[RH9] CD-Rom niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 21:21

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb vandaag besloten mij aan te sluiten bij de pinguinfractie, om toch een beetje rond te snuffelen met Linux. Nou heb ik een heel klein beetje ervaring met RedHat, welke voor een beginner wel prettig installeert en werkt, dus meteen maar de laatste versie opgehaald. RedHat 9 dus om precies te zijn.

ISO gedownload, op CD gezet en ervan geboot. Prachtig opstarten... en meteen een <enter> om setup te draaien met grafische interface. Hij gaat dan doorstarten en laadt en initialiseert allerlei dingen... tot ie blijft hangen op /sbin/loader.

Dit duurt een aantal minuten (raar), waarna ik uiteindelijk toch in een text-achtige interface kom. Ik loop vast bij de selectie van de bron. Uiteraard wil ik gewoon van CD-Rom installeren, daar istie voor, maar die is niet meer te vinden. Ook zelf een FTP opzetten en daarvan installeren gaat niet.

Zijn dit bekende problemen of is m'n CD-Rom half vertrokken naar de eeuwige jachtvelden en wordt het tijd voor een nieuwe?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Misschien wel. Heb je de MD5-sum van de CD gecheckt voordat je deze hebt gebrand? Op de Red Hat site is te vinden hoe je dat (ook vanuit Windows) kunt doen...

Het kan ook zijn dat Linux gewoon je CD-speler niet kan vinden, maar als het een gewoon IDE-ding is, lijkt me dat stug.

[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 24-09-2003 21:12 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Kaastosti schreef op 24 september 2003 @ 20:13:
Zijn dit bekende problemen of is m'n CD-Rom half vertrokken naar de eeuwige jachtvelden en wordt het tijd voor een nieuwe?
Dat ligt eraan, wat zijn de laatste meldingen op je consoles (als je op CTRL-ALT-F2, en CTRL-ALT-F3 etc. druk krijg je nog meer schermen voor je neus)..

Zonder die info valt er weinig over te zeggn, anders dan dat je misschien je MD5SUM eens moet gaan controlleren, just in case.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Helaas komt de MD5-sum overeen. Het wazige is dat ie eerst van die CD boot, tijdens het initialiseren ook langskomt met een gevonden CD-ROm, en 'm daarna niet wil herkennen als ik ervan wil installeren.

"The Red Hat Linux CD was not found in any of your CDROM drives. Please insert the REd Hatr Linux CD and press OK to retry."

Het is ook al een oud(er) beestje hoor, op de HD na dan... alleen heeft Win98 altijd gewoon geinstalleerd en gedraaid.

[ Voor 18% gewijzigd door Kaastosti op 25-09-2003 00:58 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Het is niet raar dat hij wel kan booten van cd, maar hem vervolgens niet herkend. Het opstarten wordt namelijk verzorgd door het BIOS; hierna moet het OS hem zelf detecteren om hem te kunnen gebruiken. Is het inderdaad wel een normale IDE CD speler die het normaal wel doet onder dos / windows?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Yup.. heeft het altijd gewoon goed gedaan. Totdat ik 'm formatte voor een linux distro werkte alles goed. Hiervoor heeft er Win98SE op gestaan, waarbij ik gewoon goed gebruik kon maken van de CD-Rom.

Het wazigste is, zoals Spider al schetst, dat hij er _wel_ van kan booten, maar _niet_ van kan lezen voor installatie.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

doe tijdelijk eens een andere cdspeler in die machine....

[ Voor 1% gewijzigd door Heidistein op 25-09-2003 19:55 . Reden: tiepio ]

Maybee we are alone... After all.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
Jij hebt toch niet zo'n oude cd-romspeler die je via de geluidskaart aansluit hè?

^ Wat hij zegt.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ermm Dragon... welke CD-Rom spelers sluit jij via de geluidskaart aan dan? Of heb je het nu alleen over het geluid? Er zit niet eens een geluidskaart in dat systeem :P

Ik begin de CD-Rom idd te verdenken van een rare afwijking oid, ik zal 'm eens vervangen...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Kaastosti schreef op 25 September 2003 @ 20:14:
Ermm Dragon... welke CD-Rom spelers sluit jij via de geluidskaart aan dan? Of heb je het nu alleen over het geluid? Er zit niet eens een geluidskaart in dat systeem :P
Onder andere deze cdspeler sluit je op een geluidskaart aan.. Of mitsumi, die had ook van dat soort cd spelers.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

En Panasonic.
(Blits, die kon wel 2x speed doen ;) )

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Als je een snelle internetverbinding hebt en tijd genoeg.. ;)
Is het misschien even de moeite waar om een Knoppix Live CD te proberen, dat is een Debian based Linux distro die zonder installatie van CD-ROM draait.

