Toon posts:

[HTML] pagina vult niet helemaal op

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Probleem. bij elke website die ik maak krijg ik het niet voor elkaar om de frame's net zo wijd te maken als de "browser". als je de site laad dan geeft hij 'm goed weer. maar als je dan op een link drukt verschijnt er rechts een witte strook. en ook onderin een witte balk. wie weet hier de oplossing voor ?

voorbeeldsite : http://designer.2y.net/

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
body
{
     margin: 0;
     padding: 0;
}

hth :)

btw laadt de pagina als dikke stront

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Zoiets gebeurt typisch als je een tabel 100% breed maakt. Je kunt het soms voorkomen door een andere doctype declaration op te geven. Jij gebruikt er niet eens een, dus ik stel voor dat je eens een aantal verschillende uitprobeert. HTML4 Strict of Transitional bijvoorbeeld.

Verder: als je webdesigner bent, ga niet blind al die HTML tutorials volgen. Veel van wat in tutorials wordt beschreven is documantatie van meer dan 5 jaar oud. Verdiep je iets in CSS, en je leven wordt een stuk eenvoudiger, vooral bij aanpassingen en onderhoud van websites.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
doctype declaration

Wat is dat ? schaam :P

Verwijderd

http://www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html
Alsjeblieft, wat voer om te lezen :)

Het komt erop neer dat je aangeeft welke standaard je hebt aangehouden. In sommige standaarden is iets anders opgenomen dan in andere standaarden. Voor de browser is zo'n DTD dan een hint om te kunnen kiezen uit verschillende opties m.b.t. elementen en attributen, en ook CSS is er tot op zekere hoogte van afhankelijk.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Zet dat eens bovenaan je document, en zie of dat iets veranderd aan je pagina.

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Beste ReDEvil1986

ik heb even een kijkje genomen en het probleem wat je hier beschrijft komt bij mij niet voor
maar ik draai op een 15inch TFT met max 1024*768

verder is de opmerking van Prammenhanger een beetje ongenuanceerd maar wel volledig terecht. De pagina laadt als dikke stront.

Ik snap dan ook niet, dat wanneer je met frames werkt de grote plaatjes bij elke link geladen worden.

Daarnaast is werken met frames wel een beetje oudbollig hoor.
Ik zou als ik jou was eens kijken naar layers.
Het voordeel hiervan is dat je een ongelimiteerd aantal layers op 1 pagina kwijt kunt en je kunt ze dmv klikken gewoon visible/hidden maken.
Dan kun je dus je hele pagina in 1 keer laden en hoeft deze bij elke klik niet met de server te spreken.

http://www.w3c.org kun je alles vinden

succes ;)

[ Voor 0% gewijzigd door vorlox op 24-09-2003 19:18 . Reden: zucht wel erg traag ]

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor jullie hulp :)

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mja, als je toch een doctype opgeeft, moet je je er natuurlijk ook aan houden :)

* Thijsmans zag wat font-tags staan. Haal je site (met doctype) eens door dit beestje ;)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
p.s. is dreamweaver aan te raden? of zijn er andere "betere" programma's of die het waard zijn uit te proberen ?

• vorlox

vorlox

Dreamweaver is aan te raden maar kennis van de tags zelf en de implementatie ervan is het belangrijkste

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2003 @ 19:23:
p.s. is dreamweaver aan te raden? of zijn er andere "betere" programma's of die het waard zijn uit te proberen ?
Dreamweaver is imho één van de weinige programma's waarbij i.i.g. geprobeerd is een beetje valide HTML eruit te laten komen.

Voor de rest een beetje oppoetsen met je favo texteditor.

• vorlox

vorlox

Voor de rest een beetje oppoetsen met je favo texteditor.
waarom??? er zit in dreamweaver toch een code editor die gewoon alles doet....
of ben ik nou echt de enige die de dreamweaver code editor gebruikt?

|:(

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
EditPlus2 kan ik je aanraden.

