Een A4 afdrukje is 210x297mm. Vergelijkbaar (min of meer) met een 20x30 afdruk zoals je die bij de diverse fotocentrales kunt krijgen. Een 20x30 kost bij Pixum 1.45 (geen verwerkingskosten) en 1.80 bij de Fotograaf (zo heet die site nu eenmaal

, met 2.50 verwerkingskosten bij bestelling tot 50 foto's). Deze twee tenten leveren goede afdrukken op kwaliteitspapier, je kunt bij anderen natuurlijk goedkoper uitzijn.
Laten we eens kijken naar de kosten van een eigen print: Goed fotopapier is duur, en aardig papier begint bij zo'n 50 cent per vel. Dan heb je leuk papier, maar geen spul wat er na 5 jaar nog steeds zo goed uitziet als een afdrukje op goed fotopapier. Dat komt mede door de inkt. Die is niet goedkoop. Hierboven werd een prijs van 25 euro voor een cartridge genoemd, maar ik heb ook hogere prijzen genoemd. Met zo'n cartridge van 25 eurootjes kun je misschien 20 tot 25 vellen met fel gekleurde foto's afdrukken. Misschien 30 tot 35, maar dat zullen vast grotere (en duurdere...) cartridges zijn. Dan zit je al rond de euro aan inktkosten per afdruk. Daarnaast moet de printkop om de zoveel cartridges vervangen worden, en moet je natuurlijk de aanschaf van de printer meerekenen, hoewel die printers gratis bij een cartridge meegegeven worden als je de prijzen bekijkt.
Qua prijs ontloopt het elkaar dan niet veel. Persoonlijk vind ik 'echt' fotopapier, zoals dat uit de (mini)labs komt rollen toch mooier, en is de afdruk vaak ook beter. Voor mij persoonlijk is de keuze dan eenvoudig. Natuurlijk is het nadeel dat je bij opsturen geduld moet hebben, waardoor een eigen printer voordelen kan hebben. Het is een afweging die je zelf moet maken. Maar financieel gezien is zelf printen niet goedkoper te noemen.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.