Toon posts:

Azerty toetsenbord....

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb dus net mijn nieuwe pc van Eynstein binnen, maar hebben ze der GVD een azerty-toetsenbord. Hoe kan ik deze in win 98 installeren? Want het typt nou niet echt fijn als alle letters eigenlijk op een andere plaats horen te zitten...
Ik dacht trouwens dat die Azerty-gevallen alleen in Frankrijk voorkwamen....! :(

Verwijderd

Nee joh,
Duitsland is het een QWERTZ toetsenbord
Frankrijk een AZERTY toetsenbord.

En ieder land heeft zijn eigen valuta op het toetsenbord staan. Wij weer niet. Maar Engeland heeft de pond boven de 3 staan.

Hoe ik dit weet??
Type het over uit mijn lesboek. ICT opleiding 1e jaars.

Verwijderd

Topicstarter
#quote
Duitsland is het een QWERTZ toetsenbord
Frankrijk een AZERTY toetsenbord.
#quote
ja zal best maar wat doet zoŽn frans toetsenbord hier in nederland ìn nederland...(vraagteken)
en staat er ook nog in je ict°boek hoe je hen onder windows installeerd(weer een vraagteken)

#excuses voor alle typos maar ik kan niet alle goede tekens op dit ding vinden!#

Verwijderd

In Italie gebruiken ze ook vaak AZERTY toetsenborden :P

Verwijderd

ehm, zou 'm laten omruilen ?

Verwijderd

Topicstarter
ja maar in Nederland had ik ze zelf tot nu toe eigenlijk nog nooit gezien!
maar weet iemand nu in godsnaam hoe je dat ding onder win98 moet installeren(vraagteken)

Verwijderd

Topicstarter
#quote
ik zou hem laten ruilen...
#quote

lijkt me en goed plan ja... zie nou trouwens ook dat er heel groot op de voorkant een QWERTY°toetsenbord afgebeeld is... denk dat ze er ergens één in een verkeerde doos gestopt hebben ofzo...

Verwijderd

Zo overuit het boek getypt.

Het bij de pc toegepaste toetsenbord geeft voor iedere aangeslagen toets een bepaalde code af die door de pc word geinterpeteerd. Die codes, de zogenaamde scancodes, zijn voor alle toetsenborden gelijk. Het hangt dus van de besturingssoftware in de pc af welk karakter met een bepaalde toets is verbonden. Het is dus belangrijk om de pc te "vertellen" welke versie van het toestenbord wordt toegepast. In DOS wordt dit in de "CONFIG.SYS"geregels. In Windows 95 wordt dit in het "Configuratiescherm" geregeld.

Dus configuratiescherm => Toetsenbord => tabblad Taal => indeling => VS (Internationaal)
SUCCES

Verwijderd

Of simpel de toetsen verwisselen, zal ook wel moeten werken denk ik.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon zeggen dat het een QWERTY toetsenbord is :)
(configuratiescherm\toetsenbord ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb hem via configuratiescherm--->toetsenbord ,et de instelling Belgisch(punt)
op azerty weten in te stellen... ,mqqr heeft er iemqnd misschien ervqring met azerty-toetsenborden? wqnt ik wie op verschillende plqqtsen mqqr liefts 3 tekens op 1 toets stqqn, dus gewoon, met shift, mqqr hoe moet die derde functie vqn die toets dqn?

• MaFFeJan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2022
Beste man, ik ken het gevoel met dat gezeik met azerty toestenborden. Ik werk bij een bedrijf waar we ook vestigingen hebben in belgie en luxemburg waar ze dus die azerty dingen gebruiken, moet dan laptops installen en vaak ook nog door elkaar qwerty en azerty. Je moet naar het configuratie scherm gaan, toetsenbord. en dan je toetsenbord taal belgie nemen en dan de indeling Belgie(punt). En inderdaad je werkt met drie functies onder een toets, "gewoon" met "Shift" en Met "CTR GR". ff kijken en dan weet je de truc.

Verwijderd

Zo en dan gaan we nu blindtypen:

audnscjzi dfnwlwern df asdif :)

Omruilen die handel zou ik zeggen :) Verwacht niet dat ze daar moeilijk over gaan doen. Je hebt immers betaald voor een QWERTY.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
En inderdaad je werkt met drie functies onder een toets, "gewoon" met "Shift" en Met "CTR GR". ff kijken en dan weet je de truc
Ok bedankt weet ik dat ook weer bij mijn toetsenbord is het alleen "ALT GR"
gelukkig hoef ik dit weekend niet veel te typen want anders werd het een leuk zooitje :)
Pagina: 1