[debian] raid0 redden

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Op mijn alpha had ik een software raid0 array van 5 schijven en er werd geboot van een schijf buiten de array. Nou is me bootschijf heen gegaan. Kan ik nu door op een andere schijf een nieuwe linux install te zetten me raid0 array kunnen redden? De volgorde van de schijven weet ik nog.

Op die raid stonden 40G aan films dus wil ik als kan wel terug :) :(

Maar ik kan de raidtab niet meer van die oude schijf halen want die is echt dood :(.

Als het kan hoe kan ik het dan het beste aanpakken na de linux install?

Kon in de search er niets over vinden en ben bang dat als ik wat ga proberen alles kwijt word.

Alvast bedankt.

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nou weet ik niet zoveel van alpha, maar kan je niet gewoon linux installeren en dan vervolgens het raid volume mounten? Als in 'mount /dev/scsiraid/d0p1' ofzoiets?

Ik heb thuis raid op ide en die kan ik gewoon aanspreken onder /dev/ataraid/disc0/part1 onder gentoo.

Zoals ik al zei, ik weet niet hoe het /dev/ filesystem van een alpha eruit ziet, maar ik denk dat het zou moeten kunnen.

Suc6!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ja maar heb jij het niet over hardware raid? Ik had een software raid array, en die moet je eerst maken met makeraid, zodat er pas een /dev/md0 ontstaat en die mounten. Maar ik weet dus niet of ik dan ook niet me hele raid om zeep help als ik dat doe :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:09
Ja natuurlijk kan dat, precies zoals Straphka zegt.

Alleen zul je idd wel je raidtab moeten kunnen herconstrueren....

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

gewoon nieuwe raidtab aanmaken op je nieuwe install, en dan zou het moeten werken, de signatures staan immers nog op de disks.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 22:58
eppie schreef op 24 September 2003 @ 13:55:
Ja maar heb jij het niet over hardware raid? Ik had een software raid array, en die moet je eerst maken met makeraid, zodat er pas een /dev/md0 ontstaat en die mounten. Maar ik weet dus niet of ik dan ook niet me hele raid om zeep help als ik dat doe :)
md0 device word aangemaakt door de RAID kernel support. Die zal er dus gewoon zijn. Wat je moet doen is een nieuwe raidtab aanmaken waarin je de juiste devices, raid level en raiddevice opgeeft. Als je dit gedaan hebt moet je de RAID set weer kunnen mounten.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Is het erg belangrijk dat ik de chunksize goed heb ingevult? die weet ik niet zeker namelijk :)

Verwijderd

Ik weet niet helemaal zeker of debian dat ook doet, maar wat ik bij een aantal redhat servers met software raid gezien heb, is dat er een speciaal volume ID geschreven wordt op alle schijven uit de array. Hierdoor herkent een nieuwe install de array correct, en kan je er 'gewoon' mee verder werken.

PS: Even nagevraagd bij mijn ex-baas, en noemt die de methode niet helemaal betrouwbaar, maar het proberen waard.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, dat werkt. Het zit in de kernel als het goed is (in ieder geval in de 2.5/2.6 serie). De kernel ziet zelf aan de partitie signature om wat voor soort RAID config het gaat, en initialiseerd deze corect. Ik gebruik het zelf ook omdat mijn root (/) een RAID0 array is (mdtab kan dus niet gelezen worden). Het werkt perfect, en ook als ik de stekker uit de PC trek blijft de array behouden. Hulde!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
eppie schreef op 24 september 2003 @ 17:56:
Is het erg belangrijk dat ik de chunksize goed heb ingevult? die weet ik niet zeker namelijk :)
Als dat fout is ga je je array beschadigen. Wees zeker !

Verder is een Raid _0_ met 5 schijven gekkenwerk. GEKKENWERK !!

Maargoed, heb je toevallig superblock aangezet ? Dan kan de kernel van de schijven aflezen hoe ze geconfigureerd zijn ? Kijk en dmesg. Zo niet ? Raidtab herconstrueren :)

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

en als je hem voor het eerst probeert te mounten, doe dat READONLY, zou evt iets kunnen schelen.............. (toch????)

Maybee we are alone... After all.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik kan hem niet mounten krijg dan dat hij geen superblock ofzo kan vinden :(

Verwijderd

Heel erg foute oplossing, maar ik gebruik hiervoor een rh9 cd. Daarmee booten, kijken wat diskdruide je vertelt, en dan de array handmatig weer construeren. Werkte tot nu toe voor mij in ieder geval, ik hoop dat je er iets mee kan.
Pagina: 1