Toon posts:

HOe heet dit effect? en hoe is het te verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het effect heb ik bij divx en dvd's en dan vooral in de lucht / rook / wolken / fel licht in witte dingen dus :).
het ziet er hetzelfde uit als op deze foto
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Image018.jpg
het effect heb ik bijna niet op mijn monitor maar wel heel erg op mijn tv.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Dit verschijnsel heet posterisatie. Bij sommige fijne verlopen van een lichte kleur naar een donkere kleur, of tussen kleuren onderling, kan het zijn dat het kleurverloop niet mooi vloeiend is, maar dat je de kleur in stappen ziet verlopen.

Zelf had ik dit probleem eerst ook toen ik mijn computer op de tv had aangesloten. Toen ik het programma tv-tool gebruikte had ik veel minder last van dit probleem.

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

Steffie

Opaque

Meestal wordt dit banding genoemd op de diverse fora met betrekking tot het encoden van video's. Dit is trouwens een extreem voorbeeld, draait je desktop wel op 24 of 32bpp?

[ Voor 29% gewijzigd door Steffie op 25-09-2003 00:09 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

Topicstarter
16 :/ ik zal het wel ff op 32 proberen dan

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
en het is weg :) tnx
ik d8 dat het door de tv out kwam niet dus :D

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

en wie beweerd dat je meestal het verschil niet ziet tussen 65k (16 bit) kleuren en 16milj (24/32 bit).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 13:04

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Niemand?

Slechte conversie (verkeerd gescand, goedkoop haastwerk) op DVD's is ook wel een bron van ergernis...

www.avpnews.com

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 12:56

jasjenl

Liab A Tymo

Als je een 24 bits plaatje in 16 bits gaat bekijken, tja, dan ziet dat er slecht uit ja omdat het dan 'on-the-fly' naar 16 bits wordt gedithered (door je videodriver, denk ik?). Maar als je een plaatje eerst met een goed tekenprogramma (photoshop bijv.) naar 16 bits kleuren laat omrekenen, zal het verschil al veel minder zijn dan wat je hierboven zag. Natuurlijk blijft 24 bits nog altijd mooier..

Verwijderd

Ik heb dit effect ook wel eens gezien bij een retail DVD.
Lijkt me dat je het niet kunt voorkomen. Is inderdaad erg vaak bij een lucht.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
av>vb
(tv-out :) )
Pagina: 1