HD lijkt dood...

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• _.Luke._
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07-2021
Heb HD hier van n vriendin van me...
Haar afstudeer verslag staat erop maar ik krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat,BOIS vindt hem niet, onder linux wordt ie ook niet gezien.
Schijf spint (volgens mij) wel op.
Iemand n suggestie wat er mis kan zijn?
Zijn er proggies die alsnog iets kunnen doen (op low-level niveau ofzo)?

Norton DiscDoctor is dat iets (naam doet wel zoiets vermoeden)

Trying is the first step towards faillure...

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 12:35

nixan

and then?

ide kabel (andersom) aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door nixan op 24-09-2003 15:24 ]

where is my car?

• _.Luke._
what's the diff?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Hij kan maar op 1 manier in principe, maar met een beetje moeite krijg je hem verkeerd om. Kijk eens of je moeite hebt gedaan of niet. Check ook ff of er niet een pinnetje is afgebroken.

[ Voor 17% gewijzigd door zimbab op 24-09-2003 15:27 ]

• nixan

nixan

and then?

Op sommige HD's kan de kabel zonder meer andersom aangesloten worden.
Dit is sowieso afhankelijk van de connectoren die aan de kabel zitten, omdat de benodigde 'nokjes' er soms niet opzitten.
Tenslotte is het nog mogelijk om de kabel wel goed in de HD te steken, maar verkeerd om in het moederbord.

[ Voor 94% gewijzigd door nixan op 24-09-2003 15:28 ]

where is my car?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:37

DkF

Tsja, zolang hij in de BIOS al niet herkend wordt... Ben ik bang dat je er met software ook niet snel aan komt...

Norton DiscDoctor is trouwens gewoon een uitgebreide scandisk zeg maar, voor dit soort situaties gebruike je bijvoorbeeld EasyRecovery van Ontrack...

• _.Luke._
Ik weet na het afronden van mn HBO Informatica opleiding heus wel hoe ik een IDE kabel aan moet sluiten... :S

Ik ga dat EasyRevocery eens proberen...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Hmmm, je zegt dat de schijf volgens jou welk opspint. Is dat wel zo, of heb je dat alleen een beetje ongelukkig geformuleerd?
Druk eens alle kabels aan! (Had een HD die op een voedingssplittertje hing. Constant uitval. Was dus gewoon een slecht contact).
Of haal de kabel even los (voeding + data) en sluit 't ff opnieuw aan.

We have just one world, but we live in different ones...

• _.Luke._
Kabel is xx keer los geweest en weer vast...

Schijf spint WEL op.. wordt ook gewoon warm enzo...

• nixan

nixan

and then?

_.Luke._ schreef op 24 september 2003 @ 15:29:
Ik weet na het afronden van mn HBO Informatica opleiding heus wel hoe ik een IDE kabel aan moet sluiten... :S

Ik ga dat EasyRevocery eens proberen...
Ben je zo overtuigd van jezelf, dat je het niet eens probeert? Of heb je het al geprobeerd.

Als HBO-informaticus zou je kunnen weten, dat als je BIOS geen HD vindt, dat het gebruik van EasyRecovery dan geen enkele zin heeft.

where is my car?

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Met het afronden van een HBO-I opleiding hoef je nog niet iets van hardware af te weten...
;)
En als de schijf hardwarematig niet herkend wordt, denk je dat je nog wel iets met software kunt bereiken? Niet erg aannemelijk.

LOL nixan was net iets sneller })

[ Voor 8% gewijzigd door Nulnulnix op 24-09-2003 15:36 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Heb je ook wel eens een andere kabel geprobeerd?

Anders heb je de kans dat de hd kapot is.
Wat je dan nog kunt proberen is de printplaat vervangen die er opzit.
dat is z'n 50/50 kans.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Probeer eens in het BIOS de schijf handmatig in te voeren...
Dus op User defined zetten en de CHT (Cylinders, Heads, Tracks) gegeven erbij in te vullen.
Lukt dat niet dan misschien in een andere PC. Werkt dat ook niet dan kan je vriendin haar verslag opnieuw typen ;(

• _.Luke._
Ben blij dat ik serieus genomen wordt hier...
Ik vroeg of er een low level proggie was ... dacht dat dat easy recovery misschien was.. blijkbaar niet...
Schijnbaar blijk je tijdens de huidige HBO-I opleidingen te leren dat je vanuit de naam van het programmatje EasyRecovery kunt afleiden dat het een programmatje is dat onder windows draait enzo...

