Toon posts:

[SCSI] SCSI BIOS niet geladen, kan niet booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Allereerst; misschien hoort dit topic op Opslagmedia & I/O Controllers, maar gezien de aard van het probleem hoort het hier misschien beter.

Mijn probleem
In mijn server wil ik mijn Adaptec AHA-24xx UW SCSI controller met 10k rmp SCSI schijf gebruiken icm een Promise FastTrak 100 TX2 RAID-controller. Beide hardware werken, voorheen in 2 verschillende systemen. Maar nu wil ik ze dus samen in één systeem plaatsen en dat gaat mis.

Als ik alleen de Promise controller erin doe, geen probleem. Als ik alleen de SCSI controller erin doe, geen probleem. Nadat BIOS klaar is krijg je dan nog zo'n Adaptec SCSI BIOS schermpje, waar hij mn SCSI schijf gaat detecteren, hetgeen zo'n 8 seconden duurt.

Echter, als ik de Promise RAID-controller erin doe, slaat het BIOS de SCSI init als het ware over, heel gek. Ik krijg dan meteen een schoon zwart scherm met tekst van de Promise RAID-controller. SCSI slaat hij helemaal over en natuurlijk kan hij dan ook niet van de SCSI schijf booten, hetgeen zo ingesteld staat.

Configuratie
AMD Duron 1.3GHz
MSI 6330 (KT7 Turbo, VIA KT133A)
512MB PC133 OEM (foutloos)
Antec voeding

Verder is het het vermelden waard dat de machine 100% stabiel is, proc temp onder de 45 graden, dus dat zit allemaal ok. Mobo is geflashed met laatste BIOS. Ik weet niet of die SCSI kaart of Promise Fasttrak 100 TX2 te flashen valt.

Kent iemand een dergelijk probleem? Weet iemand een mogelijke oplossing?

Ik zit zeer verlegen de machine te gebruiken, om z.s.m. een HDD te backuppen die bijna aan z'n einde is. Alvast dank voor de moeite. :)

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling: ik heb ook geprobeerd de kaarten in een ander PCI slot te steken, ACPI e.d. uit te schakelen en proberen de IRQ's te veranderen. Probleem is dat IRQs niet handmatig kan vastleggen in BIOS. ;(

Verwijderd

Heb je de search wel gebruikt???

Mij dunkt van niet :+
Maak eerst IRQ's vrij, zodat beide kaarten een eigen IRQ hebben.
Daarna moet je zorgen dat er een boot-order is, waar in je aangeeft dat hij van SCSI moet booten!

Beide kaarten zijn te flashen, maar dat geeft je geen oplossing. Zou ook niet weten waaorm je dit probeert op te lossen door flashen.... :?
Is er een FAQ ofzo die beschrijft dat wat je ook doet flashen het tovermiddel is? Dan moet die FAQ herschreven worden *D

(dr zijn hierover al talrijke topics geweest)

Verwijderd

Topicstarter

Zoals je kunt lezen kan ik m'n IRQ's niet handmatig instellen in het BIOS. Met de ACPI aware en Plug N Play OS heb ik al gespeeld, maar dat haalt weinig uit. Er zitten verder geen PCI kaarten in m'n computer behalve die 2, en natuurlijk een AGP videokaart. Ik zie wel dat veel devices op IRQ 11 zitten, heel irritant dat ik niet zelf kan bepalen waar wat op staat.

Daarna moet je zorgen dat er een boot-order is, waar in je aangeeft dat hij van SCSI moet booten!

Als ik dat niet goed had ingesteld, had de computer ook niet van SCSI kunnen booten als de promise controller er niet in zat. En zo dom ben ik niet dat m'n boot order niet goed staat ingesteld. De SCSI kaart initialiseerd zichzelf niet, dát is het probleem. En het probleem doet zich alleen voor als de Promise controller in een PCI slot zit.

En ik heb wel degelijk gezocht, en niet alleen op GoT.