Deze image op CD fikken:
ftp://ftp.knoppix.nl/mirr...IX_V3.3-2003-09-22-EN.iso

CD erin, en dan zou het raar zijn als het wel zou werken, maar dan weet je iig of het aan RedHat ligt of aan je CD-ROM spelert :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik kan me niet indenken dat het aan RedHat zou liggen. Ik heb voor de 2e keer de ISO binnen gehaald, ondanks dat de MD5 sum klopte, just to be sure zeg maar. Deze nu voor de grap op 1x getoast (daaamn dat duurt lang). Dan moet iig de CD zelf altijd goed leesbaar te zijn... helaas ook geen reactie.

Daarom ben ik bang dat het toch uiteindelijk bij de CD-Rom uitkomt. Die Knoppix probeer ik iig nog, als dat ook niet lekker werkt toch maar een andere CD-Rom fixxen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Het kan zijn dat je cdrom-speler een bepaald deel van de cdrom niet leest terwijl ie dat met andere wel doet (hangt vooral af van de CRC-correctie). Probeer eens een andere CD-speler erin te draaien. Het kan ook zijn dat je kabels versleten zijn of zoiets. Je kunt in RH ook een mediatest doen en ook eens met ALT+F1 - F5 naar andere terminals gaan en zien (in terminal 4 dacht ik) of er geen leesfouten zijn (je gaat wel een reeks foutmeldingen zien) op hdb, hdc, hdd

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan in ieder geval even de mediatest doen, om te kijkenof de CD's goed zijn, ook al lijkt het erop dat dat zo is. Probeer ze even uit in een andere PC, kijk of je daar verder komt. Zo ja, dan kun je daar de media-test draaien, dan weet je dat zeker. Anders moet je even een CD-Speler uit een andere PC halen en hem in de nieuwe server zetten, je hebt hem toch maar 1x nodig, als het goed is :)

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

kan je niet ook een hardware test doen .. om te kijken of alles ondersteund wordt?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Die Knoppix versie doet ie ook veel te lang over... nu al 2 minuten aan het kijken wat er op die CD staat oid, schiet niet echt op. Ik zal wel eens een andere CD-Rom proberen, waarschijnlijk is het dan opgelost...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Idd, blijft weinig meer over dan he :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Nadat je boot van de cd, en de installer probeert hier automatisch van te installeren, is de CD gemount. Voordat je een handmatige install probeert (dus voor de selectie van het medium), moet je eerst even umounten. Dat is een slordigheid die al jaren in de redhat installer zit.

Verwijderd

Gaat het branden wel goed? De bootcode staat op een apart gedeelte van de cdrom. Het filesystem dat nodig is om de installer te starten is misschien niet goed op de schijf gekomen (wellicht een verkeerde optie). Doen de cdroms het goed op een andere pc?

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:23

Dr_Love

Best drugs are made by love

Ik heb dit probleem ook gehad opeen oud systeempje,

De oplossing was om een bootdisk te maken, deze staat ook op de eerste redhat cd (cd1 dus)

onder het mapje; \\images\

Je maakt de bootdisk met een tooltje wat onder het mapje dosutils staat genaamd "rawritewin"

Dit start je en je gaat op zoek naar het volgende bestand \\images\bootdisk.img

Je maakt de bootdisk, die je overigens niet kunt lezen in windows (wel maken)
Hier mee start je op en type je in het instal prompt ik geloof; "install" of "setup" (tijdje geleden alweer, maar het staat in de tekst er boeven)

En dan kies je als instalatie bron, je CD

Voila het werkt dan, vraag me niet hoe maar het werkt.

Succes en we horen het.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Bootdisk heb ik ook al geprobeerd... ook toen kon hij de CD-Rom niet vinden, maar ik heb nu een andere voor me liggen, die ga ik er zo even in zetten :)
...en natuurlijk gaat die CD-Rom niet open. Lampje brand, eject button geeft niet thuis :(

[ Voor 24% gewijzigd door Kaastosti op 26-09-2003 22:10 ]

Verwijderd

Dat klopt omdat de cd mounted wordt bij het booten. unmount die cd, en de eject button luistert weer braaf. En probeer een handmatige install na die unmount.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ermmm voor zover ik weet moet een CD-Rom altijd open gaan als jij op het knopje eject drukt. Nog voor de boot zeg maar... alle CD-Roms hier in huis doen dat tenminste, op deze na.

Pagina: 1