Maar gooi eerst eens een doc type erin zoals al gezegd is :)

Verwijderd

Topicstarter
als ik sites wil maken ist dan bijna vereist om me ook een beetje te verdiepen in java ?

Verwijderd

Ik kan je aanraden het xhtml standaard te gaan gebruiken,
en alles via css te gaan doen.
het layout vind ik persoonlijk goed.

maar bijvoorbeeld <font>
tags vind ik niet meer kunnen
ik geef de <p> tag meestal een lettertype mee.
code:
1
2
3
4
5
p {
font-family: verdana;
font-size: 12px; 
/* enzovoort */
}

een mooi progie voor css is
topstyle lite

Keep up the good work

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
en css is ? :S

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 19:34 ]

Verwijderd

java?
php lijkt me een beeter idee (met mysql)

Verwijderd

zo jij hebt nu wat te doen
http://www.w3.org/Style/CSS/ (zou bijna de editor gaan gebruiken ;) )

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

CSS is cascading stylesheet, kijk hier maar

En java is absoluut niet vereist voor webpagina's, hoewel je wel website's zou kunnen gaan maken met jsp.

Maar dan zou ik toch eerder voor php gaan

[edit]
ferenc, er zit zo'n edit knopje boven je post hoor :9

[ Voor 15% gewijzigd door Wolfboy op 24-09-2003 19:40 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

kijk hier eens naar:

een portofolio? moet je daar een postzegel op plakken of kun je erdoor praten?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Edit: Te veel commentaar.......... :X

[ Voor 92% gewijzigd door Morax op 24-09-2003 19:50 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

erm RedDevil1986....niets tegen je, maar ik hoop dat je toekomstige klanten dit topic niet lezen...een webdesignbedrijf en niet weten wat CSS is??

Nouja, veel succes met het leren ervan iig!

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Morax schreef op 24 September 2003 @ 19:44:
Vervang in je website de tag "<body>" eens door:

<BODY LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0>

Misschien dat je probleem zo is opgelost, zo niet, dan moet je mij beter uitleggen wat je probleem is :)
Andere mensen zouden eerst in de source kijken voor ze iets gingen roepen, en al helemaal eerst even kijken naar wat anderen roepen voor ze er no iets relatief doms achterna roepen.

Laat die jongen liever uitzoeken wat CSS is, wat je ermee kunt, en waarom dat veel beter is om te gebruiken.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

****margin is outdated, je moet tegenwoordig css gebruiken om het goed te laten werken bij de browsers (en om de w3 validator tevreden te houden :P)
Cascading Stylesheet:
1
2
3
body{
margin:0;
}
dit is wel goed

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

niet om je op de kast te jagen maarre, je moet toch ergens beginnen,.. met 1 framesetje maak je zo 2 sites:
http://designer.2y.net/
http://protoss.2y.net/

• We Are Borg

We Are Borg

Morax schreef op 24 September 2003 @ 19:44:
Vervang in je website de tag "<body>" eens door:

<BODY LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0>

Misschien dat je probleem zo is opgelost, zo niet, dan moet je mij beter uitleggen wat je probleem is :)
Zitten we net allemaal te vertellen over CSS, ga jij hem vertellen dat hij die zooi in de body moet gooien 8)7

Die dingen horen in een CSS thuis en niet in de tag itself (ben me een beetje gaan verdiepen in de standaard ;) )

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Verwijderd schreef op 24 september 2003 @ 19:46:
[...]

Andere mensen zouden eerst in de source kijken voor ze iets gingen roepen, en al helemaal eerst even kijken naar wat anderen roepen voor ze er no iets relatief doms achterna roepen.

Laat die jongen liever uitzoeken wat CSS is, wat je ermee kunt, en waarom dat veel beter is om te gebruiken.
Mijn excuses dan, maar het lijkt mij een oplossing voor zijn probleem....

