Toon posts:

Waarom mijn account zo goedkoop en andere zo duur?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via de UNI van Nijmegen ism studentenhuisvesting een utp verbinding internet (ook al staat mijn woning niet eens echt in de nabijheid van de uni). Sommige woningen staan aan de andere kant van de stad en hebben zelfs zo'n verbinding.

Ik heb 10mbit zonder limiten en zonder gezeur voor 11 euro p/m. (up and down ja)

Vroeger had ik chello. 250 kb/s down max en 16 kb/s up max voor 39 euro p/m en laatste tijd zelfs voor 49 euro p/m.

Nu weet ik dat de UNI zelf verbinding heeft etc maar dan is verhouding tussen wat ik nu heb en toen had nog niet gelijk te trekken.

Hoe kan het dat die snelheden en prijzen zo ver uit elkaar liggen? Ik bedoel, de UNI moet toch ook voor elke MB betalen uiteindelijk?

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Betaal je collegegeld? Wordt de uni per afgeleverde doctorandus betaald? Zie ik iets over het hoofd?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jij en jouw aansluiting worden dik gesponsord door het rijk (aangesloten op surfnet enzo). Dat netwerk ligt ook alleen in studentenwijken en is ook nog eens goedkoper dan een landelijk netwerk zoals chello of kpn moet onderhouden. Dat is gewoon veel duurder.

Ik had in enschede in 1998 een 10mbit acount voor 15 gulden per maand 8)7.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 24-09-2003 01:22 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
rollebol schreef op 24 September 2003 @ 01:20:
Betaal je collegegeld? Wordt de uni per afgeleverde doctorandus betaald? Zie ik iets over het hoofd?
Ik betaal collegegeld aan een hogeschool waar ik op zit (Den Bosch) ik woon in nijmegen via studenten huisvesting, geen probleem.

Zie verband niet tussen afgeleverde doctorandus en mijn internet verbinding.

Waarschijnlijk zie je veel over het hoofd |:(

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 24 September 2003 @ 01:21:
Jij en jouw aansluiting worden dik gesponsord door het rijk (aangesloten op surfnet enzo). Dat netwerk ligt ook alleen in studentenwijken en is ook nog eens goedkoper dan een landelijk netwerk zoals chello of kpn moet onderhouden. Dat is gewoon veel duurder.

Ik had in enschede in 1998 een 10mbit acount voor 15 gulden per maand 8)7.
Ja oke, ik ben D66 stemmer, dus geen bezuinigingen op onderwijs! Maar 10mbit up and down voor 11 euro!!!!!! Begrijp dat UNI's het nodig kunnen hebben om data uit te wisselen etc en hosting van servers, maar elke student in zijn eigen woning??? Dat zou toch onwijs veeeeeeeeeeeel subsidie nodig hebben... scouting nederland krijgt niks meer, maar studenten 10mbit??? dan heb ik liever 5mbit en bv wel scouting nederland of betere ziekenfonds

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

volgens mij ben jij degene die veel over het hoofd ziet... Die uni sponsort die verbinding gewoon enorm.

Reageer eens relaxed man, een netwerk is nu eenmaal ZO aangelegd en is dan niet duurder om op 10mbit te leggen, of 100Mbit (enschede) of 5mbit. En met die 10.000 studentenaansluitingen in nederland ga je geen beter ziekenfonds krijgen.

[ Voor 54% gewijzigd door JvS op 24-09-2003 01:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 24 September 2003 @ 01:24:
volgens mij ben jij degene die veel over het hoofd ziet... Die uni sponsort die verbinding gewoon enorm.
Ja maar dat zou toch zo onwijs veel geld moeten zijn? Wat is het nut daarvan?

Verwijderd

Het nut ervan is dat studenten nu eenmaal een lager inkomen hebben dan werkende mensen, kijk eens naar de stress met huisvesting etc. Ik ben blij voor de studenten dat ze weinig hoeven te betalen, imo, ze hebben het al moeilijk genoeg. Ben zelf 36 jaar, nooit gestudeerd, maar ben wel blij dat er tenminste nog iets goeds met mijn belasting geld word gedaan.

Misschien zie je het nu allemaal wat beter waarom je maar 11 Euro hoeft te betalen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 01:32:
Het nut ervan is dat studenten nu eenmaal een lager inkomen hebben dan werkende mensen, kijk eens naar de stress met huisvesting etc. Ik ben blij voor de studenten dat ze weinig hoeven te betalen, imo, ze hebben het al moeilijk genoeg. Ben zelf 36 jaar, nooit gestudeerd, maar ben wel blij dat er tenminste nog iets goeds met mijn belasting geld word gedaan.

