W2k comp en WXP comp zien elkaar niet

Pagina: 1
Acties:

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 12:57
Ik ben er al een tijdje mee bezig geweest en ik kom er echt niet uit, ook op dit forum gezocht, wel aanverwandte onderwerpen, maar niet de oplossing voor mijn probleem gevonden. Volgende situatie:
Windows 2000 bak (Compaq, oude compu PII 400, onboard LAN 10/100 mbit)
Windows XP bak (geen merk, nieuwe compu AMD 2500+ XP, 3COM 10/100 mbit)

Een netwerk probleem dus; zoals de titel al aangeeft, de 2 computers zien elkaar niet (of willen elkaar niet zien).

Ip's: 192.168.1.2 en 192.168.1.3
subnet: 255.255.255.0
workgroup: WORKGROUP
lokaal beveiligings beleid staat Network acces: sharing and security model op Classic (of klassieke aanmelding)
files en printer sharing staat aan, TCP/IP geinstalleerd etc.

maar het werkt niet :'(
iemand tips of herkent het probleem en heeft DE ultieme oplossing
het liefst met zo weinig mogelijk reboot voor de compaq, want die is niet zo snel meer ;)

alvast bedankt.

Verwijderd

Heb je wel één of meerdere mappen gedeeld dat schrijf je niet

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 09:01
Duplex mode
NIC snelheid vastzetten
Werkgroepnaam veranderen
Policy uit
Pingtesten/ net use \\xxx.xxx.xxx.xxx
Post daar eens resultaten van

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Kun je pingen op de NETBIOS namen? Als in 'ping kermit' (kermit is de hostname van mn server ;)).

Als dat zo is > share probleem, stel de rechten eens goed, of probeer een guest account en klooi wat met de netwerkenlees instellingen - werkt meestal wel, ik kan zelf vaak ook geen reden aangeven waarom ie het dan ineens wel doet :)

[ Voor 65% gewijzigd door G33rt op 24-09-2003 17:52 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Lees dit deel van de tweakers.net-review even door. Ik heb zelf ook pas een netwerk aangelegd en heb hier veel aan gehad. Loop dus de stappen in die review even langs.

WOS --> NT lijkt me trouwens. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Doe eens uitvoeren: \\192.168.1.2 (of .3, hangt er van af op welke bak je 't doet). Soms wil 't wel eens gebeuren dat de computers elkaar niet zien, maar dat je met \\ip (of \\computernaam) de computer wel kunt benaderen :)

• G33rt
SH007 schreef op 24 september 2003 @ 17:52:
Doe eens uitvoeren: \\192.168.1.2 (of .3, hangt er van af op welke bak je 't doet). Soms wil 't wel eens gebeuren dat de computers elkaar niet zien, maar dat je met \\ip (of \\computernaam) de computer wel kunt benaderen :)
Als dat zo is, heeft de TS hoogstwaarschijnlijk een firewall aanstaan. Heb ik op een LAN ooit een keertje gehad namelijk :)
_the_crow_ schreef op 24 september 2003 @ 17:52:
Lees dit deel van de tweakers.net-review even door. Ik heb zelf ook pas een netwerk aangelegd en heb hier veel aan gehad. Loop dus de stappen in die review even langs.

WOS --> NT lijkt me trouwens. :)
als de pcs elkaar kunnen pingen is het een instellingen probleem, en dat valt waarschijnlijk wel onder WOS :)

[ Voor 36% gewijzigd door G33rt op 24-09-2003 17:55 ]

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

G33rt schreef op 24 September 2003 @ 17:52:
als de pcs elkaar kunnen pingen is het een instellingen probleem, en dat valt waarschijnlijk wel onder WOS :)
Maar dat stond niet in de startpost. Maar goed dat je het zegt, ik had er geen rekening mee gehouden. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• G33rt
_the_crow_ schreef op 24 September 2003 @ 17:56:
[...]

Maar dat stond niet in de startpost. Maar goed dat je het zegt, ik had er geen rekening mee gehouden. ;)
als ze ips toegewezen gekregen hebben kun je ze meestal wel pingen, vandaar dat ik niet zo dacht aan NT :)

• r4vi4n
alvast bedankt voor de snelle reacties, ik ga het van het weekend proberen (comps van m'n ouders).
ik laat wel weten als ik nog steeds problemen heb.

Kan beide computers pingen, maar ik dacht niet op naam, alleen IP
//<IP> werkt niet, krijg ik: "Geen toegang tot de werkgroep" op win2k en "path niet gevonden" op winXp
ik heb heel de C: map gedeeld op de win2k bak, maar niets op de winXp bak, overigens staat daar standaard een shared folder.. de shared folder :D
wvkreg: dat heb ik allemaal nog niet gedaan behalve pingen, en dat ging wel.
the crow: het gaat niet om shared internet, alleen voor files die nog op de oude staan en naar de nieuwe moeten (de nieuwe heeft wel een inet verbinding)

ik hou jullie op de hoogte, meer tips zijn altijd welkom uiteraard!

• mutsje
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

basis...

staan op beide machines de gateways goed (dus in zelfde subnet)
staan op beide machines de subnetmask goed.
kun je pingen op naam (ip)
als je netwerkomgeving gaat wat zie je dan?

• r4vi4n
staan op beide machines de gateways goed (dus in zelfde subnet)
gateway heb ik niet ingesteld, is geen shared internet, slechts voor files
staan op beide machines de subnetmask goed.
zie mijn eerste post
kun je pingen op naam (ip)
zie eerdere posts
als je netwerkomgeving gaat wat zie je dan?
niet veel |:(

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 12:42

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Op beide pc's netbeui installeren. Dan kunnen ze elkaar heel makkelijk op basis van netbiosnamen zien. Je hebt helemaal geen tcp/ip nodig.
Voor lokale thuisnetwerkjes is netbeui perfect, voor bedrijfsnetwerken uit den boze (vanwege het broadcast-storm-effect).

Make music, not war

• r4vi4n
Nou, het is uiteindelijk toch gelukt! Overigens nadat ik netbeui had geinstalleerd.
Echter, alleen de Win2k bak zag de WinXp machine en andersom niet...

maar goed, op de oude staat nu Mandrake 9.1 :D

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 12:42

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Gefeliciteerd!!!
Netbeui rulez! (voor thuisnetwerkjes dan).

Make music, not war

Pagina: 1