Zelfbouw satellite speaker stands?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.958 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-03 13:42
Heeft iemand zelf satellite speaker stands gebouwd. In de winkel zijn deze standaards erg duur en ik heb geen zin op €150 uit te geven voor vier standaards.
Ik heb het idee voor de bevestiging en de buizen, maar nog geen ingeving voor een voetstuk. Deze moet redelijk zwaar zijn en massief genoeg om de buis stevig genoeg te borgen om het aan het einde bevestigde speakertje te ondersteunen.
Wie heeft dit probleem al eerder getackeld?

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:41

w0w

Wat een goed idee om zelf standaards te maken! Ik wil zelf ook van die standaards hebben, maar de winkelprijs vind ik inderdaad ook veel te duur :( Ik denk dat je eigenlijk gewoon een baksteen oid kan gebruiken als voetstuk (ziet er wel niet zo mooi uit maar is wel efficient :P ). Maar heb je er ook al overnagedacht hoe je de buizen gaat vast maken aan de boxjes zelf?

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
neem een//////blokje beton, steen... blok hout, blok lood? of een ander metaal dat mss IETS lichter is....(had je hier niet al zelf aan gedacht?)kheb hier thuis men sattelite (probeersel) op een blok lood geplakt.(lees: gesoldeert) ...werkt wel goed :-).......succes

Get Airflow, save the world.

• RD
Ja gewoon lompe blokken <soort materiaal> werkt heel goed, maar ziet er vaak niet uit. Ik wil graag, en ja hoge eisen, een mooie voet. BV een lampe voet, maar ja ik heb er dan vier nodig, loopt in de kosten.
Wat betreft bevestigen van de speakers, met hoekprofieltje, knijpring e.d. de oplossing volgt als ik ga bouwen, maar daar kom ik wel overheen en qua uiterlijk maakt het niet heel veel uit want het bevind zich direct achter de speaker.

Anoniem: 68553

Ik weet dat (hoe groot zijn je speakers ???) Ikea hele leuke en goedkope speakerstandaards heeft !

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:07

antimute

Developer

Ik weet niet wat jullie precies voor standaards willen maar kijk es bij de Ikea. 19 euro per paar. Verschillende modellen en hoogtes. Staan btw niet allemaal op hun website.

edit: telaat, damn!

[ Voor 7% gewijzigd door antimute op 24-09-2003 14:31 ]

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• RD
Ik heb ook bij de ikea gekeken en niet gevonden, wat ik wilde hebben. Ik wil een zelfde soort oplossing maken als de standaard speaker stand die in de winkel te koop zijn voor zeg gemiddeld 70 euri per set.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
kun je misschien een tekeningetje maken van wat je ongeveer wil.....en dan hier posten....kunnen we meezoeken. is iets makkelijker.....(beter GoT-ogen dan 2 ;-))

Get Airflow, save the world.

• Baldwin
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-06-2022
Met MDF en regenpijp kan je mooie en sterke stands maken
Lijm alles met epoxy aan elkaar en je bent er

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45
HA superleuk ik heb die dingen dus zelf gemaakt. Drie jaar geleden kocht ik een 4.1 surround set van Labtec voor mijn sb live maar er zaten dus geen standaarden bij.
Ik speel al een aantal jaren muziek en had twee oude lesstandaarden liggen en heb daar de lessenaar van af gehaald. Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mjh.vugts/foto/104_0458.JPG

Let niet op de rommel!!! Het kan dus nog gewoon veel mooier. De draad netjes langs de standaard af laten lopen. Voordeel van een muziekstandaard is dat je hem in hoogte kan verstellen. Ook zijn er zwarte en rode muziekstandaarden. Die kun je ook zelf spuiten natuurlijk. Het plastic standaardje waar het speakertje op leunt zat bij de speakers en was eigenlijk bedoeld om aan de muur te monteren.
Met dubbelzijdige tape zitten die nu aan elkaar.

• RD
Koel, ga eens ff kijken of ik ergens el cheapo muziekstandaard kan scoren. Iemand anders ideeën?

