De Parallelle poort FAQ *oud*

Pagina: 1
Acties:
  • 884 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/par_header.jpg

De Parallalle poort FAQ is verplaatst, hij is nu hier te vinden:
De Parallelle poort FAQ

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic, hier zijn namelijk veel vragen over gesteld, Ik ben bezig met een winamp controller via paralelle poort, ik hou jullie op hoogste en hoop nog pics te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Riffic: _/-\o_

Als je een losse ATX voeding als testvoeding gebruikt: een geschakelde voeding mag je alleen voldoende belast gebruiken (ivm oscillatie). Om zeker te zijn dat je voeding genoeg belast wordt kun je 2 oude harddisken eraan hangen en de voeding inschakelen door pin 14 (power-on) met pin 15 (ground) kort te sluiten.

Wil je echter een mooie manier (zonder harddisken) hebben om je voeding in te zetten als testvoeding - of een simpele ATX tester maken - kun je overwegen om het volgende te maken van 3 weerstandjes + 1 drukschakelaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/atx-dummyload-tester.gif

boodschappenlijstje:
- 6,8 Ohm (Conrad: 411523 - €1,40)
- 4,7 Ohm (Conrad: 411850 - €1,40)
- 12 Ohm (Conrad: 411558 - €1,40)

nb: wel vermogensweerstanden gebruiken: >=7 Watt.
(5 V / 4,7 ohm = 1,06 A -> 5V * 1,06 A = 5,31 W -> ~6,5 W)

Voor de budgettweaker: de ATX connector kun je recyclen van een oud mobo, de vermogensweerstanden kun je vaak in monitoren en TV's vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55
Riffic: _O_

Zeer nette FAQ :) ik heb er nog niets aan toetevoegen ;)

Ik heb hier nog wat aansluitschema's voor verschillende GFX LCD's misschien wil je ze gebruiken voor in deze FAQ :)

/edit:
Ook maar ff de DataSheets er bij gedaan

[ Voor 12% gewijzigd door MaNDaRK op 23-09-2003 23:32 ]

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06

Eraser127

Nijkerk

Nou Riffic, je maakt niet veel posts, maar je doet het wel meteen goed _/-\o_ klasse hoor

My Discogs

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Allereerst complimenten voor deze FAQ/HOWTO.
Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 21:47:
Fox2 geeft de tip om nog een transistor tussen je sensor en de poort te zetten.
Je beschermt de poort zo tegen te hoge stromen. Zie hiervoor dit schema:
Je beschermt er de poort mee tegen te hoge spanningen (hier zit wel een grens aan... netspanning gaat 'ie nog steeds niet leuk vinden :+), en bovendien tegen negatieve (ook een paar tientallen Volts). Overigens nog wat info: zonder de diode schakelt de ingang bij ongeveer 0,6-0,7 Volt, met gebruik van de getekende diode bij ongeveer 1,2-1,4 Volt. Misschien overbodig om te noemen, maar let op dat de schakeling inverteert: als de ingang laag is, is de pin op de printerpoort juist hoog en andersom.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
_/-\o_
Ben zelf momenteel bezig om een controlle paneeltje voor mijn Digitale Fotolijst (laptopmod) in elkaar te flansen welke ook via de paralelle poort werkt. Het was erg lastig om als n00b uit te vinden hoe alles moest, welke pinnen, etc.
Ben uiteindelijk aan de slag gegaan met dlportio en heb de eerste knop werkende, de rest volgt snel. Als deze howto er een dag eerder was geweest was het al een stuk eerder af geweest
In dit topic kan je misschien nog wat URL's vinden met info die je kan gebruken.

Weet in ieder geval zeker dat andere die met de lpt-poort willen gaan werken erg blij zullen zijn met deze FAQ _/-\o_

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Allereerst mijn complimenten voor deze mooie en uitgebreide FAQ.

Verder nog een kleine toevoeging bij het gedeelte over het aansluiten van een relais:

Als je een solidstate relais gebruikt kun je dit wel direct aansluiten op je parallelle poort, dus zonder transistor ertussen. De twee verschillende circuits zijn namelijk al galvanisch gescheiden. Bovendien heb je dan geen bewegende onderdelen, dus geen geluid en geen slijtage. (Ik bestuur er zelf mijn lamp mee...) Kosten, als ik het goed heb, rond de vier euro.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

afhankelijk van het type ingang waarover een solid-state relais beschikt, kan het wel of niet rechtstreeks: Bij een logica-compatible ingang kan het rechtstreeks, bij een LED-compatible ingang moet er nog een weerstand tussen, zodat er maximaal ca 10 mA stroom kan lopen. Die weerstand moet dus ca. 380 Ohm zijn. Weet je het niet zeker, dan kan een weerstand in geen van beide gevallen kwaad, gewoon doen dus.
Let op: inductieve of capacitieve belasting (motoren, halogeentrafo's, dimmers, T.L.'s etc) zijn niet met alle soorten solid-state relais te schakelen. Het moet er uitdrukkelijk bij vermeld staan. Is dat niet het geval, dan kan het relais alleen maar Ohmse lasten (gloeilampen, straalkachels etc) aansturen.
Het is trouwens aan te bevelen om te kijken naar solid-state relais met 'nuldoorgangsdetectie'/'zero crossing detection'. Deze schakelen niet domweg aan of uit, maar wachten eerst tot de momentele waarde van de netspanning nul is (het is een wisselspanning, dus die wordt vanzelf een keertje nul...). Omdat er tijdens het schakelen geen spanning is, heb je veel minder last van storing, bron, knetteren, whatever. Spreekt voor zich dat je zo'n type niet moet gebruiken voor een lichtnetdimmer, omdat die juist moet schakelen buiten een nuldoorgang.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-03 14:19
hele mooie FAQ geschreven dude goeie info ziet er erg netjes uit thnx

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55
Riffic, ik heb nog wat info gevonden / samengeprakt, wat misschien wel leuk is om te vermelden :)

:? Parallelle poort

Deze poort wordt meestal aangegeven met LPTx, Line PrintTer, waarbij 'x' een getal is (Meestal 1 t/m 4).

