Toon posts:

Mobiele 128 MB grafische kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand misschien waarom er nog zo weinig laptops worden uitgerust met grafische kaarten van 128 MB. De meeste high end laptops hebben er 1 van 64MB (bv Ati Mobility Radeon 9200 of 9600)

Er is toch wel voldoende ruimte in bv Centrino laptops?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Notebooks zijn zakelijk bedoeld. Geen enkele zakelijke gebruiker heeft baat bij 128MB grafisch geheugen. 64MB is al heel wat, en flink wat recente games kunnen daarmee prima uit de voeten. Vandaar :)

LinkedIn
Instagram

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 09:43
ReemF schreef op 23 September 2003 @ 20:02:
Notebooks zijn zakelijk bedoeld. Geen enkele zakelijke gebruiker heeft baat bij 128MB grafisch geheugen. 64MB is al heel wat, en flink wat recente games kunnen daarmee prima uit de voeten. Vandaar :)
toch zie je steeds betere grafische kaarten in laptops, nadeel is dat ze vaak gebruik maken van werkgeheugen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Natuurlijk, beter is logisch, het zijn gewoon de mobiele chipsets van de 'gewone' grafische broers dus die ontwikkeling gaat ook gewoon mee in notebookland. In het huidige geval de Radeons en de Geforce Go chipsets. En het afsnoepen van gewoon werkgeheugen, ipv apart gfx-geheugen is ook niet zo vreemd, omdat het de kosten drukt ;). Bovendien is dat afsnoepen niet zo erg meer tegenwoordig, want wat betreft RAM zijn notebooks heel rijkelijk voorzien, de huidige modellen hebben allemaal 256MB of meer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 23-09-2003 20:13 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

ReemF schreef op 23 september 2003 @ 20:02:
Nee joh, notebooks zijn allang niet meer alleen voor zakelijke gebruikers bedoeld... die tijd ligt achter ons..

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik het vraag is omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een nieuwe laptop, maar 64 MB lijkt zo weinig tegenwoordig ivm de desktop's

Trouwens, weet iemand wie er sneller is, de ATI Mobility Radeon 9200 met 128MB of de ATI Mobility Radeon 9600 met 64MB?

Verwijderd

Is het niet ook zo dat geheugen batterij vreet? Hoe minder geheugen hoe beter in zo'n geval.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 21:32:
De reden dat ik het vraag is omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een nieuwe laptop, maar 64 MB lijkt zo weinig tegenwoordig ivm de desktop's

Trouwens, weet iemand wie er sneller is, de ATI Mobility Radeon 9200 met 128MB of de ATI Mobility Radeon 9600 met 64MB?
9600 zal wel sneller zijn lijkt me

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Nou.... de nieuwe promedion laptops einde september uitkomen hebben 128 mb Ati M10 radeon 9600 grafische kaarten aan boord hoor...
Check: http://www.de-laptopper.nl/

[ Voor 27% gewijzigd door IkBenAlles op 24-09-2003 08:12 ]

Samen staan we sterk!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 12:50

johnneman

rofl de bofl

Ik heb wel een notebook met 128mb :9 :*)

een Sony Vaio, 2.0ghz Celeron, 256mb sdr, 40gig hdd, 15" scherm etc etc..
heb wel wat fotos, hiero.
(Sorry wil nie spamme hoor met m'n site :/ :))

Maja aan de andere kant, pff ik gebruik die 128mb niet eens,
heb gewoon 32mb voor het video gebeuren, en de rest voor intern..
(ATI Radeon btw..)

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Verwijderd

128 mb is ook erg overbodig, de videochips die in een laptop zitten zijn niet eens snel genoeg om die 128 vollop te benutten..laatstaan 64mb.

en een 9600 met 64mb is veel sneller dan ee 9200 met 128.

jammer dat veel mensen nog denken dat het geheugen de snelheid aangeeft, daarom verkopen die gf4 mx kaartjes met 128mb natuurlijk ook zo hard :(

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 00:08
johnuitalmelo schreef op 24 September 2003 @ 23:38:
Ik heb wel een notebook met 128mb :9 :*)
(ATI Radeon btw..)
Jammer is dat mijn gf420 go met 32mb Dedicated nog sneller is dan jouw radeon op 128 shared.