Kabel werkt... hangt normaliter gewoon aan mn CDROM ((en die doet het...) Ik denk ik zet het er even bij voor de zekerheid).

• _.Luke._
Nulnulnix schreef op 24 September 2003 @ 15:38:
Probeer eens in het BIOS de schijf handmatig in te voeren...
Dus op User defined zetten en de CHT (Cylinders, Heads, Tracks) gegeven erbij in te vullen.
Lukt dat niet dan misschien in een andere PC. Werkt dat ook niet dan kan je vriendin haar verslag opnieuw typen ;(
Handmatig invullen werkt ook niet.. andere PC werkt ook niet...
Linux PC (zonder dat ie dus in de bios gezien hoeft te worden) ook niet...

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Dan vrees ik het ergste...

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 13:12
Niet herkennen in Bios is meestal jammer. Heb je het ding al op slave gezet (er zijn schrijven die gaan kapot maar deze doen het als Slave onder een andere Master nog wel)

Is er niet toevallig een jumpertje uit gevallen? (bijna onmogelijk) Kan je zien dat alle pinnen goed contactmaken en lijkt de prinplaat nog in orde?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:37

DkF

_.Luke._ schreef op 24 September 2003 @ 15:41:
Ik vroeg of er een low level proggie was ... dacht dat dat easy recovery misschien was.. blijkbaar niet...
Schijnbaar blijk je tijdens de huidige HBO-I opleidingen te leren dat je vanuit de naam van het programmatje EasyRecovery kunt afleiden dat het een programmatje is dat onder windows draait enzo...

Kabel werkt... hangt normaliter gewoon aan mn CDROM ((en die doet het...) Ik denk ik zet het er even bij voor de zekerheid).
Tsja, dat zal je niet leren op die opleiding nee...

Maar met een beetje rondneuzen / zoeken zal je toch wel ergens duidelijk worden dat, als de schijf niet herkend wordt, hij ook door geen enkele vorm van software (Windows/DOS/Linux) gezien zal worden...

En, wat bedoel je met een: Linux PC (zonder dat ie dus in de bios gezien hoeft te worden) :?

• _.Luke._
Harde schijf: Fujitsu MPF3204AH (20gig)
Printplaat OK... alle pinnen maken prima contact...
HD heeft het altijd gedaan in bepaalde PC, van de een op andere dat niet meer...
Melding "Secondary master fail" ofzoiets plant hem in andere PC... nix te zien.. wordt nergens herkend zoals boven beschreven...

• staafonline
  • Laatst online: 25-09-2019
het sokje van master en slave veranderen

andere mensen waren mij al voor

[ Voor 31% gewijzigd door staafonline op 24-09-2003 15:52 ]

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 23:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

en zelfs met een lowlevel proggie kom je nergen in deze situatie. als er volgens 't bios geen schijf is, dan kan je d'r ook niks op los laten, simpel.

wat ik nog niet heb gelezen en je wel ff kan doen:

- andere ide kabel
- ander printje

Maar ik denk dat 't helaas is...

En zeker geen backup... (sorry, maar dat vindt ik een beetje dom, zeker bij zulke belangrijke dingen!!)

HENG HENG

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

Shunt

Boe

_.Luke._ schreef op 24 september 2003 @ 15:41:

is het geen ata 133 schijf ?
als je die aan een ata 66 kabel hangt heb je wel een kansje dat hij niet gezien word nee :D
doh
een ata 133 kabel heeft 2x zo veel kabeltjes als een ata 66 kabel (om storingen te voorkomen )
dus heb je een grote kans dat het daar door komt 8)7

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• _.Luke._
DkF schreef op 24 September 2003 @ 15:49:
[...]

Tsja, dat zal je niet leren op die opleiding nee...

Maar met een beetje rondneuzen / zoeken zal je toch wel ergens duidelijk worden dat, als de schijf niet herkend wordt, hij ook door geen enkele vorm van software (Windows/DOS/Linux) gezien zal worden...

