Toon posts:

[QB] Seriele data uitsturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mezelf echt helemaal de pleures gezocht op het forum en het internet, maar ik komt er niet uit :'( . Het volgende:
ik ben bezig met een project met PIC's, stappenmotoren en zulk soort zaken 8) , en nu wil ik seriele communicatie opzetten tussen PIC en pc. Aan de zijde van de PIC's is dit prima gelukt, ik heb bijvoorbeeld al succesvol een seriele verbinding kunnen opzetten tussen twee PIC's (8> . Het probleem zit hem aan de kant van de pc.

Ik ben echt een programmeer nOOb, het enige wat ik kan is het enige echte dos-based QuickBasic. En hierin red ik mij dan ook echt prima. Het volgende wil ik doen:
-Seriele data uizenden (via com1)
-8 bit data, dus waarden tussen 0 en 255
-19200 baud
-geen parity
-1 stopbit
-en nu het belangrijkste: geen handshaking!!!

Ik wil communicatie opzetten waarbij ik meerdere pic's op 1 kabeltje aansluit, waarbij de verschillende pic's door bepaalde regelmaat in de data hun eigen informatie eruit filteren. Handschaking is dus niet mogelijk! En ik geloof dat het hier fout gaat. Ik heb hier niet zo veel verstand van, maar volgens mij is het probleem dat je een soort van error krijgt op het moment dat je de handshaking funtie van de pc niet uizet. De pc blijft wachten op een signaal van de pic, en wil geen nieuwe data uitzenden.

Zijn er hier toevallig mensen aanwezig met verstand van QB die weten hoe ik op de hierboven beschreven manier seriele data kan verzenden in QB?
I hope so!!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 12:48
Als je doodleuk onder QB een poort opent met open"com1:" for binary as #1
dan heb je geen handshaking; alles wat je met 'put' eruit stuurt, wordt gewoon door de compoort gegooid, geen controle over..

Ik heb wel een beetje verstand om wat de compoort uit te jagen met QB, maar wat voor data (en in welke vorm) de PIC moet ontvangen weet ik niet

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Krypt schreef op 24 September 2003 @ 17:22:Als je doodleuk onder QB een poort opent met open"com1:" for binary as #1
dan heb je geen handshaking; alles wat je met 'put' eruit stuurt, wordt gewoon door de compoort gegooid, geen controle over..
Ik heb wel een beetje verstand om wat de compoort uit te jagen met QB, maar wat voor data (en in welke vorm) de PIC moet ontvangen weet ik niet
De data bestaat uit hele simpele 8-bits getalletjes tussen 0 en 255; aan de hand van de waarde's zet de pic de stappenmotoren e.d. goed. De pic wil dus gewoon 8bit binaire data (simpeler kan eigenlijk toch niet?)

Je open"com1:" commando is opzich leuk, alleen hoe geef ik aan dat ik met 19200baud wil zenden?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 17:40 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 12:48
Met
code:
1
open "com1:19200,8,n,1" for binary as #1

volgens mij... tis ook al weer een halve eeuw geleden :). Anders kijk even in de help van QB; daar moet het ook instaan onder "Open COM"

Vervolgens zou je dan steeds 1 karakter moeten sturen... dus als je waarde 8 wilt sturen dan doe je
code:
1
put 1,chr$(8)

Dat zou volgens mij moeten werken..

Pvouput live