128 mb is leuk maar dan moet het wel benutbaar zijn.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

wow, jou 32 nog sneller dan mijn 128mb?
ik geloof je zo hoor, daar niet van, zou zomaar kunnen,
maar; waarom dan? en wat bedoel je pcies met benutbaar
(niet dat ik echt die 128mb ook echt benut maja)

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Verwijderd

Topicstarter
Graag wat meet uitleg Mortally, welke videochips bedoel je? En geheugen is toch ook wel belangrijk, de 9600 is waarschijnlijk wel sneller, maar compenseert de 9200 dat niet een beetje met dubbel zoveel RAM?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

Smarron

The bend

johnuitalmelo schreef op 25 september 2003 @ 08:04:
wow, jou 32 nog sneller dan mijn 128mb?
ik geloof je zo hoor, daar niet van, zou zomaar kunnen,
maar; waarom dan? en wat bedoel je pcies met benutbaar
(niet dat ik echt die 128mb ook echt benut maja)
De GF 2/4 Go hebben geen shared memory, maar eigen memory wat veel sneller is dan werkgeheugen.

offtopic:
johnuitalmelo, wat voor resolutie draai je, want voor zo'n mooi ding vind ik een MSN-scherm wat bijna je hele bureaublad bedekt wel jammer.

* Smarron draait met zijn GF2Go 32MB zeer fijntjes op 1600*1200 en speelt MoHAA op 1024*768 wat prima gaat! :9

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Smarron schreef op 25 September 2003 @ 14:38:
[...]
De GF 2/4 Go hebben geen shared memory, maar eigen memory wat veel sneller is dan werkgeheugen.
ohja, maaruh, geloof ik zo wel, maar denk je dan dat die 32mb echt sneller is dan 128 shared? is wel veel verschil :) maargoed, zou zomaar kunnen..
offtopic:
johnuitalmelo, wat voor resolutie draai je, want voor zo'n mooi ding vind ik een MSN-scherm wat bijna je hele bureaublad bedekt wel jammer.
offtopic:
euh ik d8 1024x768, kan me nie voorstelle dat ik daar 800x600 had.. maar hoger dan 1024x.. ook niet hoor, maja, zou venster wel ff iets te groot hebbe ofzo, maja ik alt-tab toch vaak dus, whatever:)
* Smarron draait met zijn GF2Go 32MB zeer fijntjes op 1600*1200 en speelt MoHAA op 1024*768 wat prima gaat! :9
Euh LoL :?, ik haal dat echt niet, met Gta3 op 800x600, en details op gemiddeld heeft ie het nog moeilijk..
maar het is gewoon irri want je moet je geheugen gewoon verdelen (duh |:( tuurlijk is dat shit! :9 )

Wat me op het volgende id brengt;
geheugen upgraden in een (mijn) laptop?! mogelijk?? is dat duur??
ben niet echt een expert wat betreft laptop-onderdelen etc..

• Smarron

Smarron

The bend

Nee, de prijzen vallen wel mee tegenwoordig. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor geheugen je precies nodig hebt, maar minimaal 512 met shared zou ik wel aanraden.

Als je zin hebt, zou je dan eens 3DMark o.i.d. willen draaien? Ben toch benieuwd naar de prestaties.

Verwijderd

volgende week krijgen we deze binnen op ons werk DELL m60 met "The new nVidia® QuadroTM FX Go700 128MB graphics card".

gebruiked we voor stereoscopische 3D weergave van MAX modellen, tijdens product presentaties

Verwijderd

Topicstarter
Wel toevallig dat ik nu ook steeds meer laptops met 128 MB kaarten op de markt zie komen. Maar vraag me wel af of ze ook passen in die superdunne en lichte laptops, als bv de Sony Vaio Z1 en de Samsung X10. Zal ook wel met warmteontwikkeling enzo te maken hebben.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Geheugen kost energie en daarom zie je ook vaak dat sommige notebooks dynamisch geheugen hebben, dus als hij aan het lichtnet zit en dus veel stroom kan zuipen heeft hij beide geheugen bankjes ge-activeerd staan.

Maar zodra je overstapt naar batterij dan verandert de zaak, dan kun je zowel 1 so-dimm als 2 so-dimm tegelijk aanhebben. Maar natuurlijk bespaart 1 so-dimm je batterij een stuk beter.