Misschien zie je het nu allemaal wat beter waarom je maar 11 Euro hoeft te betalen :)
Ja oke maar dan 2 mbit toch meer als voldoende? Kan het geld van 8mbit naar jou ziekenfonds of mijn wao als ik arbeidsongeschikt wordt. Of nog beter naar mijn studiefinanciering.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lees nou zelf eens wat je schrijft: "het geld van 8mbit naar jou ziekenfonds"... Hier word ik toch een beetje moe van. Er ligt gewoon een 10mbit netwerk met UTP kabels in zo'n complex. Dat ligt er gewoon en dat is een keer aangelegd. Het is helemaal niet goedkoper om dat op 2mbit te gaan limiteren of om ander soort kabels te gaan gebruiken ofzo. Dat is juist duurder. Snap je nou echt het verschil tussen een netwerk in een studentencomplex en een landelijk uitgerold netwerk niet? En de kosten daarvan?

Blijf alsjeblieft ff nadenken. Je gaat in een bedrijf toch ook niet een "1mbit netwerk" aanleggen omdat je weinig geld hebt? Uni's zijn gewoon aangesloten op het internet (Hell, Internet is praktisch ontstaan uit een netwerk van universiteiten) en die sluiten de studentenhuizen in een buurt daar gewoon ook op aan. Het is wel gesubsidieerd, maar dat doen de universiteiten zelf omdat ze zo meer leerlingen hopen te trekken, waar ze geld voor krijgen. Tevens kost het universiteiten niet zoveel geld als chello ofzo.

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 24-09-2003 01:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap, ik moeten de UNI's ook niet betalen voor elke MB? Als ik niet zo'n dikke verbinding had, kan ik minder downloaden -> kost UNI minder geld. Ik snap verder wel dat verbinding NAAR de uni 10mbit is... maar vanaf de UNI het internet op ook...

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 14:40
Ik vraag me af wat jouw probleem is dude. Wees blij dat je zo'n verbindinkje voor zoweinig geld hebt, sjezis, nep-hollander 8)7

Deze discussie heeft imo ook weinig met I&T te maken, past meer in W&L ofzo :+

En inderdaad, je bespaart geen miljarden op een bestaand studentennetwerk om zo het ziekenfonds te hersubsidiëren. En bandbreedte, ach, je komt via surfnet het internet op, allemaal al gesubsidieerd, daar kun jij weinig verandering in brengen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik snap dat chello een duurder landelijk netwerk heeft dan een UNI.

Maar de netwerken van chello en de uni staan zelf ook weer in verbinding met het internet. Die hebben beide ook weer contacten met andere ISP's wat een MB'tje naar Amerika kost toch?

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Tip: ga uitzoeken hoe internet is opgebouwd, dus hoe kom jij bij een website of hoe komt het internet bij jou binnen en hoe zit dat met andere providers... dat is denk ik het antwoord... Je weet volgens mij niet wat 'het internet' inhoudt.... ;)

BOINC stats

• emfect
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09-2025
Denk niet dat SURFnet per MB hoeft te betalen :)

Eerder per 100Mbit transit en vermoed dat ze dat ook behoorlijk goedkoop krijgen omdat het tenslotte voor "educatieve" doeleinden is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door emfect op 24-09-2003 01:59 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Prima, Jij gaat nu elke maand 38 euro storten voor een goed doel ? :)
Doe je toch iets terug ?
Die verbinding dient óók om te zorgen dàt je goed kunt studeren (Nederland Kennisland, weet je wel), met alle faciliteiten.
En zoals al uitgelegd: dit universiteits-net is geen commercieel net. Bepaalde regios zijn ook aangemerkt als speerpunt voor de ontwikkeling en benutting van IT. In die zin levert jouw goedkope Internet veel inzicht en rendement op.

eagle

Verwijderd

Topicstarter
erg fijn, erg makkelijk om te zeggen dat ik niet moet zeuren... alsof ik niet onwijs blij ben met mijn onwijs dikke aansluiting

maar voorals nog heeft niemand kunnen zeggen waarom het voor surfnet goedkopen is om 1mb naar amerika te sturen dan voor chello!

graag daar antwoord op... ipv wees blij en je weet niet wat internet inhoudt en zodat je er goed mee kan studeren

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 07:49
Het antwoord is al lang gegeven! Lezen!
Brothar> helemaal waar, denk ik!

[ Voor 7% gewijzigd door HertogJan op 24-09-2003 02:11 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Vertel me dan 's, waar maak je je druk om ?
Leg jij nu echt een link naar de begroting op Prinsjesdag ? Zie je dan echt niet dat dit meer rendement oplevert dan dat het kost ?
Heb je dan echt niet door dat de verzorgingsstaat kapot is gegaan doordat politiek links voor Sinterklaas is blijven spelen ? Is er dan geen recessie ? Is de gezondheidszorg dan niet kapot gegaan doordat we tot na het graf willen verzorgen en het leven willen blijven verlengen met een heel management team er omheen ?

[ Voor 21% gewijzigd door Brothar op 24-09-2003 02:14 ]

eagle

• emfect
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09-2025
1) Omdat SURFnet zwaar gesubsidieerd wordt door de overheid
2) Omdat SURFnet dus niets hoeft te verdienen aan de studenten
3) Omdat Chello je keihard afzet ;)
4) Omdat 70% van het verkeer via directe peerings kan worden afgehandeld(vermoed ik) en hun dus (bijna) niks kost
5) omdat voor het overige verkeer een zeer laag tarief wordt betaald vanwege massale inkoop en de al eerder genoemde "educatieve doeleinden" waarvoor dit verkeer is bedoeld.