Ik kom b.v. dit tegen op de support site van Adaptec:
No Adaptec BIOS banner is seen at system boot time

Ze doen er aardig vaag over. En Hardware resource problemen zijn over het algemeen ook vaag. Ik vermoed uiteindelijk dat het probleem zit bij de Promise controller, die iets niet netjes doet tijdens het booten. Maar het is dus de combinatie die problemen geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 02:52 ]

Verwijderd

:'( Ik denk dat je pech hebt maar héééél misschien is dit iets:
(Ik heb dit probleem niet gehad, tis echt een gokje)

Nu wordt de bios van de promise geladen, kijk in die bios, of op het boot-scherm op welk adres( bijv. D800 ) (dit is niet een irq adres, dit is waar de bios 'heengaat')
Boot met de SCSI kaart, kijk waar die terecht komt
Nu komt de hypergok:
Probeer nu door verschillende sloten te gebruiken de scsi bios 'eerder' te krijgen, dus dat bijv. de scsi-bios op D000 komt en de promise op D800.

kHeb weinig vertrouwen in de goede afloop, ik denk dat de promise bios iets naars doet.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb dit zelf ook een paar gehad en gewoon de scsi controller en promise controller zo plaatsen zodat de scsi controller een lager IRQ krijgt zorgt ervoor dat de adaptec bios voor de promise bios komt en gewoon netjes boot vanaf SCSI. Natuurlijk wel even in de bios van je moederbord instellen voor zover mogelijk.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik ook al aan te denken ja.

Maar hoe zorg ik dat m'n PCI kaarten een ander IRQ krijgen? Voor zover ik weet kent de CMOS (of het OS?) de IRQ/Port/DMA resources toe, en niet de PCI kaarten zelf.

Wat ik nog wel kan proberen is de SCSI kaart in een PCI slot hoger dan de Promise RAID kaart te zetten, wat wel wat moeilijk wordt ivm kabellengte, maar ik ga het eens proberen. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interessant topic, verkeerde subforum...

Move OH->OM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Aha!
Nu ben ik een stap verder. :)

Ik heb nu het zooitje in een totaal ander systeem gegooid, dwz: SCSI kaart en Promise RAID kaart in m'n eigen comp en kijken of het probleem zich weer voordoet, en: jawel! Het lijkt hem dus in de combinatie van de Promise kaart en de SCSI kaart te zitten.

Ik heb voor beide nu een flash bootable CD (ik haat diskette's!) gemaakt, ga nu flashen en kijken of dat het probleem oplost. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt steeds leuker:

als ik de Adaptec SCSI kaart in een hoger PCI slot zet dan de Promise RAID kaart, werkt het wel. Dan krijg ik braaf het SCSI BIOS te zien en kan ik fijn van SCSI booten.

En toen het niet werkte keek ik naar BIOS settings tabel, en zag ik dat de SCSI kaart ("Mass Storage Device" denk ik dat het BIOS het zo noemde) de enige was met IRQ11. Dus IRQ-conflicten lijken me uitgesloten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2003 @ 02:41:

Zoals je kunt lezen kan ik m'n IRQ's niet handmatig instellen in het BIOS. Met de ACPI aware en Plug N Play OS heb ik al gespeeld, maar dat haalt weinig uit. Er zitten verder geen PCI kaarten in m'n computer behalve die 2, en natuurlijk een AGP videokaart. Ik zie wel dat veel devices op IRQ 11 zitten, heel irritant dat ik niet zelf kan bepalen waar wat op staat.
t idee was dus IRQ's vrijmaken... niet handmatig de boel pogen in te stellen in de BIOS.

IRQ's vrijmaken doe je heel simpel: gewoon dingen uitschakelen die je niet gebruikt: seriële poorten, parallelle poort, USB-controllers, PS-2-poort, IDE-controllers, etc. (die ideeën heb ik (en anderen) al vaker in dit forum gepost, zodoende de opmerking of je de search geprobeerd had)

Zodra er IRQ's vrij zijn, kun je IRQ's pas toewijzen... hetzij in de BIOS, hetzij in je OS. (zowat alle windows versies vanaf 95 kunnen dat!) Dus als het in je BIOS niet werkt (wat voor rare BIOS heb jij dat dat niet kan?), dan doe je dat gewoon in je OS :)

(Je kunt in de meeste Award bios-en een IRQ-toewijzen aan een bepaald PCI-slot... of ISA-slot. Dat zit dus niet in t ACPI-stukkie :+ )

Als ik dat niet goed had ingesteld, had de computer ook niet van SCSI kunnen booten als de promise controller er niet in zat. En zo dom ben ik niet dat m'n boot order niet goed staat ingesteld. De SCSI kaart initialiseerd zichzelf niet, dát is het probleem. En het probleem doet zich alleen voor als de Promise controller in een PCI slot zit.