En, wat bedoel je met een: Linux PC (zonder dat ie dus in de bios gezien hoeft te worden) :?
Ik zat meer te denken aan een soort "bootdisk idee" of n soort van tool waarmee alle IDE poorten gescand kunnen worden en dan kijken of er n fysiek ding aanhangt en daar n soort van "report" van kan weergeven

• _.Luke._
Shunt schreef op 24 September 2003 @ 15:51:
[...]

als je die aan een ata 66 kabel hangt heb je wel een kansje dat hij niet gezien word nee :D
doh
een ata 133 kabel heeft 2x zo veel kabeltjes als een ata 66 kabel (om storingen te voorkomen )
Geloof mij dat het de goede kabel is aan de goede hardeschijf. Heb zelf exact dezelfde en daar heb ik gister (op dezelfde..... JAAAAAAAH DEZELFDE!!!) manier nog data van afgetrokken!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Hang hem eens als slave schijf aan een harddisk met win2000 erop.
Ook al maakt de BIOS er een zooitje van, soms wordt hij door win2000 nog wel gezien.

Het kan ook zijn dat de electronica kapot is. Als het echt de moeite waard is om de data te redden dan kan je een exact identieke schijf nemen en daar het electronica-printplaatje van overzetten. Als de motor en koppen nog goed zijn dan werkt dat in veel gevallen.
Je kan er dan direct bij of via een lowlevel tooltje als je partities gemaakt hebt.

Senile! Senile Oekaki

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 21:34
Verander kabel/mobo/settings in je BIOS.
Lukt dat niet dan heb je waarschijnlijk pech.
Wat je wel kunt proberen is van eenzelfde harddisk (zelfde merk & type) de printplaat losmaken en versteken als dat eindwerk zo belangrijk is ;) maar of het gaat werken is niet gezegd (waarschijnlijk wel)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Shunt

Shunt

Boe

_.Luke._ schreef op 24 september 2003 @ 15:57:
[...]

Geloof mij dat het de goede kabel is aan de goede hardeschijf. Heb zelf exact dezelfde en daar heb ik gister (op dezelfde..... JAAAAAAAH DEZELFDE!!!) manier nog data van afgetrokken!
als je leest
dit kan soms uit maken
ik heb hier een ata 100 hdd die dus NIET op een ata 66 kabel wil werken
simpel dat vertikt hij gewoon
en hou je er ook rekening mee dat hij op master moet staan en slave ?
je kan dan wel meteen jaa zeggen
maar als hij nuu bvb op master staat gooi hem eens op slave en test dan eens

mare ipv als ons advies af te weren onder het mom van :
maar die ander doet het wel of jah dat weet ik of maar ik weet het tog dat werkt niet
je moet open staan hulp om geholpen te worden

Game PC

• Jiffy
  • Laatst online: 19-03 20:20

Jiffy

God, you're ugly!

Shunt schreef op 24 september 2003 @ 15:51:
[...]
doh
Niet dus. Een ata66 kabel heeft evenveel (80) adertjes als een ata133 kabel. Je bedoelt wsl een 40 aderige kabel zoals die door ata33 (en lager) werd gebruikt. Op zich zou een ata66/100/133 device ook met een 40 aderige kabel moeten werken. Hij zou dan naar ata33 moeten switchen, maar in principe kan het. De praktijk is zonder twijfel wel eens weerbarstiger... ;)

Op zich kan het echter geen kwaad om idd tóch een andere kabel te gebruiken (al werkt deze dan ook met je cd-rom speler). Veel cd-romspelers werken op een lagere ata/pio mode ivm een even oude harddisk. Gezien de hoeveelheid moeite die het kost om een ander kabeltje te proberen (nauwelijks) en het belang van de data die je wilt redden (groot) is het altijd het proberen waard, lijkt me.

edit:

GVD! Tiep es langzamer allemaal! :( ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jiffy op 24-09-2003 16:02 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Ik heb hier een progje "Uneraser" (Ff googlen) Die wil dat soort dingen nog wel eens zien, ff downloaden, op een floppy wegschrijven booten van floppy en dan zie je al je partities / disks die je hebt + de data die er op staat, doet ie het daar wel mee, moe je ff zorgen dat je een full-version aanschaft daarmee kan je de desbetreffende bestanden ook recoveren...

gl

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij kunnen we nu zo'n beetje wel concluderen dat de schijf gewoon hardstikke dood is. De TS heeft al 3 ide kabels geprobeerd onderhand en nog steeds wordt die niet herkend in de bios.
Ben gewoon bang dat je schijf defect is, ook al spint die wel.

