Max. grootte HD voor Compaq DeskPro 2000 5100MMX

Pagina: 1
Acties:

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
Ik zou graag wat meer opslagruimte willen in mn oude Compaq zodat ik em beter kan gebruiken als eenvoudig servertje. Echter 't is Compaq. En op hun site kan ik 1 dingetje niet zo goed vinden en daarom vraag ik het aan jullie:

Weet iemand hoe groot een nieuwe harde schijf maximaal mag zijn voor deze Compaq?

Het gaat in dit geval om een Windows systeem, maar in de toekomst zal er wellicht Linux op komen. Ik heb begrepen dat het voor Linux niet uit maakt hoe zo'n grootte HD er in zit.

De huidige harde schijf van 2Gb wil ik dus vervangen door een grotere.

Hier onder de specificaties van mn systeem:
Compaq DeskPro 2000 5100MMX
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/hoeveel_is_t_nog_waard/compaq_deskpro_2000.jpg
Processor: Pentium 1 166Mhz
Geheugen: 64MB
Besturingssysteem: Windows 98 SE NL
Harde Schijf: 2GB

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
JeroenM_tbs schreef op 24 September 2003 @ 18:14:
Weet iemand hoe groot een nieuwe harde schijf maximaal mag zijn voor deze Compaq?
Gokje: 8 GB.. (dat is wat ik me meen te herinneren).
Let wel: Dat is de maximale grootte die de bios weet te herkennen.
Het gaat in dit geval om een Windows systeem, maar in de toekomst zal er wellicht Linux op komen. Ik heb begrepen dat het voor Linux niet uit maakt hoe zo'n grootte HD er in zit.
Voor linux maakt het inderdaad niet uit. Voor Windows NT / 2000 / XP trouwens ook niet.
Maar voor allemaal geld wel dat het dan niet om de bootdisk moet gaan.. Als je schijf namelijk te groot is heb je gewoon kans dat deze niet herkend wordt door de bios. Dan kun je er simpelweg niet van booten.
Vaak is het een optie om de grotere hdd er gewoon als 2e disk bij te zetten, en die 2GB als bootschijf te gebruiken :)

• Joen
Hmmz, damnz. Waar vind je tegenwoordig nog een 8GB :P
Ik had gehoopt op 30Gb dat ie zou ondersteunen.
Een 2e HD is niet echt een optie omdat er geen ruimte meer voor is of k moet nog 1 van de 2 CD-ROM spelers er uit halen en zo'n soort van rackje in die 5,25" sleuf zetten als ik die uberhaupt kan vinden.
En geld dat verhaaltje ook voor Win 98 SE? K ben bang dat Win 2000 / XP te zwaar is voor deze PC en NT vind ik te bagger :+ ;)
Nouja, hij gaat waarschijnlijk toch uit huis aan het einde van dit schooljaar, dan koop ik nl. een Pentium 2 tower model over van school.
Hmmz, ben nu in eens ook wel nieuwsgierig wat daar in past :P
K zal zo ff posten.

• Joen
Die Pentium 2:
Processor: Intel Celeron II 566Mhz
Geheugen:128MB SDRAM
Huidige harde schijf: Maxtor 10 GB

Moederbord is van Asus, maar ik weet zo uit mn hoofd niet meer welk typenummer. Als je die nodig hebt om te kunnen zeggen hoe zo'n grootte HD er in past moet je ff wachten tot morgen. Dan heb ik die gegevens op school wel bij de hand.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Hier thuis staat een DESKPRO 2000 5233MMX
Ik heb getest met een 20 en 80 GB harddisk, beiden werken niet goed herkend. heb er nu 3GB in en dat doet het goed. verder zit er 160MB (double sided DIMM 128MB wordt ondersteund) RAM in. standaard zat er een 2GB harddisk in.
Ik heb er linux op draaien... dit gaat goed. heb nog de helft aan ruimte over.

Je kunt een ATA controller kopen, zodat ie daarvan boot. Op die manier heb ik 2* 120GB in een Pentium 100 gekregen.

Voor heel veel meer info zie [rml][ COMPAQ] Deskpro vragen[/rml]

[ Voor 9% gewijzigd door Bart B op 24-09-2003 18:50 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik heb mijn compaq presario 4110 een tijd lang prima werkend gehad met
- 4.2 gb
- 40 gb
- 120 gb.
op de 4.2 gb stond NetBSD en de 40 en 120 gb werden via samba beschikbaar gemaakt op het netwerk. Prima storage, alleen de snelheid was niet altijd optimaal door de 133 mhz.