En ik heb wel degelijk gezocht, en niet alleen op GoT.

Ik kom b.v. dit tegen op de support site van Adaptec:
No Adaptec BIOS banner is seen at system boot time

Ze doen er aardig vaag over. En Hardware resource problemen zijn over het algemeen ook vaag. Ik vermoed uiteindelijk dat het probleem zit bij de Promise controller, die iets niet netjes doet tijdens het booten. Maar het is dus de combinatie die problemen geeft.
Sorry... Ik had gehoopt dat je erinmiddels achter gekomen was dat een Promise kaart als 'SCSI' gezien werd, en dat je de SCSI-boot-order mbv de SCSI-boot-ID's correct had ingesteld. (Toch nog steeds een beetje t idee van de search ;) )
De SCSI-boot-ID kun je alleen wijzigen op je Adaptec-controller! Promise heeft zoiets niet (voor zover ik weet)!

Op sommige moederborden zit er ook een optie in de BIOS: om te kunnen booten van SCSI, welke er als eerste aangesproken wordt: Promise/SCSI (maar dat is in t geval van onboard Promise :)

Het probleem is niet zozeer dat je SCSI met IDE-probeert te combineren, maar meer het probleem dat 2 SCSI-kaarten zo'n beetje elke keer bij het opstarten the struggle for life en t recht van de sterkste aan t uitvoeren zijn. Immers je moederbordje zegt booten van SCSI... Dat is in principe de Adaptec kaart... Alleen de Promise-controller blijft een aparte eend in de bijt! Het is een IDE-controller die zich als t ware macho genoeg voelt om SCSI te zijn. ==> conflict dus!

Je kan t idd ook oplossen door je SCSI-kaart in een hoger slot te zetten... :+

Verwijderd

Uw on-board IDE staat nog ingeschakeld?
Verder, is mijn inziens Hekker er dichts bij jou probleem. ook wat RCy2K zegd klopt.
Het bootprocess is een hele boterham om over te praten maar het komt er op neer dat na de POST een reeks geheugenadressen wordt afgescanned naar merkers (de merkers duiden op hardware die mee wil lopen in het bootprocess)
uw onboard IDE heeft zoeen merker, ook uw floppycontroller, de SCSI kaart, EN de Promise natuurlijk :-) (maar ook netwerkkaartjes met boot-rom bv, ook videokaarten etc...)
de volgorde van booten wordt bepaald door hun adresplaats. de bios 'boot' ze sequentieel tijdens het bootprocess.

de opties in de bios swappen enkel die specifieke adressen waar hij controlle over heeft (onboard stuff dus)

konkreet: ik vermoed dat je Promise + onboard + Scsi ergens het zelfde adress proberen te claimen, en zo elkaar uitrulen.
Nu moet je weten dat de handler teruggegeven wordt aan de BIOS indien er GEEN bootable merker op de HD's staan. De eerste HD met bootmark, start het OS er op.
denk aan de normale situatie waarbij gekeken wordt naar de floppy, is er geen , dan gaat hij naar de HD etc ..

Hij moet dus eerst alles passeren om de bios-extentions te plaatsen (om de HDs een C: D: .... toe te kennen, en finaal de laatste HD doorbooten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 17:32 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-03 16:12
Ik heb hetzelfde probleem gehad in mn oude compaq.

Oplossing was net zo lomp als simpel: Sloop je promise ;)

Herinner je je de oude hacks om raid te maken van een standaard kaart? Naja, dat heb ik toen ook gedaan, deels dan.. Je moest 2 pennen doorknippen, pen 2 en 3 uit mn hooft. Gevolg: Bios deed het niet meer. Ik moest in die compraq alleen ff F1 rammen, omdat de bios van dat ding dus f*cked up was. Na F1 te drukken had ik netjes een bios-loze IDE kaart, die het WEL onder windows deed, maar niet wou booten, zodat ik netjes bij mn SCSI hdd uitkwam ;)

Later maar weer netjes doorgesoldeerd toen die compaq vervangen werd, en dat ding doet t tot nu toe nog steeds prima ;)
Pagina: 1