Schade

• Shunt

Shunt

Boe

Jiffy schreef op 24 September 2003 @ 16:01:
[...]

Niet dus. Een ata66 kabel heeft evenveel (80) adertjes als een ata133 kabel. Je bedoelt wsl een 40 aderige kabel zoals die door ata33 (en lager) werd gebruikt. Op zich zou een ata66/100/133 device ook met een 40 aderige kabel moeten werken. Hij zou dan naar ata33 moeten switchen, maar in principe kan het. De praktijk is zonder twijfel wel eens weerbarstiger... ;)

Op zich kan het echter geen kwaad om idd tóch een andere kabel te gebruiken (al werkt deze dan ook met je cd-rom speler). Veel cd-romspelers werken op een lagere ata/pio mode ivm een even oude harddisk. Gezien de hoeveelheid moeite die het kost om een ander kabeltje te proberen (nauwelijks) en het belang van de data die je wilt redden (groot) is het altijd het proberen waard, lijkt me.

edit:

GVD! Tiep es langzamer allemaal! :( ;)
sorrie mijn fout maar dan snap ik niet dat mijn brander ata 66 is ? en ook gewoon op ata 66 draait op een 40 aderige kabel 8)7
Viper_74 schreef op 24 September 2003 @ 16:07:
Volgens mij kunnen we nu zo'n beetje wel concluderen dat de schijf gewoon hardstikke dood is. De TS heeft al 3 ide kabels geprobeerd onderhand en nog steeds wordt die niet herkend in de bios.
Ben gewoon bang dat je schijf defect is, ook al spint die wel.

Schade
ja maar hij geeft er niet bij aan of hij een 40 of een 80 aderige kabel heeft gebruikt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Shunt op 24-09-2003 16:08 ]

Game PC

• Wussie
kuch
:D Of onze probleemhebber is zoo dom dat ie het verschil tussen IDE en ATA nie weet, of jullie kunnen gewoon niet lezen :)

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Jiffy zegt: Veel cd-romspelers werken op een lagere ata/pio mode ivm een even oude harddisk.
@ Jiffy: Als een CD-Rom op een lagere ATA/PIO mode werkt, is dat veelal, omdat hij gewoon niet anders kan en dat heeft NIKS te maken met een even oude harddisk.
Ik heb nog niet bepaald veel ATA 100 CD-Rom/DVD-Roms gezien, ze werken meestal op PIO mode 4.
En eerlijk gezegd klinkt je bewering als bull... (Kan misschien kloppen, maar zeker tegenwoordig is dat zeker niet meer het geval.)

• Shunt

Shunt

Boe

WuSSiE schreef op 24 September 2003 @ 16:08:
kuch

[...]

:D Of onze probleemhebber is zoo dom dat ie het verschil tussen IDE en ATA nie weet, of jullie kunnen gewoon niet lezen :)
iedereen weet wat hij bedoelt
dat mensen nog steeds denken dat je ddr geheugen ook echt op 266 of 333 of 400 mhz draait iedreen weet tog wat je bedoelt ik vind niet dat op dat soort dingen zo gezeken moet worden ;)

Game PC

• nixan

nixan

and then?

WuSSiE schreef op 24 September 2003 @ 16:08:
kuch

[...]

Vertel mij eens,
Ben jij nu zo slim, of noem je mij nu zo dom...

Want ik weet niet wat je hier bedoelt. En als ik al een gok waag naar je bedoeling, dan zie ik nog geen enkel verband met het onderwerp van dit topic.

where is my car?

• Wussie
Het gaat er om dat er een aantal mensen zeggen van: Probeer eens een andere ATA Kabel, terwijl hij zelf zegt dat hij z'n schijf (en dus ook z'n CD-ROM) op IDE draait :-\

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?", "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" en "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?".

De topicstart voldoet gewoonweg niet aan de huisregels en het topic loopt daarnaast ook nog lekker spaak. Luke, lees eens de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) aandachtig door eer je hier weer een topic wil openen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.