Anoniem: 25587

Je zou een pvc pijp met chroom (of zilver of zwart of wat dan ook voor kleur) verf kunnen spuiten en een MDF voetstuk kunnen maken waar je dan mooie randen aanfreest ofsow. En je dit wilt verzwaren dan je de pijp kunnen vullen met zand.Tis maar een idee. :)

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
kijk eens bij een bouwmarkt bij de tafel/meubelpoten-schappen. Misschien ga je daar blij van worden, aangezien er al een voetstukje opzit waarmee je 'm gemakkelijk netjes op iets anders kunt bevestigen.

• RD
Ik heb inderdaad mfd pref-fab "voetjes" of ronde plankjes gezien, alleen het bevestigen van de buis wordt lastig, denk ik. Weet ook niet of het materiaal dik genoeg is om het stevig te bevestigen aan de onderkant, want het gaat dan nog een meter omhoog en daar zit je speaker aan. Dus de bevestiging aan de onderkant moet die kracht wel aan kunnen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

op deze pagina: http://teacher.oncpd.nl/tl/ staan een aantal foto's van mijn DIY actie.
Ik heb dus ook stands gebouwd.

nodig per stand:
2 stukjes mdf (onder groter als boven)
pvc pijp (of RVS oid)
tapeind (dóór de pijp)
inslagmoer (bovenkant; wegplamuren)
carroserie ring + zelfborgende moer (onderkant)
zilverzand. (vulling)

totale kosten: 5 - 8 euro per stand. :)

Wise enough to play the fool

Anoniem: 50944

Juist draadeind, wou het net zeggen, daarmee kun je perfect elke buis goed vastklemmen tussen een voet- en kopstuk :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik ga binnenkort beginnen met het lassen van 1 standaard voor me front speaker, zodat hij naast IPV op me burea kan staan, scheelt weer war in ruimte :)
Als dat mooi word maak ik er ook meteen 1 voor me rear speaker, zodat ie niet aan de muur hoeft te hangen, aangezien dat bij mij niet echt een goede plek is.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anoniem: 50944 schreef op 24 September 2003 @ 17:40:
Juist draadeind, wou het net zeggen, daarmee kun je perfect elke buis goed vastklemmen tussen een voet- en kopstuk :)
Ik heb de MDF plankjes overigens ook nog 5mm ingefreesd met 70mm rond (ik gebruikte dus 70mm pijp), Dit voor meer stevigheid en ik wilde zeker weten dat ik de boel goed dicht kon kitten zodat er geen zand uit kon lekken.

Wise enough to play the fool

• RD
Het gebruik van 70mm buizen is redelijk makkelijk. Echter wil in, door het redelijk kleine formaat van de speaker, alu buizen gebruiken voor de standaards van 6,8 of 10 mm, liefst 8mm dat is een mooi maat, denk ik. Dan wordt het bevestigen aan de voet toch wat lastiger.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 07:49

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat is wel heel dun, als je er 3 neemt van 10 mm of zo gaat het misschien wel. je draadeind word dan alleen ook een stuk dunner. In een houten of mds voet, mits dik genoeg, kun je een klein gat maken zodat het draadeind erdoor kan. aan de onderkant maak je dan het gat groter zodat er een ring en moer op kan. het grote gat moet toch al snel bijna een cm diep dus met een heel dun voetje gaat het niet, tenzij je de voet op kleine pootjes zet, dan kunnen de moeren er natuurlijk onderuit steken.

Het is mij niet duidelijk of je ook een topplatform wil gebruiken. Zoja dan mag deze niet te dun zijn indien je hier messing pluggen in wilt gebruiken. Deze kun je zo monteren dat ze van de bovenkant niet te zien zijn.

wat ook mogelijk is is om aan de bovenkant een stalen plaatje te gebruiken, dan kun je gewone moeren gebruiken aan de bovenkant en die afwerken met een houten blok/plank

Voetplaten zijn eenvoudig zelf te maken.
voorbeeld:
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/complete_small.jpg[/img]

De PVC pijp was niet stabiel genoeg en is vervangen door een dikwandige RVS pijp. Je kunt ook drie dunnere stalen pijpjes nemen, dat heb ik ook al eens gedaan. De voet is zo dik uitgevoerd omdat het filter erin zit, normaal is dat natuurlijk niet nodig.

Success

• RD
Nee geen top platform. Het zal zo iets worden als ik mijn projectje door laat gaan;

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3300/3300/3303/330336_BB_00_FB.EPS.jpg
Pagina: 1