+ met Barton core standaard unlocked is op een A7N8X mobo, en of dat hetzelfde is voor deze proc op een Deluxe versie.

(Ik weet trouwens dat er van de Deluxe een rev2.0 bord is. Is dat bij de non-deluxe ook het geval, of is dat blijven steken op 1.04 of 1.05? - De search gaf wel wat hints in een bepaalde richting, maar helaas merk je dat sommige mensen de non-deluxe en de wel-deluxe met elkaar verwarren, dus dan weet je het nog niet zeker).

Verwijderd

knipperdeknip
ja hijs unlocked,
en je wil underclocken?
dat lukt mij met mn 2500+ tot 500mhz (5x100)

de rest: geen idee?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 01:27 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En van de non-deluxe borden zijn er net zo goed rev2.0 versies.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Therion309
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 12:56
Ben benieuwd!

Ik draai momenteel een a7n8x non-deluxe met een xp 2100+, een Barton 2600+ verwacht ik deze week nog in de bus. :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Alle XPs vanaf T-Bred B zijn standaard unlocked op moederborden met nForce2 chipsets, en ja, dat geldt ook voor de Barton, en ja, ook voor de A7N8X (deluxe dan wel non). Dat unlocked betekent alleen, dat je vooral lagere multipliers kan kiezen voor je proc (handig voor hoge FSB), hogere mps dan de 'vaste' van de proc is vaak moeilijker en dan is unlocken wel nodig. Echter zal dit zeer waarschijnlijk niet gewenst of nodig zijn, aangezien je je prima kan vermaken met lagere mps zoals 10,5 - 11,5 ;)

Van de non-deluxe is er ook de rev 2.0, en tussen die 2.0 en vorige revisies van de A7N8X zit niet al teveel verschil wat betreft BIOS opties, indeling, of overclockbaarheid. Alleen de A7N8X-X heeft de nForce2 Ultra 400 chipset, wat in tegenstelling tot de chipsets van de gewone A7N8X (non) deluxe borden geen dual channel understeunt, echter weer wel gecertificeerd is voor 200mhz FSB ;).

Over die 200mhz FSB loopt in DOC ook nog een draadje:

A7N8X wil niet boven de 200FSB

Maar met dit mobo valt best aardig te oc'en, en met de juiste mix van de rest van de hardware vallen hele leuke resultaten te behalen, zeker als je een uberbios gebruikt :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 25 September 2003 @ 13:59:
[...]Dat unlocked betekent alleen, dat je vooral lagere multipliers kan kiezen voor je proc (handig voor hoge FSB), hogere mps dan de 'vaste' van de proc is vaak moeilijker en dan is unlocken wel nodig.
Ze hebben het weer makkelijk gemaakt. Verklaart waarschijnlijk wel mijn verwarring :)

In ieder geval is lager voorlopig even belangrijker, dus dat is mooi. Kan ik altijd nog op mijn gemak verder zoeken naar meer info als ie omhoog moet :z

Als ik alles compleet heb zal ik nog wel laten weten hoe het ging (Therion: ben ook wel benieuwd naar jouw resultaten dan)

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

ReemF schreef op 25 september 2003 @ 13:59:
Alleen de A7N8X-X heeft de nForce2 Ultra 400 chipset
dit is de nforce2 400, geen nforce 2 ultra 400

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Ik heb een 2500+ (166x11) op een A7N8X-Dlx op 200x10 draaien, dus ja, hij is standaard unlocked. En volgens de doos is mijn rev 2 gecertificeerd voor een 200Mhz fsb en dual channel PC3200 mem

Verwijderd

Ik heb een 2500+ @ 2250 met boxed koeler, maar wel op een A7V8X rev2.01

dus een barton oc'en laat zich goed doen, ook met een mindere koeler :P

Verwijderd

Ik snap niet hoe het nou zit met de unlocked zijn van de procs. Omlaag kan wel, maar omhoog met de multiplier kan niet... Das niet echt logisch in mijn ogen. Ik kan mijn barton dus alleen maar overclocken via een hogere fsb dus 12,5x200 of en niet 14x166 of zie ik het nu helemaal verkeerd?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ReemF heeft dat toch al heel duidelijk uitgelegd? Scroll eens een stukje naar boven ..
We kunnen er ook niks aan doen dat jij het niet logisch vindt. Daarvoor moet je bij AMD en/of nVidia klagen. Maar waarom is dat zo vervelend? Je trekt véél meer profijt van FSB overclocking dan van Multiplier overclocking.

Verwijderd

Waarom trek ik veel meer profijt van fsb overclocking dan van multiplier overclocking? Gaat bij fsb overclocking de fsb van het geheugen ook mee? Ik dacht dat proc fsb en geheugen fsb verschillend waren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Snellere FSB = meer bandbreedte tussen CPU en chipset. De FSB en geheugenbus zijn inderdaad verschillend, maar wel afhankelijk van elkaar :) Wanneer de geheugenbus synchroon meegaat met de FSB, dan verhoog je ook de bandbreedte tussen geheugen en chipset. De totale performance gaat dan omhoog. Met het spelen van de Multiplier verander je alleen de interne snelheid van de CPU. Daar hebben de chipset en het geheugen geen zak aan :)

Maargoed, dit gaat wel erg richting de basics. Lees eens de FAQ van dit subforum en die van Die-Hard Overclocking & Cooling door. Daarin staan dit soort zaken duidelijk uitgelegd :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.