Alternatief Windows 2000 server met roaming profiles

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:19
Ik heb zelf ervaring met een windows 2000 server omgeving en roaming profiles. De opzet werkt erg goed, mbv group policies kan je veel grappen uithalen.

Aan de andere kant heb ik laatst gewerkt op een aantal systemen waarbij je op Linux moest inloggen en dan werd gewoon je homedir gemount mbv NFS (of iets dergelijks). Dat vond ik best een logische oplossing.

Ik vind de roaming profiles redelijk vervelend omdat ze de hele tijd op een neer gekopieerd worden. Het vervuild ook de clients. Bij Linux had ik dit probleem dus niet, alles werd direct in mijn profiel (aka homedir) gezet. Het liefste zou ik dus de folder c:\documents&settings\USERNAME op het netwerk zetten ipv roaming profiles, oftewel het linux idee.

Mijn vraag: is dit mogelijk, of zijn er andere alternatieven/implementaties? Eventueel freeware/opensource oplossingen ?

PS: Overstappen op niet windows-clients is geen optie. Het is wel de bedoeling dat alle users een eigen profiel/settings hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door rvtk op 23-09-2003 22:51 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Kun je niet gewoon alle mappen redirecten via je policies? Als je dan offline werken uitschakeld wordt er niet veel meer vervuild hoor. Wat je trouwens vervuilen noemt, het is gewoon een tijdelijke map. Die je overigens ook kunt laten verwijderen.

Die laatste regel is trouwens een beetje een onduidelijk zin.

Verwijderd

In de Group Policy kun ergens Directory Redirect of zo aangeven. Ik heb het nu even niet bij de hand, maar ergens in de user policies kun je dit aangeven. Daar geef je een UNC pad op en dan staan bijvoorbeeld My Documents en Application Data op de server en worden dan niet heen en weer gekopieerd.

(Doet me denken aan die klant, die een complete Wolfenstein 3D op z'n desktop had staan, en klaagde dat het inloggen zo lang duurde)

• rvtk
Die folder redirects zijn inderdaad een oplossing. Misschien ga ik daar wel eens mee spelen. Daarnaast ben ik ook nog steeds benieuwd of er andere implementaties zijn, ipv roaming profiles te tunen.

(djluc -> de laatste zin klopt weer)

Verwijderd

Uit je verhaal krijg ik zo'n beetje het idee dat je de profile folder ook als home drive gebruikt?! Dat kan idd tot problemen leiden omdat alle documenten opgeslagen in de home folder dus in het roaming profiles worden opgenomen.

Folder redirects kan je inderdaad Application Data, My Documents, My Pictures, Start Menu en Desktop laten verwijzen naar een vaste locatie op bijv. een server.

Wat ik in ieder geval altijd doe is voor een gebruiker een profile folder en een home folder aanmaak (apart dus) bijv. : \\server\home\%username% (home folder) en \\server\profile\%username%

Wat betreft de "vervuiling" op de desktop(s) : in de (machine) policy kan je ook aangeven dat roaming profiles moeten worden verwijderd van het lokale werkstation na het uitloggen. Op deze manier staan er geen profiles meer lokaal muv wanneer een user is ingelogd.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Met Zenworks heb je de mogelijkheid "volatile user". Dan wordt het profiel van de client eerst teruggezet naar de server en daarna van de client afgehaald... Is opzich heel netjes. (en dan heb je gelijk een goeie reden op Zen te installeren ;))

• djluc
Waarom zou je een aparte home directory nodig hebben, voor welke applicaties? Verder zijn de redirect options de oplossing voor je probleem. Je kunt deze zowel voor alle gebruikers als per groep naar bepaalde mappen routen.

• rvtk
Enerzijds bedankt voor de oplossingen voor mijn probleem. Anderzijds heb ik dit topic niet zozeer gestart voor het oplossen van het feit dat ik die roaming profiles maar traag vindt. Ik ben gewoon benieuwd of er andere implementaties zijn dan de roaming profiles. Meer een algemeen topic, ipv mijn probleem oplossen.

(DaffyD -> Op dit moment gebruik ik nog geen home folders, slechts profiles. Toch heb je mij overtuigd om binnenkort ook home folders op te zetten)

[ Voor 20% gewijzigd door rvtk op 24-09-2003 00:36 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Mandatory profile met een drivemapping naar de homedir bijvoorbeeld.
werkt uitstekend voor zwaar belaste netwerken op scholen en dergelijke.

Copyright and left by SED...

• djluc
Maar als je dus gebruik maakt van roaming profiles, alleen je laat alle mappen doorlinken naar de server heb je geen homedir meer nodig? Je laat ze dan gewoon alles in mijn documenten, en dus ook direct op de server, opslaan.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
of als alternatief mandatory profiles, in combinatie met bepaalde delen van de registry roaming maken:
Jeroen van de Kamp's Flex Profile Kit http://www.xs4all.nl/~soundtcr/

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Beetje vaag verhaal allemaal,

Roaming profiles werkt prima, echter hangt het ervanaf hoe je het implementeerd, je zal in een policy duidelijk moeten opgeven dat er een aantal folders niet in het profile moet worden meegenomen.

Ik heb situaties gezien dat er in een roaming profile de folder van
"temporary internet files" is opgenomen, deze folder kan tamelijk groot worden (~70Mb) die moet dus over het netwerk getrokken worden tijdens het in/uitloggen.

lijkt me verstandig om deze dus te excluden.

Tevens zou ik een limiet op het profiel zetten, anders wordt het profile gebruikt om data op te slaan.

wat is je netwerk infrastructuur ? 10/100 Mb naar de clients ?

kan de performance ook nog aardig verbeteren als je 100 Mb verbindingen hebt.

Sucess.
Pagina: 1