If you choose to criticise you choose your enemies

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb hier ook zo'n systeem. Er kunnen maar 3 (!) verschillende capaciteiten in:

1,6
2,0
2,3 GB

Daarnaast moeten het ook nog Western Digital Caviar schijven zijn. ;(

[edit]
misschien na bios update dat je er meer mee kunt

Maar hoe kom je in het bios ;)

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 24-09-2003 19:06 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Joen
Bedankt voor jullie reacties.
Zo te zien is het dus meer een kwestie van proberen en "prutsen".
Ik denk dat ik dan maar liever even wacht op die Pentium 2 waar ik net over had. ;) :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
JeroenM_tbs schreef op 24 September 2003 @ 19:21:
Bedankt voor jullie reacties.
Zo te zien is het dus meer een kwestie van proberen en "prutsen".
Ik denk dat ik dan maar liever even wacht op die Pentium 2 waar ik net over had. ;) :P
Een P2 kost ook 3xniets meer (naja, bijna niets dan). Voor 60 EUR ofzo heb je er al eentje met een gig of 6...

• Joen
ik kon em voor €50,= overkopen...
T betreft de PC waar we dit schooljaar op school nog gebruik van moeten maken, maar voor volgend jaar toch echt afgeschreven zijn.

Specs:
Moederbord: Asus CUV4X, 1x ISA, 5x PCI, 1x AGP Pro, 1x AMR, 4x USB (2x onboard, 2x los), 1x serieel, 1x serieel los
Processor: Intel Celeron II, 566Mhz
Geheugen: 128MB SDRAM
Videokaart: ATI 3D Rage IIC AGP, 8MB
Geluidskaart: Creative AudioPC (ES1371, ES1373)(WDM)
Netwerkkaart: 3COM 3C905B-TX Fast Etherlink XL 10/100
HD: Maxtor DiamondMax VL 20, 10GB
Floppydrive

Hoeveel zal dit moederbordje maximaal ondersteunen trouwens? (ow, LOL, hier heb ik die specificatie al jah (k had het stukje uit een post van mij uit een ander topic)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
mooi prijsje, en leuke specs.

Maximaal? 128Gb. (of 132, daar ergens lag de grens). Iig 32Gb minimaal, maar gezien het asus plankje denk ik zelf dat 't gewoon rond de 130Gb limiet is,

Verwijderd

Je kunt in elke oude computer bijna elke grootte harde schijf stoppen. Maar je hebt er een programaatje voor nodig. Bijvoorbeeld voor een maxtor hardeschijf heb je maxblast.
Je laat je pc zo je harde schijf herkennen.
Download maxblast van site van harde schijf maker.
In mijn geval bij maxtor: start het bestandje dat vraagt om diskette in je station te doen, dan kopieert hij daar de bestanden op (hij maakt er een bootflop van). Doe je diskette in je pc voordat je hem aanzet, laat hem booten van diskette en volg de instructies op het scherm.

Hiermee heb ik een 30GB hardeschijfje in een Compaq Presario 4520 aan de praat gekregen. (p1 200mmx eerst 3,2 GB hardeschijf) suc6

Verwijderd

ben ik blij met mn IBM beest :)

die bios snapt ook tot 8 GB
maar zelfs in w98 ziet die de volle 2x 40 en 1x 30 GB, zonder hulpmiddelen :)

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-01 23:34

dodo79

witte dikke tonnie

ik heb zon compaq deskpro 4000 gehad, en die boote gewoon van een 20 gb af.
moest wel eerst ff de bios flashen naar de laatste versie, maar daarna kun je gewoon grote schijven gebruiken, ik had er een 20gb en een 40 gb op aangesloten zonder enige problemen.

ofwel, het kan gewoon

omdat het kan!

• Joen
ach, k wil geen gekloot, k w8 op de nieuwe pc, en ik krijg ook nog de oude pc van mn ouders
Dus k heb strax zelfs keus :P
Maja, k was wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 21:21:
ben ik blij met mn IBM beest :)

die bios snapt ook tot 8 GB
maar zelfs in w98 ziet die de volle 2x 40 en 1x 30 GB, zonder hulpmiddelen :)
hier hetzelfde, een Gigabyte GA586ATX bordje, herkend maar tot 8 gieg maar in windows 98 geeft (gaf, schijf is inmiddels dood) ie netjes 20gb aan
Pagina: 1