Toon posts:

knoppix bestanden delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een laptop met windows 98
pc met win 2000 pro

nu kan windows 98 niet meer opstarten. nu wil ik met knoppix de belangrijke bestanden die ik nog nodig heb overzetten
via het netwerk op de win2000 computer.

ik heb al gezocht op het forum en google.
Ik moet dus samba gebruiken. dan moet ik de smb.conf en nog wat andere bestanden configureren, maar als ik dat wil doen dan zecht hij dat ik de bestanden niet kan opslaan.(lijkt me logisch, staat op cd)

weet iemand hoe ik via knoppix op een andere manier bestanden kan delen, of hoe ik sambra wel kan configureren

alvast bedankt voor de hulp

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 19:33

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Het lijkt me niet dat dit mogelijk is. Je bestanden staan immers in windows en Knoppix is linux. Knoppix kan daarom helemaal niet bij je windows bestanden komen.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-04 20:09
Dat is zoiezo fout, Knoppix kan alle bestanden aanspreken op een FAT(32) partitie, en zelfs op een NTFS partitie(hoewel ze daar wat minder zekerheid voor bieden ivm databehoud).
Wat je kunt doen is op de 2000 bak een FTP server opzetten, en via Mozilla of een andere HTML browser in Linux alles up te loaden naar die ftp.Heb je al een werkende internet verbinding, en hoe wil je het overzetten(UTP(cross), USB, Wireless etc).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Als knoppix fat32 kan mounten, en je kunt de windows 2000 share mounten, dan moet dat geen probleem zijn dacht ik zo.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 19:33

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Fout van mij, het is inderdaad wel mogelijk |:(

Je kunt natuurlijk ook je bestanden delen met apache via het netwerk. http://jclement.ca/sait/07-apache-linux-handout.pdf

Iemand anders met hetzelfde probleem.
http://www.examnotes.net/article1020249.html

[ Voor 143% gewijzigd door dArtagnan op 23-09-2003 19:20 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
je kunt in knoppix toch ook config bestanden op flop wegschrijven, of tijdelijk in het geheugen zetten?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Als je op de win2000 doos shared folders (smb/netbios) hebt kun je vanuit knoppix met smbclient op de win2k bak inloggen, en vervolgens je bestanden overzetten.

In Knoppix gat het denk ik het makkelijkste als volgt:
Konqueror (de filemanager) is je vriend, je kunt in het KDE controlcenter -> internet and network -> local network browsing een aantal dingen instellen, en vervolgens dus gewoon met konqueror bijvoorbeeld kopieren. Het wijst zich grotendeels vanzelf.

Daarnaast is natuurlijk ook ftp of ssh / sftp een optie. Konqueror ondersteunt een aantal 'protocollen', je kunt urls zoals lan://, ftp://, sftp://, fish:// enz. gebruiken.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Koraalduivel, je praat in beide posts pure onzin.

Ten eerste kun je natuurlijk wel bij je Windows-files onder Linux (als het op dezelfde computer is, uiteraard). Als het goed is gaat dat in Knoppix bijna vanzelf, en anders kun je in de documentatie/handleiding van Knoppix zeker uitvinden hoe het moet.

Om vervolgens die bestanden naar Win2000 te krijgen is ook al geen Samba nodig, en Apache is wel de meest onpraktische oplossing die ik daarvoor zou kunnen bedenken.

Wat je beter kunt doen, is dit:

- Maak in Windows 2000 een gesharede map aan.
- Zorg dat je in Knoppix bij je Windows files kunt (zoek de juiste map via Konqueror)
- Open in Knoppix de gesharede map van je win2k systeem. Dat kan door bv. in Konqueror naar smb://naam-van-win2k-computer/naam-van-shared-map te gaan. De kans is aanwezig dat dit niet werkt, dan kun je ook smb://ip-van-win2k-computer/naam-van-shared-map doen. Evt. moet je op Win2000 het guest-account aanzetten, of mogelijk moet je in Linux 'inloggen' op je Windows 2000 machine (je krijgt daar dan wel een popup voor).
- Je hebt nu twee Konqueror ('Explorer') windows, de een met je Windows files, de ander met de share van je win2000 machine. Sleur nu de gewenste files naar je win2000 machine.

Het kan zijn dat je bij een van deze stappen klem komt te zitten, laat dan maar weten waar. Enne...zoals je weet wordt het gewaardeerd als je eerst zelf probeert het op te lossen voor je verder vraagt.

(wat sebas zegt dus, ik was bezig met posten maar werd afgeleid 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 23-09-2003 20:38 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zeg ik :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 18:39:
Hallo,

Ik heb een laptop met windows 98
pc met win 2000 pro

nu kan windows 98 niet meer opstarten. nu wil ik met knoppix de belangrijke bestanden die ik nog nodig heb overzetten
via het netwerk op de win2000 computer.

ik heb al gezocht op het forum en google.
Ik moet dus samba gebruiken. dan moet ik de smb.conf en nog wat andere bestanden configureren, maar als ik dat wil doen dan zecht hij dat ik de bestanden niet kan opslaan.(lijkt me logisch, staat op cd)

weet iemand hoe ik via knoppix op een andere manier bestanden kan delen, of hoe ik sambra wel kan configureren

alvast bedankt voor de hulp
In Knoppix is configuratiebestand $x een link naar /KNOPPIX/$x, wat op de cd staat. Als je dus /etc/samba/smb.conf wilt wijzigen zul dit dus via een temp-bestandje moeten doen:

code:
1
2
3
4
5
su
cd /etc/samba
cp smb.conf smb.conf.tmp
rm smb.conf
mv smb.conf.tmp smb.conf

Nu kun je het bestand wel wijizigen :)

Verwijderd

Topicstarter
sebas en wilke, bedankt voor de hulp
ik ga het op jullie manier proberen. als er nog problemen
zijn horen jullie het wel:)

Verwijderd

Topicstarter
- Open in Knoppix de gesharede map van je win2k systeem. Dat kan door bv. in Konqueror naar smb://naam-van-win2k-computer/naam-van-shared-map te gaan. De kans is aanwezig dat dit niet werkt, dan kun je ook smb://ip-van-win2k-computer/naam-van-shared-map doen. Evt. moet je op Win2000 het guest-account aanzetten, of mogelijk moet je in Linux 'inloggen' op je Windows 2000 machine (je krijgt daar dan wel een popup voor).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik heb dus geprobeert inte loggen op die 2 manieren. ik heb een guest account aangemaakt als standaartgebruiker onder win2k.
dan als ik onder linux wil inloggen komt er inderdaad eenpopup. gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld en dan gaat hij zogenaamd naar de geshaarde map.

ik heb een testbestandje in de gesharde map gedaan maar die ziet knoppix helemaal niet, dus ik denk dat ik helemaal nog niet ingelogd ben.
iemand een idee?
Pagina: 1