Als hij meerdere pagina's heeft is het inderdaad misschien handiger om het in CSS te zetten in een apart bestand en dat bestand op elke pagina aan te roepen..... :)

Ik gebruik alleen vaak frames, waarbij je dat maar 1 keer in je website hoeft te zetten.....

Maar bij meerdere pagina's is CSS denk ik handiger, ik zal voortaan wel wat meer nadenken voor ik post O-) Ik wilde alleen maar helpen......

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Het is een goede gewoonte, zoveel mogelijk in de css file op te nemen,
en niet half-half,
dus ook de margin van de body in de css file zetten.

Zo blijft en de html file overzichtelijk, werkt in elke browser.

Verwijderd

van site http://designer.2y.net/
Bas van Hemmen : Webdesigner
Hoop niet dat jij dat bent, anders moet je je HEEL erg schamen :)

Verwijderd

Prammenhanger schreef op 24 September 2003 @ 19:08:
[...]
btw laadt de pagina als dikke stront
ping designer.2y.net
Pinging protoss.2y.net [217.123.155.33] with 32 bytes of data:
[...]
ping -a 217.123.155.33
Pinging cp96005-a.dbsch1.nb.home.nl [217.123.155.33] with 32 bytes of data:
no further comments ;)

Maar even ontopic..

Ik heb zelf ooit met Frontpage gewerkt (:r), maar pas toen ik notepad ging gebruiken en de page ging valideren met de W3 validator ben ik echt goed HTML gaan leren. Luister vooral naar wat tips hierboven: gebruik (valide) xHTML en alle opmaak moet je met CSS maken. Daarnaast is een frameset niet echt meer gebruikelijk. Voor layout gebruik je een table bijvoorbeeld.

Erg handig is het gebruik van een los .css bestand waar je alle styles in vastlegt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze 2 bestanden:

code:
1
2
3
4
5
6
FONT.font1 {
font-family : Verdana, Arial; 
font-size : 12px; 
letter-spacing : -1px; 
color : #0065BA; 
}
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nl" xml:lang="nl">
<head>

<meta http-equiv="Pragma" content="No-Cache" />
  <meta http-equiv="Content-Language" content="nl" />
  <meta http-equiv="Content-Type" content="Text/HTML; Charset = Windows-1252" />
  <meta http-equiv="ImageToolbar" content="No" />
  <meta http-equiv="ImageToolbar" content="False" />

<link rel="StyleSheet" type="Text/CSS" href="page.css" />

</head>

<body style="margin: 0px">

<font class="font1">
  Dit is mijn font
 </font>

</body>

</html>

En kijk maar eens hoe ik mijn font nu instel ;). Ik kan vanuit elke HTML pagina weer dezelfde page.css includen waardoor ik steeds weer dezelfde font's gebruik. Als ik het font wil aanpassen hoef ik dat maar in 1 bestandje te doen. En dit is nog maar het begin van CSS! ;) Als je als webdesigner iets goed moet kunnen, dan is het wel CSS!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 20:27:

Ik heb zelf ooit met Frontpage gewerkt (:r), maar pas toen ik notepad ging gebruiken en de page ging valideren met de W3 validator ben ik echt goed HTML gaan leren. Luister vooral naar wat tips hierboven: gebruik (valide) xHTML en alle opmaak moet je met CSS maken. Daarnaast is een frameset niet echt meer gebruikelijk. Voor layout gebruik je een table bijvoorbeeld.
Lees ik dat nu goed? Eerst loop je iets over xHTML en CSS te verkondigen, en in de regel erna zeg je dat je een table moet gebruiken voor de opzet van de layout? Zelfs in de HTML4.01 uit 1999 staat al dat je tabellen daar dus niet voor moet gebruiken. Sterker nog, al in 1997 lagen er working drafts waarin werd gewaarschuwd tegen het gebruik van tables voor dit soort dingen.
Erg handig is het gebruik van een los .css bestand waar je alle styles in vastlegt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze 2 bestanden:

[stukl code]

