Wat is daar zo erg aan, als ik vragen mag?
Je gegevens worden niet zomaar op straat gegooid, niet zomaar doorverkocht... dat zou imho erg zijn. Dat zij jouw gegevens controleren (namelijk de 2 activaties van 1 licentie) vind ik niet vreemd, aangezien ze dat zelfs aangeven van te voren. Je weet dus dat dit gaat gebeuren.
Je hoeft niet te registeren maar je IP adres wordt wel meegezonden om zo te weten waar je woont en wat je doet. Anders kunnen ze het nooit controleren en je windows deactiveren.
Aan een IP adres heeft Microsoft vrij weinig. Een IP adres zal leiden naar een registrar in de whois databases van RIPE en/of ARIN, maar nooit naar jouw persoonsgegevens. Zo boeiend is een IP adres overigens niet, een IP adres wordt wel vaker uitgewisseld.
Hoe weet jij overigens wat ik doe, aan de hand van mijn IP adres? Ook mijn woonplaats kun je niet middels mijn IP adres terugvinden.
Bovendien zie de link van XceeD:
Wordt de activering opnieuw gecontroleerd na de eerste activering? Worden er geheime gegevens naar Microsoft verzonden?
Het product controleert zichzelf van tijd tot tijd, om te kijken of het is geactiveerd en of het nog op dezelfde pc staat waarop het oorspronkelijk is geactiveerd, maar er worden ten gevolge van de Product Activation nooit gegevens naar Microsoft verzonden, behalve wanneer de gebruiker het systeem werkelijk activeert. Er is absoluut geen "geheime" overdracht van gegevens.
Het is dus logisch dat een van jouw PC's gedeactiveerd wordt, aangezien jij 2 PC's op 1 licentie laat draaien (daar gaat dit topic immers over) en dit regelmatig gecontroleerd wordt bij MS.
Ze zeggen wel dat je niet moet registeren maar wel moet aangeven in welk land je vandaan komt. Dat is volgens mij gewoon puur om het IP adres te controleren of het daar vandaan komt.
Nou, dat zou ik wat vergezocht vinden.