Toon posts:

[Linux] tabel met locatie en functie config files

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Topic zegt het al.
Heb me al bijna dood (gelukkig nog niet helemaal) gezocht naar een tabel of iets dergelijks waarin staat welke config files waar voor dienen en wat erin staat.
Met andere woorden. Om je ethernet kaartjes te configgen moet je die config file editen. (etc/network/interfaces)
en om je xwindows te configgen moet je die file editen.

Want ik kan zulke info nergens vinden.
Heb zelf al wat zitten prutsen met bepaalde configs in de map /etc
maar het hielp me nog niet echt.

Ik zoek nu naar een file waar ik routes in kan gaan zetten.
en een file waar ik mijn firewall rules in kan gaan zetten.
Het zou mooi zijn als er een site zou zijn waar van de betekenis van veel config files wordt uitgelegt, zou echt een hele boel zoek werk en frustraties kunnen schelen.

P.s zeg aub niet van lees de FAQ door en zulke ongein :)
Want daar hebben veel mensen een handje van hier op GOT.
De Faq heb ik al tig keer bekeken en bewonderd.
Een linkje naar naar een stukje txt om mijn probleem op te lossen dat zou tof zijn!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Sinpel : Die is d'r niet. Het is afhankelijk per distributie.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Helaas is dit voor elke linux-distributie anders, maar meestal kun je wel een man-page vinden over de functie en inhoud van de config files.

Ik geloof dat gnome-config ermee bezig is om het een beetje makkelijker te maken door een tussenlaag met xml te maken, zodat je voor elke distributie grafisch de netwerk instellingen in zou kunnen stellen.

Eeuwige n00b

Verwijderd

Zal bij distributies niet gaan lukken idd. Softwarepaketten zal makkelijker zijn omdat die , meestal, onhankelijk is van een distro

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 19:42:
Ik zoek nu naar een file waar ik routes in kan gaan zetten.
en een file waar ik mijn firewall rules in kan gaan zetten.
No such thing, deze dingen bestaan niet. Wat je wel kan doen is scripts schrijven, voor routes en firewall rules, en deze tijdens het booten runnen. Dan zet je deze scripts in /etc/init.d, en tada, files waar je routes en firewall rules in kunt zetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
HEy rick tnx m8 :)
Daar zocht ik naar zulke info

Ben nu trouwens de gehele Debian handleiding aan het uitprinten :(
120 a4 kantjes ongeveer

Verwijderd

Topicstarter
RickJansen schreef op 23 September 2003 @ 22:14:
[...]

No such thing, deze dingen bestaan niet. Wat je wel kan doen is scripts schrijven, voor routes en firewall rules, en deze tijdens het booten runnen. Dan zet je deze scripts in /etc/init.d, en tada, files waar je routes en firewall rules in kunt zetten ;)
/etc/gateways ??

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

Zoals hierboven ook al is vermeld, zoiets is er niet. Er zijn wel een aantal manieren om erachter te komen welke configuratie file bij een bepaalde applicatie hoort.

1) Een file listing van de package die je hebt geinstalleerd laat 99 van de 100 keer de configuratie files in /etc zien.
2) man applicatie laat helemaal onderaan in de "see also" sectie een configuratie file zien, als er een manual page voor de configuratie file van die applicatie. Sowiso helpt het om de manual page goed door te lezen, daar staan vaak nuttige clues in.
3) applicatie --help of -h wil meestal ook nog wel een optie laten zien waarmee je een configuratiefile kan opgeven (-c of -f meestal) en bij de meeste programma's die ik ken, staat daarbij het volledig pad van de default configuratie file.
4) strace applicatie > /tmp/log 2>&1 doen en vervolgens in /tmp/log greppen naar de open() en/of stat() systemcalls. Dit zijn alle files die je applicatie gebruikt, en 1 daarvan zal de configuratie file zijn.

Hopelijk kom je met bovenstaande 4 tips een stukje verder, want je komt op mij niet over als iemand die echt gezocht heeft. Op slot.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 01:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.