Toon posts:

[Semi DIY] 2 sony speakers repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oude Sony SS-2070's van mijn ouders gehad maar ze zijn wel aan een beurtje toe na al die jaren. Het zijn twee drieweg speakers uit 78/79 met Seas drivers. Toen ik klein was zat ik er altijd al aan als ze aan stonden en dit heeft zijn sporen na gelaten, twee ingedeukte dometweeters en een beschadigde midrange.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Tweeterside.jpg
Seas 1" dome SH 109 8Ohm

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Midfront.JPG
Seas 10 F-M-S 8Ohm met gerepareerd gat (wit stukje)

Nu wil ik de tweaters en de midranges vervangen maar als ik bij http://www.remo.nl kijk naar seas drivers kom ik al vrij duur uit.
Ik wil proberen om voor €150,- maximaal klaar te zijn met het liefst 2 seas tweeters en 2 seas midranges want ik wil ze ook nog in een nieuwe behuizing steken van multiplex en dat is ook al gauw €50 of duurder.

Ook vind ik het vreemd hoe de mid in de kast zit (zie pic) dit heb ik nog niet eerder gezien ook niet in de DIY topics hier.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Midplastic.JPG
De midrange is 10cm en de kleinste midrange van seas nu is 11cm dus is dit plastic geval nodig?

De overgangs frequenties zijn 2000Hz en 9000Hz met het huidige filter. Kan ik elke midrange en tweeter van 8ohm er zonder problemen in hangen of heb je hier ook te maken met de kast inhoud. Ik heb veel andere DIY topics doorgelezen maar ik snap niet echt of ik ergens specifiek naar moet kijken.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Een tweeter heeft niets met kastinhoud te maken, dus die kun je zo proberen.
Een Midrange wel iets want daarvoor zit dat 'plastic geval' er achter. Die voorkomt dat de bass speaker je midrange eruit duwt.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet ook kijken naar de inhoud de de nieuwe mid nodig heeft en daar achter een apparte kamer bouwen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 15:44:
Dus ik moet ook kijken naar de inhoud de de nieuwe mid nodig heeft en daar achter een apparte kamer bouwen?
Jup, maar die ruimte kan ook gedeelt worden met de woofer, maar een aparte kamer is beter.

Verwijderd

Topicstarter
Is bij elke mid de kast inhoud standaard, dus mid a heeft standaard 1 liter nodig en mid b heeft standaard 1.5 liter nodig of hangt dit ook nog ergens van af? Want als ik een mid zou nemen van 2liter moet de complete behuizing dus 2liter groter om de behuizing van die mid er weer in te doen correct me if i'm wrong.

En bij de tweeter's hoef ik alleen te luisteren naar hoe hij klinkt dus?

Verwijderd

Voor een seas tweeter betaal je al snel €40 en een midwoofer ook wel zo'n €60, met 150 ga je het dus niet redden ben ik bang.

Maar waarom spaar je niet nog wat door en bouw je gewoon een nieuwe luidspreker zonder de Sony componenten, wisselfilter zal je toch ook opnieuw moeten ontwerpen en kast bouw je toch al opnieuw. Dan kan je daarna altijd nog van de Sony woofers en een oude versterker een actiefsubje in elkaar zetten. :)

Als je bij Seas blijft kies je ipv 11cm een 17cm exemplaar en je bent klaar. Ik zou je echt afraden om nieuwe drivers te integreren met die oude Sony/Seas woofer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er niet echt op uit om een set met subwoofer te bouwen want ik heb al een Z-560 en ik wil alleen een stereo setje in elkaar zetten puur voor muziek, de versterker heb ik al (ook van me ouders) een oude philips voor en eind versterker die alleen dubbel stereo kan.
De orginele speakers vond ik wel redenlijk klinken alleen merkte ik dat de tweeters stuk waren en dat er een gaatje zat in een midrange, een sub zou ook overbodig zijn want die speakers gaan door tot de 35 Hz. Maar zou het de geluidskwaliteit merkbaar slecht beïnvloeden dan als ik de tweeters vervang en de mids. Ik ben ook niet van plan er dood leuk andere in te steken zonder te kijken naar inhoud e.d.

Verwijderd

Het is gewoon erg moeilijk om een correct 3-weg filter te ontwerpen, en dat zal je moeten. Beter is om die 2-weg gewoon voor muziek te gebruiken, waar overigens nog best bas uitkomt. Dan kan je daarna eventueel je Z-560 gebruiken om de bas aan te vullen, of van de Sony woofers een subje maken.

Je bouwt zoiezo al een nieuwe kast (je zal wel moeten) en die oude woofer er in integreren zou gewoon zonde van de luidspreker zijn. Dan bedoel ik niet dat die woofer niet goed genoeg is, hij is gewoon zo verdomd moeilijk te integreren zonder kwaliteitsverlies. Het is wel mogelijk, maar dit lijkt mij een betere optie.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus niet mogenlijk de zelfde filter te gebruiken en de inhoud het zelfde te laten (die is 30l) en als die mid bijv 2l nodig heeft er gewoon 2l bij doen zo dat het mid kastje er in kan?

Verwijderd

Mogelijk is het wel maar niet volgens de regels.

Omdat je een nieuwe mid-woofer gebruikt beinvloed dat ook je filter voor de woofer. Die zal dus vervangen moeten worden. Dan ben je dus al een compleet 3-weg filter aan het ontwerpen, dat is gewoon een stuk moeilijker dan een 2-weg filter.

Ik heb zelf niet echt ervaring tot hoever je de officiële regels moet toepassen om welk resultaat te krijgen (mischien hoor jij de fout dan misschien niet eens) maar normaal gesproken doe je het dus op deze manier (totaal nieuw filter).

Kwa inhoud zie je het wel goed, de inhoud van de midwoofer is namelijk niet echt relevant omdat de inhoud bijna geen invloed heeft op de tonen die een mid-woofer produceerd. 2 liter zou dus ok zijn en die kun je ook wel van de grote box afhalen, dat verschil hoor je niet echt.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
www.speakerland.nl

die mensen kunnen je zeker helpen met een goed alternatief

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga toch het 3-weg principe volgen ik ga gewoon naar remo in den haag en leg mijn probleem daar eens voor om te kijken wat haal baar is, misschien is die €150 iets op te rekken, en andere goedkopere drivers zoals vifa zijn ook mogenlijk denk ik. (Dat ik met die drie-weg wil door gaan komt gewoon omdat Tha_tweaker nog al eigenwijs kan zijn)

Maar iig bedankt, ik post wel hoe het verder gaat.
Pagina: 1