[Alg] Ontwerp Database voor Top15*

Pagina: 1
Acties:

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-08 15:17
Ik ben bezig met het maken van een Access database voor een top 15. Je moet dit zien als een top 40, maar dan de 15 ;)

Nu heb ik op het moment 3 tabellen:
Artiest --> Alle artiest met uniek ID
Titel --> Alle titels met uniek ID
Uitzending --> Alle gegevens van de uitzendig met daarbij artiesten en titels op plaats 1 tot en met 15.

(http://members.home.nl/bhendriks/db.JPG)staat een overzicht)
(ik pas de eerste 6 relaties aangemaakt)

Mijn vraag of dit zo in orde is, of dat het anders moet?
Als ik bijvoorbeeld een query draai krijg ik niet de artiesten maar de artiesten id's te zien. Op zich klopt dat wel, maar zelf als ik formulieren maak krijg ik niet alle 15 de artiesten en titels te zien. Maar slecht 1 maal.

Iemand enige suggesties?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Je hebt uitzendingen nog niet uitgenormaliseerd, je moet een systeem bouwen wat ook een top 40 en ook een top 23 zou kunnen handlen, dat werkt veel beter. Verder laadt je afbeelding, @adsl comfort planet, heel erg traag.

[ Voor 18% gewijzigd door djluc op 23-09-2003 20:35 ]

• DJ-B
klopt niet gedaan.

Het zal ook nooit iets anders worden dan een top 15... Echter geef je hier mee aan dat ik voor elke positie een andere tabel zou moeten gebruiken?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
DJ-B schreef op 23 September 2003 @ 20:35:
klopt niet gedaan.

Het zal ook nooit iets anders worden dan een top 15... Echter geef je hier mee aan dat ik voor elke positie een andere tabel zou moeten gebruiken?
Nee, voor iedere positie een ander record in een bepaalde tabel, niet een andere tabel.
Check deze tutorial eens.

[ Voor 12% gewijzigd door whoami op 23-09-2003 20:37 ]

https://fgheysels.github.io/

• DJ-B
het is me niet helemaal duidelijk. Het normaliseren snap ik wel (denk ik) maar toch kan ik geen fatsoenlijke manier bedenken?

• djluc
Begin hier eens mee, probeer mijn denkwijze eens te begrijpen:
artiesten:id-naam
titels:id-titel
uitzendingen:jaar-jaargang-etcetera
koppeltabel:artiestid-titelid-uizendingsid-positie

Overigens, een jaargang kun je vrij eenvoudig berekenen!

[ Voor 34% gewijzigd door djluc op 23-09-2003 20:44 ]

• DJ-B
djluc schreef op 23 september 2003 @ 20:43:
artiesten:id-naam
titels:id-titel
uitzendingen:jaar-jaargang-etcetera
koppeltabel:artiestid-titelid-uizendingsid-positie
oke, daar ga ik mee verder werken

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
DJ-B schreef op 23 September 2003 @ 20:42:
het is me niet helemaal duidelijk. Het normaliseren snap ik wel (denk ik) maar toch kan ik geen fatsoenlijke manier bedenken?
Nofi, maar met dat datamodel snap je normaliseren duidelijk niet.

Wat je nodig hebt, is een tabel 'artiest', een tabel 'lied', en een tabel 'top15' en een tabel 'posities'.
(Denk ik, zo vlug uit de vuist).

In artiest sla je de gegevens op van de uitvoerder
in lied sla je de gegevens op van het liedje, en een link naar artiest
in top15 sla je gegevens op van een 'Top15', zoals bv, de datum van de lijst
in posities sla je verwijzingen op naar de nummers en hun positie binnen een bepaalde top15

Daarnaast raad ik je ten stelligste aan om toch maar eens die link door te nemen ivm normaliseren.

[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 23-09-2003 20:47 ]

https://fgheysels.github.io/

• djluc
DJ-B schreef op 23 September 2003 @ 20:44:
[...]
oke, daar ga ik mee verder werken
Begrijp je nu ook hoe het werkt en waarom ik hier voor zou kiezen? Want anders ga je straks een ander projecteje bouwen en kom je weer hier aan om dit soort problemen op te lossen. Daar zitten we niet op te wachten ;)

• DJ-B
djluc schreef op 23 September 2003 @ 20:46:
[...]

Begrijp je nu ook hoe het werkt en waarom ik hier voor zou kiezen? Want anders ga je straks een ander projecteje bouwen en kom je weer hier aan om dit soort problemen op te lossen. Daar zitten we niet op te wachten ;)
Ik snap wat je bedoeld, echter is dit niet iets wat ik elke dag doe. Ik heb verleden wel een dergelijk databaseje gemaakt. Waar het wel prima ging, op een of andere manier kon ik er vandaag niet op komen.

Alvast bedankt voor een ieders medewerking

• djluc
Bij mij is dit ook niet iets wat ik dagelijks doe. Als je overigens op deze manier al 15 velden en dus 30 relaties aan wilt gaan maken denk ik niet dat je dit ooit wel hebt gekunt. Dit is dan iets wat je nooit zou doen.

• DJ-B
djluc schreef op 23 September 2003 @ 21:02:
Bij mij is dit ook niet iets wat ik dagelijks doe. Als je overigens op deze manier al 15 velden en dus 30 relaties aan wilt gaan maken denk ik niet dat je dit ooir wel hebt gekunt. Dit is dan iets wat je nooit zou doen.
Dat is precies de rede dat ik het hier gevraagd heb... Het zat me gewoon niet lekker dat je die meerdere relaties aan moest maken.

• djluc
Ga dan geen l*lverhaal ophangen:
Ik snap wat je bedoeld, echter is dit niet iets wat ik elke dag doe. Ik heb verleden wel een dergelijk databaseje gemaakt. Waar het wel prima ging, op een of andere manier kon ik er vandaag niet op komen.
Iets niet kunnen is geen schande, maar geef het dan wel gewoon toe. Verder vind ik het jammer dat je niet wat meer inzet toont en je laat blijken, bijvoorbeeld dat je aan de hand van gevonden tutorials en voorbeelden nog niet helemaal zeker bent van je zaak.

• DJ-B
djluc schreef op 23 September 2003 @ 21:28:
Ga dan geen l*lverhaal ophangen:
[...]
Iets niet kunnen is geen schande, maar geef het dan wel gewoon toe. Verder vind ik het jammer dat je niet wat meer inzet toont en je laat blijken, bijvoorbeeld dat je aan de hand van gevonden tutorials en voorbeelden nog niet helemaal zeker bent van je zaak.
Nou, zo is het niet helemaal gegaan. Maar iig bedankt voor de gouden tip zeg maar... Zullen we de discussie maar stoppen :)
Pagina: 1