De parallelle aansluiting (female) heeft 25 aansluitingen.
De maximale kabel lengte van de poort en het te aansluiten apparaat is 5m.

De parallelle poort bevat 8 datalijnen. De data die overdeze lijnen gaat wordt gelijktijdig doorgegeven. Logish 1 komt overeen met 5 V en logisch 0 met een spanning van 0 V.

De parallelle poort heeft 3 registers en deze registers zijn 8 Bits breed. Deze 3 registers gebruiken niet alle 8 Bits, in de volgende tabel kan je zien welke er wel en niet gebruikt worden:

76543210
DataXXXXXXXXbase
StatusXXXXXbase + 1
ControlXXXXXbase + 2

De registers:
Data, gebruikt alle bits. En de signaal niveau's zijn niet geinverteerd.
Status, gebruikt alleen de bits 3 t/m 7 en is Read Only. Bit 7 is wel geinverteerd en is alleen geschikt voor het inlezen van data.
Control, gebruikt alleen de bits - t/m 4 en wordt gebruikt als Output. De bits: 0, 1 en 3 zijn geinverteerd.

:? Seriele poort

Deze poort wordt tegenwoordig weinig nog gebruikt, sommige (waar onder ik) gebruiken deze poort om een IRDa module op aantesluiten.

De poort wordt meestal aangegeven met COMx, COMmunication. Waarbij 'x' een gatal is.

De seriele aansluiting (female) heeft 9 aansluitingen (bij oudere PC's kan dit ook nog een 25 aansluiting tellende seriele poort zijn).
De maximale kabel lengte van de poort en het te aansluiten apparaat is 200m.

Bij seriele data-overdracht worden de bits van de data na elkaar door gegeven. De seriele data overdracht gaat 9 keer langzamer van bij de parallelle overdracht.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mandark8/got/lcd/pinning.gif

ContactNumber 9pNumber 25pDescriptionIn/Out
TxD32Transmit
Data
Out
RxD23Receive
Data
In
RTS74Request
to Send
Out
CTS85Clear
to Send
In
DSR66Data
set ready
In
GND57Ground-
DCD18Data
carrier detect
In
DTR420Data
Terminal ready
Out
RI922Ring
indicator
In

Een logische 1 wordt als een positieve spanning weergegeven (3 V tot 15 V).
Een logische 0 wordt als een negatieve spanning weergegeven (-3 V tot -15 V).

De seriele interfaces in PC's communiceren volgens de RS-232C Standard van EIA (Electronic Industries Association).

[ Voor 7% gewijzigd door MaNDaRK op 24-09-2003 11:07 ]

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Deze link had ik al een tijdje in mn favorieten staan, misschien interessant voor de links ;)

System specs

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Heel netjes :)

Misschien nog een leuke toevoeging als je bijv. lampen o.i.d. wilt gaan aansturen via de parallelle poort. Dat kun je heel simpel doen met een ic, de MOC3041.
(zelfde idee als de relais-aansturing, alleen heb je dan een gescheiden circuits door de optocouplers, en de moc3041 heeft ook nul-doorgang detectie dus ideaal voor het aansturen van triacs).

Zie ook de post van DaBit in printerpoort naar 230v 'lampjes'

Verwijderd

Mooie hoop informatie zeg!
Maar ik mis eigenlijk nog informatie over drivers maken voor 2k/XP en met name drivers die ook de interupt van de printerpoort kunnen gebruiken. Veel mensen zullen nu een pollend systeem maken maar met een interupt is dit natuurlijk veel beter. Ik heb zelf een schakelingetje gemaakt dat enkele keren per dag een reeks van 11x4 bits op de printerpoort zet. Deze 11 nibbles zitten onderling op ca. 10ms en in de praktijk mis ik er door te pollen geregeld 1 van de 11. Mijn schakeling heeft ook een 'nibble-present' op de ACK van de printerpoort, dus gelukkig kan ik met een interupt werken. Alleen.... das lastig! Ben al maanden bezig met lezen van informatie over hoe ik dit moet doen. Een goede How To ben ik tot nu toe niet tegengekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen met correcties en/of aanvullingen harstikke bedankt! Het zijn er iets te veel om allemaal persoonlijk antwoord te geven, maar bij deze dus :) Ik heb het solid state relais er nog niet in verwerkt, het is de bedoeling dat dat nog wel gebeurd.

De 'vernieuwde' FAQ is al af, ben alleen nog even aan het kijken hoe ik hem moet posten (is namelijk groter dan de max postsize, en wil liever niet een nieuw topic openen). Hij komt er iig zo snel mogelijk op :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 13:31 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/par_header.jpg

De Parallalle poort FAQ is verplaatst, hij is nu hier te vinden:
De Parallelle poort FAQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.