Toon posts:

A7V333 en JBOD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mn vorige topic gesloten was (nee het antwoord stond niet in de faq, er stond wel in wat het was maar mijn vraag was of het mogelijk was) hier een 2e.
Mijn bedoeling was dus om 2 schijven van 200gb als JBOD in te stellen, dus als de ene vol is dat er op de andere verder geschreven wordt, en dat de 2 als 1 schijf gezien worden.
Ik heb een asus a7v333 met raid01 maar ik kan alleen kiezen tussen mirror en striping. Mirror wil ik niet omdat ik die 2e schijf niet gekocht heb om te backuppen en striping wil ik ook niet omdat ik niet al mn data kwijt wil zijn als er 1 kapot gaat.
Hoe is het dan mogelijk om van de 2 schijven 1 grote te maken (en niet met striping) zodat er op de andere verder geschreven wordt als de ene vol staat?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
De controller op jouw bord ondersteund dat volgens mij ook helemaal niet. Die Promise is een Lite uitvoering, dat zal waarschijnlijk de reden zijn. Ik zie ook nergens op de Asus site of in de manual staan dat de A7V333's controller JBOD aankan.
Wat je wel kunt doen is onder Windows een JBOD aanmaken. En verzin eens wat betere topictitle's, "RAID" slaat natuurlijk nergens op (ik heb 'm maar veranderd).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RAID 0 en 1 != JBOD.

Verder zijn die schijven in een echt JBOD array wel enigszins afhankelijk van elkaar. Volgens mij heb je nog steeds defragmentatie en zo, dus bestanden kunnen op meerdere schijven staan. Of anders kan het sowieso dat de helft van nodige bestanden voor een applicatie op 1 schijf staat en de rest op de andere.

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 24-09-2003 20:15 . Reden: Zie Username ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht al zoiets dat die controller het niet ondersteunde.
Bij het opstarten heeft hij ze automatisch als 0+1 stripe gezet. Hoe kan ik ze het beste zetten als ik via windows een JBOD aanmaak, of is het dan beter om RAID te disabelen met dat jumpertje?

Edit: Als ik die 2 schijven in windows als 1 dynamische schijf instel ben ik dan alleen de data van schijf 1 kwijt als schijf 1 kapot gaat? Zijn er verder geen nadelen van die dynamische schijf?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 20:58 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Als je het belangrijk vindt dat je zo min mogelijk data verliest in het geval van een disk crash o.i.d. zou ik sowieso geen enkele afhankelijkheid tussen beide disken bewerkstelligen (behalve mirroring en andere échte redundant RAID levels dan).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Voutloos
  • Niet online
Sterker nog, ik zie het nut niet van JOBD voor jou. Ik neem aan dat je geen files >200GB hebt.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 24 september 2003 @ 21:01:
Als je het belangrijk vindt dat je zo min mogelijk data verliest in het geval van een disk crash o.i.d. zou ik sowieso geen enkele afhankelijkheid tussen beide disken bewerkstelligen (behalve mirroring en andere échte redundant RAID levels dan).
Is het niet zo dan dat eerst schijf 1 volgeschreven wordt en daarna schijf 2, of worden er dan meerdere bestanden verdeeld over alle 2 de schijven?
Voutloos schreef op 24 September 2003 @ 21:10:
Sterker nog, ik zie het nut niet van JOBD voor jou. Ik neem aan dat je geen files >200GB hebt.
Nee die heb ik niet, het was alleen de bedoeling om 1 grote plek van 400gb te maken.

• Voutloos
  • Niet online
Je zegt net zelf dat bij hw JOBD het OS het gewoon als 1 schijf ziet. Hoe denk je dan dat het OS kan bepalen op welke schijf een gedeelte van een bestand terecht komt?

{signature}

• KonradV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 13:39

KonradV

Live Long and Prosper!

Als je een BIOS zoekt die de Promise-chip compleet ondersteunt als "Full RAID" waaraan je tot vier drives kunt hangen, net zoals aan de RAID PCI-kaart of als je liever de "Pure UDMA" versie wilt hebben waaraan je naast harddisks ook DVD, CD of Zip-drives kunt hangen, moet je eens bij Lumberjacker gaan kijken op dit URL: http://lumberjacker.kettenfett.com/ en dan via "Downloads" in de BIOS-area naar het Asus deel gaan. Daar staan voor de A7V333 (en andere borden) de BIOSsen. Ook van de laatste versie (1018) in beide versies staat hierop.
Daarnaast vind je op deze site veel tips over RAID en de bijbehorende drivers :)

Zelf heb ik goede ervaringen met de Full-RAID "extreme" versie voor de A7V333 met daaraan 4 * 80GB in twee arrays. :*)

• Voutloos
  • Niet online
Hee, das handig. Knap wat men altijd kan aanklooien met biosupdates. Wel superveel functionaliteit die je dan krijgt voor de prijs van je mobo.

/Bookmark

{signature}

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 20:41:
Edit: Als ik die 2 schijven in windows als 1 dynamische schijf instel ben ik dan alleen de data van schijf 1 kwijt als schijf 1 kapot gaat?
Dat klopt :)

Maar hierbij zet ik vraagtekens: als de data jou zo lief is dat je schijnbaar bang bent om deze te verliezen (anders had je deze vraag niet gesteld B) ), dan ben je het beste af met RAID1. Zo halveert zowat de kans dat je jouw data kwijtraakt in het geval van schijfproblemen. Immers, er wordt een exacte kopie op de andere schijf gezet :)
Zijn er verder geen nadelen van die dynamische schijf?
In principe niet :) Ik gebruik ze ook al meer dan 1 jaar; het enige nadeel dat ik ondervond was dat ze niet in DOS toegankelijk zijn. Maar de Win2K/XP CD wist er wel raad mee :Y)

Verwijderd

Topicstarter
KonradV schreef op 24 September 2003 @ 22:01:
Als je een BIOS zoekt die de Promise-chip compleet ondersteunt als "Full RAID" waaraan je tot vier drives kunt hangen, net zoals aan de RAID PCI-kaart of als je liever de "Pure UDMA" versie wilt hebben waaraan je naast harddisks ook DVD, CD of Zip-drives kunt hangen, moet je eens bij Lumberjacker gaan kijken op dit URL: http://lumberjacker.kettenfett.com/ en dan via "Downloads" in de BIOS-area naar het Asus deel gaan. Daar staan voor de A7V333 (en andere borden) de BIOSsen. Ook van de laatste versie (1018) in beide versies staat hierop.
Daarnaast vind je op deze site veel tips over RAID en de bijbehorende drivers :)

Zelf heb ik goede ervaringen met de Full-RAID "extreme" versie voor de A7V333 met daaraan 4 * 80GB in twee arrays. :*)
Kijk zo kan het ook :) ik heb de extreme versie erin gezet en nou kreeg ik naast de opties mirror en stripe ook nog een optie span, deze had ik net nodig :) thanks

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 22:09 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom post je zomaar een quote zonder verdere eigen replies :?

Tssss

OK, fijn dat het probleem voor jou is opgelost :)

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 27-09-2003 22:11 ]

Pagina: 1