En kijk maar eens hoe ik mijn font nu instel ;). Ik kan vanuit elke HTML pagina weer dezelfde page.css includen waardoor ik steeds weer dezelfde font's gebruik. Als ik het font wil aanpassen hoef ik dat maar in 1 bestandje te doen. En dit is nog maar het begin van CSS! ;) Als je als webdesigner iets goed moet kunnen, dan is het wel CSS!
Wat een vreselijk slecht voorbeeld zeg. Hou alsjeblieft op om over xhtml of CSS te praten, als je de HTML 4.01 standaard nog niet eens kent, of niet begrepen hebt.
Als je CSS gebruikt, gebruik je nooit meer font tags. Punt.

Excuses voor mijn arrogantie, maar ik kan er absoluut niet tegen dat "we" al tijden hier in W&G proberen uit te leggen hoe je zoiets nou aanpakt, en dan komen er zulke replies tussen. Allemaal voorbeelden uit brakke HTML 3.2 tutorials.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 20:38 ]

Verwijderd

ik werk al jaren met frontpage, puur omdat ik het pakket heb en daarmee gewend ben. Je kunt snel switchen tussen de sourcecode en het "normaal"gedeelte. Dus zie je snel of je code dat doet wat je wilt. Tevens gaat het opslaan lekker snel en kun je snel een voorbeeld in je browser krijgen. (alleen het verwijzen naar plaatjes maakt FP een bende van)

Je moet alleen geen pagina's gaan maken in het "normaal" gedeelte. Want daar is het programma niet voor. Tevens ondersteund het css-bestanden matig.

Verwijderd

Excuses voor mijn arrogantie
Is inderdaad op z'n plaats. De <font> tag is gewoon valide xHTML en <table> tags zijn ideaal om makkelijk een layout mee te maken. Huur in de bibliotheek eens een webdesign boek van Deitel. Ik ben dat gezwets over table en font tags eigenlijk wel een beetje zat inmiddels. Wat bedoelen ze anders met dit stukje uit de DTD van xHTML ??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<!ELEMENT font %Inline;> <!-- local change to font -->
<!ATTLIST font
  %coreattrs;
  %i18n;
  size        CDATA          #IMPLIED
  color       %Color;        #IMPLIED
  face        CDATA          #IMPLIED
  >

edit:
Ok, table is misschien niet bedoeld voor je layout, maar wel erg handig en gewoon 100% valide! Als iemand ervoor kiest om tables voor de layout te gebruiken, moet je dat gewoon kunnen respecteren! En over de reactie van Prammenhanger:
en in xhtml niet eens een tag meer is
grappig, maar niets is minder waar. Mijn bovenstaande quote is ook geen persoonlijk relaas, maar komt uit de xHTML Transitional DTD file van het W3C. Of weet je het nu al beter dan het WWW Consortium? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 21:38 ]

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 21:06:
[...]
Is inderdaad op z'n plaats. De <font> tag is gewoon valide xHTML en <table> tags zijn ideaal om makkelijk een layout mee te maken. Huur in de bibliotheek eens een webdesign boek van Deitel. Ik ben dat gezwets over table en font tags eigenlijk wel een beetje zat inmiddels. Wat bedoelen ze anders met dit stukje uit de DTD van xHTML ??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<!ATTLIST font
  %coreattrs;
  %i18n;
  >
Cheatah heeft wel gelijk. Tabellen moet je niet voor layout gebruiken. Zoek maar eens, genoeg topics over te vinden. Dat het makkelijk is en dat het in sommige boeken staat betekend niet dat het goed is. Met tabellen moet je geen layout ontwerpen .

