[Efficient 5950] MySQL server achter router

Pagina: 1
Acties:

• Renetjuh
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoi,

Ik zal eerst even de situatie voorleggen. Binnen het bedrijf waar ik werk zijn we sinds kort overgestapt van de oude KPN ISDN lease lijn naar een XS4ALL SDSL lijn. Dit is allemaal prima gegaan, behalve dat de MySQL server binnen ons netwerk niet meer bereikbaar is van buitenaf (terwijl deze dat eerst wel was). De situatie ziet er nu als volgt uit:

code:
1
2
3
KPN Internet ----> Cisco1601 Router -------------->|
                                                   | 3Com Hub ---> Server
XS4ALL Internet -> Efficient Networks 5950 Router->|

Dus momenteel zijn beide internetaansluitingen nog actief. De oude verbinding zal aan het einde van deze maand verlopen, dus dan moet de nieuwe alle functies overgenomen hebben (in dit geval alleen nog de MySQL Server functie)

Ik heb poort 3306 (MySQL poort) al geforward naar het IP adres van onze server maar helaas kan ik nu nog geen verbinding maken met de SQL server. Ik ben de hele dag al bezig geweest met het lezen van de handleiding van de router en het zoeken op internet, maar helaas zonder resultaat :'(

Weet iemand wat er hier aan de hand kan zijn? Ik ben ten einde raad :'(

Alvast bedankt :)

[ Voor 2% gewijzigd door Renetjuh op 25-09-2003 10:27 . Reden: 3Com is een Hub (i.p.v. een router) ]

Verwijderd

Het zou heel goed kunnen dat je niet via het externe IP-adres kunt connecten wanneer je zelf achter de router zit die dat IP-adres heeft. Probeer het eens vanaf bijvoorbeeld de andere internetverbinding, of een verbinding bij je thuis bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat connecten op het interne IP-adres wél werkt?

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Je hebt dus 2 routers achter elkaar staan. Werk je ook met NAT. Wordt er in dat geval niet dubbel geNAT. Heb je behalve port-forwarding ook de firewall opgezet, voor wat die poort betreft ?

Verwijderd

Ik neem aan dat er een DMZ staat tussen de routers :) In dat geval zou 't geen probleem moeten zijn. Het werkte met de andere router immers ook.

• Renetjuh
  • Niet online
Het connecten met de server lukt ook niet via een extern IP adres. Ik heb dit door iemand anders laten testen (buiten ons netwerk). Connecten op het interne IP adres werkt inderdaad als een trein :)

@Sniper: Ja, ik werk met NAT. De firewall op de nieuwe router is uitgeschakeld. Verder bevindt er zich op de weg van de nieuwe verbinding geen firewall, dus dat zou ook niet het probleem kunnen zijn.

En over die DMZ. Ik heb even op moeten zoeken wat het ook alweer betekent (demilitarized zone) maar ik weet eigenlijk niet hoe dat in elkaar steekt :S

Ik heb eigenlijk nog niet gekeken of er in de 3Com router iets ingesteld dient te worden m.b.t. port forwarding eigenlijk. Dit ga ik nu maar eerst even controleren :)
(Ik heb het even nagekeken, hierin valt niets in te stellen)

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen....

[ Voor 5% gewijzigd door Renetjuh op 25-09-2003 09:21 . Reden: Zie doorgestreepte deel ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem maar connecten op het interne adres werkt bij mij niet. waar zou dat aan kunnen liggen

• Renetjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 september 2003 @ 11:15:
Ik heb hetzelfde probleem maar connecten op het interne adres werkt bij mij niet. waar zou dat aan kunnen liggen
Kun je eens even een situatie schets geven, dus even hoe alles op elkaar zit aangesloten?

Verwijderd

xs4all internet ---> efficient 5950 ------------------------> |
| Dell powerconnect switch ---> Server
Xs4all internet ---> cisco 800 -----> 3com switch ------> |

Alle users hebben op dit moment default gateway via de cisco 800
vpn (port 1723) loopt via de cisco 800
smtp loopt via de cisco 800

deze 2 services moeten uiteindelijk verplaatst worden naar de efficient.

Ik heb de 2 routers niet op dezelfde switch zitten omdat ik problemen met stp heb gehad op de powerconnect switch en nog geen tijd gehad heb om de users om te switchen.

Ik kan dus niet via de efficient lan poort de connectie openen (telnet 192.168.0.2 25) om te testen of smtp werkt.

de firewall staat op nosec tijdens testen. de system list staan 2 server (smtp en 1723 voor vpn) en ik kan niet via de lan of wan poort een forward doen.

Wat heb jij gedaan om het intern wel werkend te krijgen?

• Renetjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 12:06:

[..verhaal..]

Wat heb jij gedaan om het intern wel werkend te krijgen?
Hetzelfde verhaal als bij mij dus...

Ik heb niks ingesteld om het intern werkend te krijgen, dit was standaard al goed ingesteld..

Ik heb het nu ook zover dat er extern toegang mogelijk is tot de router, alleen port forwarding heb ik nog niet werkend helaas :(

• Renetjuh
  • Niet online
Zo, ik ben er eindelijk achter waar het probleem zat. Ik had de route van de terug weg niet goed ingesteld. De data kwam binnen via de nieuwe lijn maar ging weer terug via de oude lijn, dit werkt natuurlijk niet :*)

Maar nu werkt het dus wel eindelijk :Y)

Verwijderd

welke instellingen heb je daarvoor gebruikt? het zou best kunnen dat ik dat ook heb staan?

Verwijderd

Heeft iemand nog een idee. ik heb nog steeds een probleem?

Verwijderd

ik heb hier de 5890 en die ga ik meteen omruilen voor een 5950 omdat daar minder problemen mee zijn.

Ik hoop dat we de 5950 beter geconfigureerd krijgen daar we echt problemen hebben met de 5890.
Pagina: 1