Videogeheugen daartegen zal niet te "halveren" zijn en zal daarom altijd x stroom zuipen..maakt niet af of je op lichtnet of op batterij zit.

En shared memory is gewoon een ramp voor gamen. GFX geheugen is veel sneller en dedicated. Terwijl bij shared geheugen, de belasting op het geheugen het spelpret zwaar kan bederven.

Een beetje wat je ziet bij goedkope moederborden met ge-intergreerde videokaarten. Zowat altijd zijn het dus shared memory gevallen. EVIL!

There is no place like ::1

Verwijderd

ik heb een dell 8600 laptop met de nieuwe geforce FX go5650 128mb kaart erin en ik moet zeggen dat alle spellen perfect vloeiend draaien en een stuk beter dan mijn desktop. Nu nog afwachten hoe die het met dx9 gamez zal doen. IIg is 3dmark 2001 rond de 9800 en 3dmark 2003 2630 puntjes. Niet slecht vind ik voor een laptop.

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 15:25:
ik heb een dell 8600 laptop met de nieuwe geforce FX go5650 128mb kaart erin en ik moet zeggen dat alle spellen perfect vloeiend draaien en een stuk beter dan mijn desktop. Nu nog afwachten hoe die het met dx9 gamez zal doen. IIg is 3dmark 2001 rond de 9800 en 3dmark 2003 2630 puntjes. Niet slecht vind ik voor een laptop.
Aso zou ik dat eerder noemen! _/-\o_

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 15:25:
Mmm, dan heb je een hele capabele laptop inderdaad :p

Zal ook wel wat gekost hebben. Hoelang doet hij op je batterijen als je aan het gamen bent, of game je meer als je aan het lichtnet hangt?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10

Croga

The Unreasonable Man

Ik verbaas me eerlijk gezegd een beetje over het lage niveau in dit topic jongens.....

- Er wordt gezegd dat notebook kaarten niet in staat zijn gebruik te maken van 128MB omdat ze daar veel te traag voor zijn..... Dan zou de Rad9600 AGP dus ook geen 128MB nodig hebben? Rare conclusie, hele rare conclusie.... Daar komt bij de die 64MB extra geheugen bij gebruik van veel/grote textures écht wel nuttig is!
- Er wordt vanuit gegaan dat 128MB geheugen een enorm prestatie verschil op gaat leveren... Mensen, geheugen levert bijna geen prestatie verschil, tenzij je veel/grote textures gebruikt! In alle andere gevallen is het nagenoeg alleen de snelheid van de GPU en de snelheid van het geheugen wat het verschil maakt... En als je dus shared geheugen gebruikt, gaat daarmee de snelheid van dat geheugen drastisch omlaag, ergo je prestaties worden slechter...

Aan TS: Inderdaad raar dat er relatief zo weinig 128MB kaarten in Notebooks zaten. Dat begint steeds meer te worden. Toch moet je er rekening mee houden dat notebooks altijd wat achter zullen blijven. Komen er nu notebooks met 128MB aan, AGP kaarten met 256MB zijn ook al vrij rijkelijk te krijgen.... Zie het zo: Zou je de koeling van een FX5900 in een notebook kunnen stoppen? Nee dus.... teveel hitte, teveel stroomverbruik, allemaal goede redenen om de grafische prestaties van notebooks toch wat lager te houden dan in een PC mogelijk....

Verwijderd

Nieuwe kaarten zoals de m10-p(Mobile ATI Radeon 9600 pro) kunnen wel van de 128 mb gebruiken maken(en hebben er denk ik profijtvan), maar een geforce mx met 128 is niet erg nuttig. Shared mem is nooit goed.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Smarron schreef op 27 September 2003 @ 09:33:
Nee, de prijzen vallen wel mee tegenwoordig. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor geheugen je precies nodig hebt, maar minimaal 512 met shared zou ik wel aanraden.