Ze zouden je het waarschijnlijk netzogoed gratis kunnen aanbieden maar ze willen de studenten er waarschijnlijk van bewust maken dat een internet-aansluiting iets kostbaars is wat niet altijd gratis zal blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Brothar schreef op 24 September 2003 @ 02:12:
Vertel me dan 's, waar maak je je druk om ?
Leg jij nu echt een link naar de begroting op Prinsjesdag ? Zie je dan echt niet dat dit meer rendement oplevert dan dat het kost ?
Heb je dan echt niet door dat de verzorgingsstaat kapot is gegaan doordat politiek links voor Sinterklaas is blijven spelen ? Is er dan geen recessie ? Is de gezondheidszorg dan niet kapot gegaan doordat we tot na het graf willen verzorgen en het leven willen blijven verlengen met een heel management team er omheen ?
Volgens mij zit je in verkeerde topic te reply'en, ik vraag hier waarom een 1 MB naar amerika voor surfner goedkoper is dan voor chello.

Verwijderd

Topicstarter
emfect schreef op 24 september 2003 @ 02:12:
4) Omdat 70% van het verkeer via directe peerings kan worden afgehandeld(vermoed ik) en hun dus (bijna) niks kost
Kijk eindelijk een antwoord op mijn vraag!

Wat zijn directe peerings?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 11:23 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 11:21:
[...]

Volgens mij zit je in verkeerde topic te reply'en, ik vraag hier waarom een 1 MB naar amerika voor surfner goedkoper is dan voor chello.
dat is voor beiden heel goedkoop, alleen voor chello is het netwerk VEEL duurder en moeten ze misschien meer/wel betalen om aangesloten te zitten aan een dikke lijn. Die MB overpompen naar de VS is het geld niet.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, conclusie is dus dat 95% van de kosten die chello en surfnet maken, de kosten van hun EIGEN netwerk zijn.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
het sturen van 1MB naar amerika is voor surfnet volgens mij niet goedkoper dan voor chello, want dat gaat allemaal weer via bedrijven die die lijnen beheren, en die vragen aan elke ISP hetzelfde lijkt mij. MAAR, omdat surfnet zwaar gesubsidieert wordt door de regering, hoeven ze niet alles in rekening te brengen bij de gebruikers.

Bovendien, is chello erop gericht winst te maken, en surfnet niet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 15:16

Tjark

DON'T PANIC

Vergeet niet dat het "internet" is opgezet voornamelijk door universiteiten. Pas sinds +- '93 ofzo is het dat bedrijven zich echt groot ermee bemoeien (lees: ISP's etc). Maar al jaren ervoor lag er al een ringnetwerk tussen de universiteiten en de rest vd wereld.

Daarnaast is het netwerk ook gelegd met het doel om in de toekomst zaken als leren op afstand mogelijk te maken.

De 8Gb ringnetwerk die nu in Nijmegen is gelegd stond al lang op de planning. En je 10Mb verbinding is alleen maar 10Mb omdat ze het in het begin nog willen aanzien hoe het allemaal loopt, maar in de originele planning stond dat op een gegeven moment de switches omgezet zullen worden zodat 100Mb verkeer toegestaan is.
Niet dat mij dat zoveel uitmaakt, 10Mb continue is al >60Gbyte/dag.

Maar het grootste verschil tussen de uni-kabelmodem prijzen en de SSHN-ethernet prijzen zijn de kosten die UPC/Chello rekent voor het gebruik van hun kabelnetwerk. Het SSHN netwerk is helemaal in eigen beheer, dus kan het goedkoper geleverd worden.

Maar je moet niet zo verbaasd doen over die 10mb/11euro. Vrienden in Enschede vinden 't duur voor iets wat ze 5 jaar geleden al hadden.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjark op 24-09-2003 11:46 ]

*insert signature here

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:15
Ik heb er ook nooit het nut van ingezien. Kost alleen bakken met geld aan dataverkeer. Welke student heeft voor zijn/haar studie nu een 10/100/1000-mbit verbinding nodig, een halve megabit is al meer dan voldoende. Snap ook niet dat ze dat geld niet gewoon in onderwijs stoppen. Internet is belangrijk voor een student (mail/intranet etc), maar divx-en downen etc heeft weinig met studie te maken. Eigenlijk kunnen ze net zo goed kappen met internet via de uni, immers voor 20euro per maand heb je nu al een adsl aansluiting die meer dan voldoende is voor gewoon gebruik van intranet/mail. Als iemand het nodig vind om enorm te gaan leechen mag hij dat lekker van zijn eigen geld doen door een dikke adsl verbinding te nemen.

Studeer zelf bedrijfskunde in Nijmegen en heb ervoor informatica in Arnhem gedaan. Voor beiden heb ik nooit een dikke internet nodig gehad, vraag me af voor welke studie het dan wel nuttig is.

[ Voor 14% gewijzigd door waslijn op 24-09-2003 12:05 ]

Pagina: 1