Voor de rest ga ik er niet al te veel op in want weet nog niet verschrikkelijk veel van. Alleen dat van die tabellen weet ik 100% zeker, dus cheatah heeft gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ik moet toegeven het coden enzo is nog niet alles :P maar het design is al beter. zoek eik iemand die wil coden. samenwerken :)

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<!ATTLIST font
  %coreattrs;
  %i18n;
  >
Mja, leuk hoor, zo'n persoonlijk relaas :) Maar feit is dat de FONT-tag sinds html 4.01 depricated is, en in xhtml niet eens een tag meer is :)
http://www.w3schools.com/tags/tag_font.asp

Differences Between HTML and XHTML
The font element was deprecated in HTML 4.01.
The font element is not supported in XHTML 1.0 Strict DTD.
;)

Verwijderd

Topicstarter
damnz, wat een hoop gediscussieernogwattus... in mijn topic :P

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-08 16:48
dat gelul over doctype declaration heb je niks aan, want dat maakt niets uit.. dat is gewoon om een file te herkennen aan zijn eisen...

heb ff snel de source van je site bekeken, en zie dat je wel 3 tot 4 losse tables gebruikt... maak daar 1 van en gebruik cells...

en als ik zo de layout van je site zie, doe je er goed aan echte FRAMES te gebruiken... is je probleem gelijk opgelost...

beetje vaag :P

een webdesigner die websites voor anderen gaat maken (mischien voor geld) terwijl hij zijn eigen website niet eens goed kan krijgen.... kan er bij mij niet in :/

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Even compleet offtopic hoor; je naam logo is nogal spikkelig. Dit komt omdat dat plaatje
is opgeslagen in JPG formaat (waarbij je waarschijnlijk enige compressie hebt toegepast).
Beter is om dat soort dingen waarbij het aantal kleuren niet erg hoog is opteslaan in GIF
formaat. Dat kleurige dingetje daarnaast kan prima in JPG.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

[...]
Is inderdaad op z'n plaats. De <font> tag is gewoon valide xHTML en <table> tags zijn ideaal om makkelijk een layout mee te maken. Huur in de bibliotheek eens een webdesign boek van Deitel. Ik ben dat gezwets over table en font tags eigenlijk wel een beetje zat inmiddels.
tuurlijk, tables zijn harstikke makkelijk. Als jij dat uit een boek van Deitel (nooit van gehoord) hebt prima. Ik kan het alleen met Cheatah eens zijn, tables zijn niet voor opmaak van een site, maar voor het structureren van data.
(ik hoor en lees een W&G echoooooooooo)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Saeverix schreef op 24 September 2003 @ 21:32:
dat gelul over doctype declaration heb je niks aan, want dat maakt niets uit.. dat is gewoon om een file te herkennen aan zijn eisen...

heb ff snel de source van je site bekeken, en zie dat je wel 3 tot 4 losse tables gebruikt... maak daar 1 van en gebruik cells...

en als ik zo de layout van je site zie, doe je er goed aan echte FRAMES te gebruiken... is je probleem gelijk opgelost...

beetje vaag :P

een webdesigner die websites voor anderen gaat maken (mischien voor geld) terwijl hij zijn eigen website niet eens goed kan krijgen.... kan er bij mij niet in :/
Hehe, effe voor de duidelijkheid. Dat is maar een probeersite. Ik ga nu echt nog niet sites voor anderen maken en er geld voor vragen 8)7

fantaseren mag >:)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-08 16:48
ga eens frames gebruiken, ik w8 wel op het resultaat...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil wel frames gebruiken. maar dan krijg ik een tussenruimte ertussen wat ik niet wil. hoe is dit op te lossen ?

• We Are Borg

We Are Borg

Saeverix schreef op 24 September 2003 @ 21:36:
ga eens frames gebruiken, ik w8 wel op het resultaat...
Frames :X Doe dan nog liever tabellen. Frames zijn nog meer mensen het over eens dat je dat al helemaal achterwege moet laten bij een beetje serieuze site

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:56

crisp

Devver

Pixelated

* crisp leest
* crisp ziet een hoop geblaat en maar weinig wol
* crisp sluit topic....

Hardstikke leuk dat iedereen het beter denkt te weten, maar ik heb niet het idee dat TS er zo echt iets aan heeft....

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.