Als je zin hebt, zou je dan eens 3DMark o.i.d. willen draaien? Ben toch benieuwd naar de prestaties.
hmz, heb es gekeken op www.geheugen.com en valt opzich wel mee jah!
denk dat ik em ga uitbreiden naar 512, was btw wel een dikke zoektocht welke bank ik nu pcies moest hebben etc..
(btje offtopic maja; bestel er meteen een memorystick bij van 64mb, maar 29 euro (!!!) man!)

ja zal btw het testen... als m'n laptop terug is :'( (hij is ter reparatie opgehaald..)

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30
Ik heb een radeon 9000 mobility met 64 mb dedicated.
We hebben tijdens de lessen nog prima lol met Black Hawk down met 9 spelers over het netwerk, op 1024*768 met alles op zn hoogst

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mennuz schreef op 27 september 2003 @ 21:20:
Ik heb een radeon 9000 mobility met 64 mb dedicated.
We hebben tijdens de lessen nog prima lol met Black Hawk down met 9 spelers over het netwerk, op 1024*768 met alles op zn hoogst
En alweer het geheime woord...dedicated!

:-p, daarom zijn ze dus zo snel!

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Na het weer eens bekeken hebben van dit topicje,
zag ik een banner boven die zei "2GB niet stoer meer?;)"

ah wat dom! ik zoeken op geheugen.com terwijl ik hier dat ook kan doen!

maargoed, na kijken/zoeken/vergelijken is mijn vraag nu;
op shop.tweakers.net staat alleen geheugen voor de Sony PCG FR215S,
terwijl ik de PCG FR215M heb, zal dit wel werken? iemand enig idee?
shop.tweakers zegt o.a. dat dit geheugen geschikt is "DA-PCGEMMDDR256 > Dane Elec 256 MB Sodimm PC2100 Sony",
en bij viao-link.com staat o.a. deze > "PCGE-MMDDR256",
maar op die vaio/sony site staat mijn notebook type ook niet..

Ik weet dat het allemaal een btje vaag is voor de mensen die misschien de draad niet hebben gevolgd, zie 3 berichten hierboven dan maar

Samenvatting; kan ik nu dat geheugen van shop.tweakers (die goedgekeurd is voor de "Sony PCG FR215S", terwijl ik de PCG FR215M heb) gebruiken?

EDIT; en zou het dan veel uitmaken als ik 1x 256mb bestel, en dan naast de standaard 256 zet? of is het 10x beter als ik 512 bestel en die 256mb vervang..
offtopic:
disclaimer; sorry btje offtopic, maar een heel nieuw topic hiervoor aanmaken is ook zo overbodig, en yes i used the freakin search :)

[ Voor 10% gewijzigd door johnneman op 28-09-2003 19:30 ]

Verwijderd

ik zou zeggen ga het testen :| als iemand shared heeft benchmarken :O

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:30

Masselink

Voor de dorst

Ik heb een Dell Inspirion met een Geforce FX 5650 128 MB mobile.

En het werkt perfect. (Battlefield, generals, vietcong etc...)

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 10:13:
ik zou zeggen ga het testen :| als iemand shared heeft benchmarken :O
ja hoe moet ik dat ooit testen als ik dat geheugen niet heb?
wil toch weten wat het beste is voordat ik het haal?
wel eens m'n hele bericht gelezen? en die laatste zin van je snap ik ook niet

oke please kan iemand m'n vragen beantwoorden (zie 2 posts hierboven)

• Smarron

Smarron

The bend

johnuitalmelo, bel of stuur even een mailtje naar shop.tweakers.net. Zij kunnen je zowieso wel vertellen of het wel of niet past. Zeg er meteen bij dan, mocht het niet werken, jij je geld o.i.d. terugkrijgt.

Hoeveel bankjes heb je totaal? Ik neem aan 2, dan is 512 genoeg lijkt mij. Het ligt er een beetje aan wat je gaat doen met de laptop. 1x512 kan ook zeker, dan kun je nog upgraden mocht het mogelijk zijn. En evt. 768mb!

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

He ja dat is een slim idee :),
heb hun zojuist gemailed, kijken wat ze gaan zeggen :D ..

En Masselink, is die Geforce FX 5650 128 MB mobile van jou dedicated??

EDIT @ 1oct2003;
mailtje terug gehad, en het kon wel,
en al m'n vragen zijn beantwoord dus:)
thx anyways guys!

[ Voor 27% gewijzigd door johnneman op 01-10-2003 23:08 ]

Pagina: 1