Toon posts:

Ontwikkelomgeving voor Linux (paralelle poort aansturen)

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik vooralsnog geen ervaring heb met Linux maar wel de opdracht heb meegekregen om te onderzoeken op welke manieren je het beste de paralelle poort kunt aansturen in Linux post ik deze vraag maar hier.
Ik ben op zoek naar een grafische ontwikkelomgeving voor Linux, het programmeren wilde ik doen in C, is dit aan te raden in Linux of is er een betere optie?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Er zijn zat C IDE's voor X. Parallelle poort aansturen gaat in C denk ik net zoals in Windows?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

KDevelop en Anjuta zijn naar mijn idee de meest gebruikte vrij verkrijgbare IDE's. Overigens heeft de keuze van de IDE niks te maken met de manier waarop je de LPT poort wilt aansturen ;)

Aansturen van I/O poorten (waaronder de LPT poort) kan o.a. met outb() en varianten. Als je m.b.v. outb of andere varianten (bijv. asm) directe I/O gaat doen zul je ioperm() moeten gebruiken om de juist rehcten te verkrijgen, nadeel is wel dat je hiervoor (tijdelijk) root rechten nodig hebt

[ Voor 29% gewijzigd door Creepy op 24-09-2003 10:43 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Creepy

Creepy

RickJansen schreef op 24 september 2003 @ 10:41:
Er zijn zat C IDE's voor X. Parallelle poort aansturen gaat in C denk ik net zoals in Windows?
Niet helemaal, en de security zit ook al anders in elkaar ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 21:00

BoAC

Memento mori

Creepy schreef op 24 September 2003 @ 10:42:
KDevelop en Anjuta zijn naar mijn idee de meest gebruikte vrij verkrijgbare IDE's. Overigens heeft de keuze van de IDE niks te maken met de manier waarop je de LPT poort wilt aansturen ;)

Aansturen van I/O poorten (waaronder de LPT poort) kan o.a. met outb() en varianten. Als je m.b.v. outb of andere varianten (bijv. asm) directe I/O gaat doen zul je ioperm() moeten gebruiken om de juist rehcten te verkrijgen, nadeel is wel dat je hiervoor (tijdelijk) root rechten nodig hebt
Iedere distributie regelt dat anders. Maar meestal bevindt zich een device in de /dev dir in een bepaalde gebruikers-groep. Dus de gebruiker die gebruik wil maken van een poort moet zich bevinden in die bepaalde groep

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 21:45

bakkerl

Let there be light.

Creepy schreef op 24 September 2003 @ 10:42:
Of je applicatie zal met SUID bitjes moeten gaan draaien om de juiste rechten te krijgen.

Verwijderd

KDevelop 3.0 (Gideon) is de beste Linux IDE op dit moment :)
Is soms nog een beetje onstabiel (is een alpha), maar verder echt helemaal geweldig.

Paralelle poort aansturen kon dacht ik ook nog met het ioctl spul maar daar weet ik verder helemaal niets van dus ik kan 't verkeerd hebben..

• Creepy

Creepy

BoAC schreef op 24 September 2003 @ 11:39:
[...]

Iedere distributie regelt dat anders. Maar meestal bevindt zich een device in de /dev dir in een bepaalde gebruikers-groep. Dus de gebruiker die gebruik wil maken van een poort moet zich bevinden in die bepaalde groep
De /dev/ interface gebruiken voor het direct aansturen van de LPT poort (lees: geen printers aansturen, maar knopjes, LCD's e.d.) is niet te doen. Directe I/O is veel makkelijkeren en sneller.
bakkerl schreef op 24 September 2003 @ 11:42:
[...]
Of je applicatie zal met SUID bitjes moeten gaan draaien om de juiste rechten te krijgen.
Eehh.. dan heeft je app. dus alsnog (tijdelijk) de rootrechten. Het nadeel blijft dus. Nu kan je natuurlijk wel de root rechten weer opgeven nadat je de ioperm call's hebt gedaan

[ Voor 28% gewijzigd door Creepy op 24-09-2003 11:49 ]

• Creepy

Creepy

*oops* enzo..

[ Voor 98% gewijzigd door Creepy op 24-09-2003 11:49 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 10:37:
het programmeren wilde ik doen in C, is dit aan te raden in Linux of is er een betere optie?
C is een heel veel gebruikte programmeertaal in GNU/Linux (en andere Unices), dus er zijn iig genoeg resources voor (documentatie, compilers, e.d.).
Creepy schreef op 24 September 2003 @ 11:45:
De /dev/ interface gebruiken voor het direct aansturen van de LPT poort (lees: geen printers aansturen, maar knopjes, LCD's e.d.) is niet te doen. Directe I/O is veel makkelijkeren en sneller.
Eh? Ik zie het probleem niet zo... Met ppdev (support for userspace parallel port drivers) kun je gewoon heel makkelijk met een set ioctl()s op /dev/parport0 de parallelle poort besturen. Ik gebruik dat ook om mijn Atmel AVRs te programmeren, en ik vind het prima werken.

Bovendien is het gebruik maken van de abstractie-laag die de kernel biedt oneindig veel netter dan zelf naar de hardware lopen poken. Denk o.a. aan portability, veiligheid en locking.
Pagina: 1