Toon posts:

[XP] SATA schijf met IDE schijf wil niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, met de search hier kan ik niks vinden wat overeenkomt met mijn probleem, op maxtor kon ik ook niks vinden en op google kom ik alleen maar dit probleem tegen met twee schijven die beide bootable zijn.

Het volgende is namelijk aan de hand:
Ik heb een nieuwe SATA schijf gekocht van Maxtor, 120Gb.
Bij een verse installatie van Windows XP kon ik de drivers voor SATA laden, en zo Windows XP installeren. Dit is allemaal ok.

Maar ik heb nog een tweede schijf, een 120Gb UDMA133 schijf, die ik op de Raid aangesloten heb/wil hebben. En dat is het probleem.
Mijn moederbord Gigabyte GA-7VAXP Ultra heeft 2 IDE connectoren, 2 Raid connectoren, en 2 SATA connectoren.
De nieuwe SATA schijf is dus bootschijf, en de oude schijf is een nonbootschijf. Op de oude schijf staan gewoon gegevens, en deze schijf is ook altijd al nonbootschijf geweest.

Windows XP ziet de drive niet, maar bij het opstarten wordt de schijf wel gevonden in de RAID bios. Als ik deze schijf op een IDE poort zet, dan wordt de schijf wel weer gevonden, maar dan krijg ik de melding dat er geen actieve partitie is.

Wie weet hoe ik de schijf kan zien in Windows XP?

Instellingen:
First boot: SATA,
2nd boot: Floppy,
3rd boot: CDROM,
4th boot: none

Systeem:
Gigabyte GA-7VAXP Ultra met onboard RAID en SATA
Maxtor SATA 6Y120M0 120Gb
Maxtor UDMA133 4G120J6 120Gb
Plextor DVD lezer PX 116A
Plextor Brander Premium

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

heb je al geprobeerd onder computer management > disk management te kijken naar die schijf? en wat geeft ie dan aan dat ie "broken" is ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, telkens vermeldt disk management alleen de nieuwe schijf, als ik kan opstarten.

Verwijderd

Kan het nog zijn dat je een driveletter moet toekenne aan de schijf is mij ook al overkomen namelijk

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

tja, probeer hem eens aan een normale ide port te hangen, waarschijnlijk geeft de raid bios de schijf niet door aangezien hij niet in een raidconfiguratie zit...

If you choose to criticise you choose your enemies