Toon posts:

hoe een heel grote foto croppen (met envi)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een samengestelde tif-foto gedownload [url] http://dmsp.ngdc.noaa.gov...ht_time_lights_94-95.html [url]
van de aarde bij nacht. Deze afbeelding is 43200 X 21600 px groot. Ik wil europa eruit halen maar geen enkel programma dat ik kan gebruiken kan deze foto openen.
Ik heb dan op internet gezocht en ben beland bij Envi [url] http://www.rsinc.com/envi/index.cfm [url]. Hier kan ik de afbeelding in openen maar ik weet niet hoe ik in dit programma moet croppen. Ik heb vaag ergens gelezen dat je dat via een opdrachtprompt moest doen, maar ik weet niet welke commando's ik dan in moet typen.

Weet er iemand een oplossing?

ps. Ik kan geen screenshots nemen van het programma als de foto geopend is want de foto ziet er zwart uit. Je moet eerst het histogram nog aanpassen (nog iets wat ik niet kan in Envi).

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Lukt het niet met photoshop ofzo? anders moet het wel lukken met PHP, maar op het gebied van images croppen met php moet je niet bij mij zijn..

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41
flashin schreef op 24 september 2003 @ 21:03:
Lukt het niet met photoshop ofzo? anders moet het wel lukken met PHP, maar op het gebied van images croppen met php moet je niet bij mij zijn..
PHP lijkt me wat omslachtig.. Je kan photoshop proberen, maar ik denk dat het niet helemaal lekker gaat, aangezien het een hoop ram verbruikt (helemaal zo'n grote tif file..)

|>

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Photoshop geeft bij mij dat de breedte of hoogte max 30000 mag zijn. Misschien moet je irfanview proberen.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

heb wel ees een gescande poster van 1,2 gig geopend met Photoshop op een PIII 800, 256 mbram en geforce 2 mx-->openen duurt lang. GEEN filters toepassen-->crash bij mij. Croppen duurt ook lang (bij mij 5 min. oid), maar het werkt iig...-->bij mij gaf ie niks aan. Tja, heb geen idee hoeveel meter 40000 pixels zijn eigenlijk....

[ Voor 18% gewijzigd door sjaakaq op 24-09-2003 21:10 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

btw ik weet niet welke fotpo je hebt, maar bij de bovenste zat ook een low-res versie..

leoaq.fm // Jeune Loop

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

leokennis schreef op 24 september 2003 @ 21:16:
btw ik weet niet welke fotpo je hebt, maar bij de bovenste zat ook een low-res versie..
Hierop voortbordurend: wanneer je de posities van de punten voor 'de crop' noteert van de low-res-version kun je ze gemakkelijk omrekenen naar de hi-res-version. Dan kun je idd een command-line tooltje gebruiken ("Welke?" Geen idee.)

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Simon schreef op 24 September 2003 @ 21:07:
[...]

PHP lijkt me wat omslachtig.. Je kan photoshop proberen, maar ik denk dat het niet helemaal lekker gaat, aangezien het een hoop ram verbruikt (helemaal zo'n grote tif file..)
maar werkt wel :P, ja natuurlijk vreet een foto van 300 mb veel ram 8)7..

zowiets?:
http://download.com.com/3000-2192-10180360.html?tag=lst-0-11

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
misschien the gimp (de native versie onder linux?)

kan het hier niet voor je testen helaas

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik wil niet rot doen en er een opsomtopic van maken, vandaar dat ik naast toevoegend ook nog een beetje vergelijkend en analyserend probeer te zijn 8)7

Ik heb hier laatst een poster opgemaakt; dat was oorspronkelijk een op 400 dpi ingescande A1 in vier stukken, die ik aan elkaar heb gephotoshopped op deze pc:
AMD Duron 1,2 ghz, 320 mb ram.

De poster kwam in zijn geheel uit op 1,2 Gb, en dat is natuurlijk niet niks. Maar ook geen slechte kwaliteit voor een poster die op 59,4x84,1 uit de Designjet moet gaan rollen.
(Ik kreeg m naar mn werk middels een geleende iBook die voor 'groot uitgevallen diskette' speelde >:) )

Nou wil ik hiermee maar even zeggen dat een PSD van 1,2 Gig best te doen is op zo'n bakje. Natuurlijk was het opslaan een hel. Dat duurde ongeveer 5-7 minuten. Gelukkig had ik genoeg afleiding, want je moet je wel voorbereiden op zoiets. Denk niet op de laatste minuut nog even te kunnen gaan saven!
Ik heb met die poster dus met meerdere layers gewerkt vanwege het aan elkaar soepen, ik heb de smudge, push en clone tool gebruikt. Alles zonder problemen, als je maar weet dat het soms even duurt (als je een grote softe brush neemt bijv.)
Maar alleen croppen moet in Photoshop een peulenschil zijn, vooral met zo'n dingetje. 1 layer, goed uitzoomen, globaal een vak slepen en dat copy/paste in een nieuw document. Let er wel op dat je niet naar een ander programma zapt tussendoor, want dan roept PS waarschijnlijk dat het clipboard te groot was om te exporteren (of gebeurt dat alleen op een mac?)

Enfin, het moet gewoon kunnen, maar je moet wat geduld hebben.

Je zegt trouwens dat je de foto niet openen kunt in Photoshop; weigert ie het bestand of is hij er gewoon lang mee bezig? En als hij weigert, met welke specifieke foutmelding dan?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue,
Photoshop kan foto's groter dan 30000 X 30000 pixels niet openen. Als ik dit wel probeer, verschijnt er Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/astronomie/warning.gif
Pagina: 1