Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraagje over het laden van Li-ion batt

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mede Tweakers, ik heb gezocht in de search en op Google, maar vind geen duidelijk antwoord op mijn vraag.

Ik heb een Canon DV camera met een Li-ion batterij. deze gaan niet zo lang mee, dus ik wilde de lader voorzien van een aansteker-stekker voor in de auto/bus/boot.

Was dat schrikken, zit in de lader voldoende electronica voor een sateliet ontvanger!

Mijn vraag: kan ik een eenvoudig volt of stroom gecontroleerde ladertje in elkaar flanzen, of is de batterij dan gelijk om zeep?

Het gebruik er van zal dus zeldzaam zijn, voor de duidelijkheid 1 of 2 keer per jaar.

Ik ga nu even sporten, dus even geen reactie van hier, maar jullie reacties zijn zeer welkom.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 19:08 ]

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:48
Je zult de accu aan gort helpen. Li-ion vindt het niet zo fijn om opgeladen te worden zonder druppelspanning. Koop een omvormer voor 50,-. Die gaat eeuwen mee en kun je ook voor je telefoon/laptop etc gebruiken.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Verwijderd

Het ligt eraan, ben je zelf een beetje bekend met electronica en heb je er zin in om zelf aan de slag te gaan? Je zou het bijvoorbeeld kunnen proberen met dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://shdesigns.org/Images/lionchg.gif

Hier is het schema in PDF te vinden, afkomstig van deze website. Zoals op die site te lezen is is dit schema ook geschikt voor als 12v auto lader. De volgende pagina kan gebruikt worden om de bovenstaande schakeling aan te passen op de grote van je accu:

Modifying the design for different cell sizes

Ik heb ook nog een PDF document gevonden over de LM3647. Dit IC is een laad controller voor Li-Ion, Ni-MH en Ni-Cd batterijen. Kijk eens aan het einde van het document voor Li-Ion schema's. [google=LM3647] levert ook weer veel resultaten op, waaronder:
Need Help Configuring LM3647 Charger
Re: Need Help Configuring LM3647 Charger
LM3647 Reference Design User's Manual
Universal Battery Charger

Wil je het makkelijk hebben kun je waarschijnlijk beter een kant-en-klare set kopen. Zoeken bij google op 'li-ion', '12v' en een combinatie met nog wat dingen levert zeker bruikbare dingen op. Bovenstaande schema was te vinden met [google=12v li-ion charger]. Succes!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Biposto schreef op 24 september 2003 @ 19:10:
Je zult de accu aan gort helpen. Li-ion vindt het niet zo fijn om opgeladen te worden zonder druppelspanning. Koop een omvormer voor 50,-. Die gaat eeuwen mee en kun je ook voor je telefoon/laptop etc gebruiken.
Dacht ik toch dat een druppellader of door spanning of door stroom werd begrenst, dus precies wat ik wilde, of heb ik het nu verkeerd? :?

Hoop info van Riffic, dank je, ga er even stevig induiken.
Nee electronica is hier geen probleem, know-how over Li-ion batterijen (nog) wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 22:56 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Kijk erg goed uit met het laden van Li-ion's !

Die accu's zijn niet erg vergevend als het gaat om verkeerd laten

Overladen is de grootste no-no, de laad spanning moet heel precies zijn, waarom denk je dat er evenveel electronica in die lader zit dan in een middelmaat space shuttle ?

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, Sine,
simpel observerend denk je "waar zijn ze mee bezig", maar je verstand zegt "dat zullen ze toch niet voor niets doen?".
Dat is de rede van mijn vraag om achtergond info. Ik ben dus achterdochtig & leergierig!

• Sine
Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 23:28:
Ja, Sine,
simpel observerend denk je "waar zijn ze mee bezig", maar je verstand zegt "dat zullen ze toch niet voor niets doen?".
Dat is de rede van mijn vraag om achtergond info. Ik ben dus achterdochtig & leergierig!
Ik bedoel er niks verkeerds mee, ik waarschuw je alleen maar. Het zou zonde zijn als je je (dure) Li-ion accu ermee naar de vaantjes helpt

Ik heb zelf ook eens met li ions gestoeid en dat was niet echt een succes te noemen (nu kan dat liggen aan het feit dat mijn lader uit ongeveer 3 transistoren bestond)

iig verminderde de capaciteit na iedere lading

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 24-09-2003 23:42 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 24 September 2003 @ 23:41:
[...]

Ik bedoel er niks verkeerds mee, ik waarschuw je alleen maar. Het zou zonde zijn als je je (dure) Li-ion accu ermee naar de vaantjes helpt

Ik heb zelf ook eens met li ions gestoeid en dat was niet echt een succes te noemen (nu kan dat liggen aan het feit dat mijn lader uit ongeveer 3 transistoren bestond)

iig verminderde de capaciteit na iedere lading
ze kunnen ook ontploffen, je hebt dus nog geluk gehad.

Verwijderd

:o, ik heb laade ze elkekeer met ze gewoon aan me voeding, het ging perfeckt. 4,2vol per cel en de stroom begrinzing op 1/10 van de capciteit.

Maar ik zal kijken wat je met die schema's kan.
Je kan ook voor wat klein geld zo lader kopen voor telefoon lion accu's. Dat werkt ook erg goed behalve dat ze erg langzaam laden doordat ze voor kleine accu'a zijn bedoeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 08:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee Sine, ik vatte dit niet verkeerd op hoor, je waarschuwing neem ik ter harte.

Mijn opmerking " waar zijn ze mee bezig" sloeg op de hoeveelheid electronica die Canon in de lader steekt. Net of dat b.v. pulserend, met blokgoven, stootje hier, stootje daar enz. gaat.

Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kon om zo af en toe een keertje met een simpel ladertje te laden.
De schema's van Riffic lijken daar wel op te duiden, gewoon een gelijkstroompje moet kunnen, mits de spanning en de stroom goed in de hand worden gehouden.

Dat laatste lijkt mij ook de waarschuwing die andere posters neerschreven.

• Sine
Verwijderd schreef op 25 september 2003 @ 10:49:
Nee Sine, ik vatte dit niet verkeerd op hoor, je waarschuwing neem ik ter harte.

Mijn opmerking " waar zijn ze mee bezig" sloeg op de hoeveelheid electronica die Canon in de lader steekt. Net of dat b.v. pulserend, met blokgoven, stootje hier, stootje daar enz. gaat.

Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kon om zo af en toe een keertje met een simpel ladertje te laden.
De schema's van Riffic lijken daar wel op te duiden, gewoon een gelijkstroompje moet kunnen, mits de spanning en de stroom goed in de hand worden gehouden.

Dat laatste lijkt mij ook de waarschuwing die andere posters neerschreven
Daar zitten meestal schakelende regelaars in maar er is buiten wat warmte productie niks mis met een liniaire regelaar, waar je vooral op moet letten is de maximale cel spanning, die mag zeker NIET te hoog worden.
Verwijderd schreef op 25 september 2003 @ 08:21:
[...]

ze kunnen ook ontploffen, je hebt dus nog geluk gehad.
Weet ik :) als je ze overlaad kunnen ze uit elkaar klappen, maar dat is niet mijn fout geweest .. ik bleef netjes onder de maximale cel spanning

waar ze dan wel aan overleden zijn ? geen idee

Repareren doe je zo.

Pagina: 1