Toon posts:

[ASP/SQL] Rare tekens filteren binnen sql *

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
MS-ACCESS (geen MYSQL) / ASP

Ik ben binnen mijn website een zoekfunctionaliteit aan het bouwen. Hier zitten namen in verwerkt die ik snel wil kunnen vinden, dit lukt ook wel aardig maar nu heb ik een probleem.
Een van de namen is José met een streepje op de e. Ik wil dat deze naam ook gevonden wordt wanneer Jose (zonder streepje) ingevoerd wordt.

Mijn vraag is dus hoe ik een SQL-statement kan schrijven welke de vreemde tekens zoals e,o,i (etc.) met streepjes, puntjes e.d. gewoon ziet als e,o,i (zonder vreemde tekens). Soort van "vreemd naar normaal converter".

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 15:52 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Volgens mij maakt SQL geen verschil tussen e en é, want als ik ergens op mijn naam zoek vind ik hem altijd (ook zonder streepje).

• Sanderke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 14:02
Ik zou eens zoeken op "collations", dat had er volgens mij mee te maken

Verwijderd

kun je niet iets doen met wildcards? Als alle 'rare' tekens in een functie vervangen worden door een wildcard moet het wel werken.

select 'gevonden' from dual
where 'josë' like ('jos%')

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Heb je binnen Access geen functie waarmee je een string naar 'fonetisch' kunt omzetten?
Dan kan je op die manier zoeken.

https://fgheysels.github.io/

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 september 2003 @ 15:55:
kun je niet iets doen met wildcards? Als alle 'rare' tekens in een functie vervangen worden door een wildcard moet het wel werken.

select 'gevonden' from dual
where 'josë' like ('jos%')
Dan zit je met het probleem dat je evt ook Josi zou kunnen vinden, terwijl je toch echt alleen Jose wilt hebben.

Bedenk daarbij dat het leukste natuurlijk zou zijn als het niet uitmaakt waar in de string precies het speciale karakter voorkomt.

[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 25-09-2003 00:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
whoami schreef op 24 September 2003 @ 15:59:
Heb je binnen Access geen functie waarmee je een string naar 'fonetisch' kunt omzetten?
Dan kan je op die manier zoeken.
Je bedoelt Soundex ;)
Hoewel soundex handig is voor "Janssen" / "Jansen" gevallen is dat niet wat je wil (het levert mij i.i.g soms té vreemde resultaten, hoewel ze wel degelijk kloppen volgens de soundex methode).

Overigens is "vreemde tekens" vervangen door een wildcard (en zeker % of *) een paardenmiddel (dan zou ? als wildcard nog beter zijn). Ik zou idd eens kijken naar collations of iets dergelijks. Ook Access moet zoiets gewoon kunnen (alleen weet ik niet zo 1,2,3 hoe).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1