Goedkoop routertje voor veel PC's?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19
Hoi!
Ik heb een vrij simpele vraag: Kan je een goedkoop hardware routertje (ik heb nog geen specifiek model in gedachten) ook gebruiken voor veel (zeg 30) PC's? We hebben al een netwerk, maar de windows routerbak is er mee opgehouden, dus nu wil ik een andere oplossing. Nu kan ik me iets herinneren dat routertjes maar een bepaald aantal PC's tegelijk kunnen herkennen. Hoe groot is dat aantal? Dit omdat deze dingen meestal voor thuisgebruik (zeg 4 PC's) ontworpen zijn.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Je kan gewoon een random router er achter gooien met een grote switch, router kan wel meer dan 30 pc's hebben.

Let er even op hoeveel ip adressen ie kan vergeven dmv dhcp.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Nee hoor. In principe ben je enkel gelimiteerd door het aantal computers in het subnet - soms maar 253, maar vaak is het subnet gemakkelijk te vergroten. En daarnaast natuurlijk door de bandbreedte van je internetverbinding, maar da's wat anders ;)

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De linksys BEFSR41 is misschien wel iets voor jou.... Ik citeer:
The Linksys EtherFast® Cable/DSL Router with 4-Port Switch is the perfect option to connect multiple PCs to a high-speed Broadband Internet connection or to an Ethernet back-bone. Allowing up to 253 users, the built-in NAT technology acts as a firewall protecting your internal network.
bron

Je kunt dus gewoon een switch achter de router hangen om met meerdere pc's op internet te kunnen.

Verwijderd

In principe kan iedere router wel 253 clients aan, aangezien dat het maximale aantal adressen in een /24-subnet is :) Je hebt 256 adressen, en als je daar de network- en broadcastadres en het IP-adres voor de router zelf vanaf haalt, kom je op 253..
Maar bij sommige routers is het subnetmask te vergroten, en het aantal computers daarmee tot een veelvoud van die 253 te brengen :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 17:38:
In principe kan iedere router wel 253 clients aan, aangezien dat het maximale aantal adressen in een /24-subnet is :) Je hebt 256 adressen, en als je daar de network- en broadcastadres en het IP-adres voor de router zelf vanaf haalt, kom je op 253..
Maar bij sommige routers is het subnetmask te vergroten, en het aantal computers daarmee tot een veelvoud van die 253 te brengen :)
maar dat is de vraag niet.

de vraag is: Welke router kan ik gebruiken om 30 pc's te voorzien van een internet verbinding (tenminste daar ga ik vanuit).

antwoord: in feite ieder router bij de computerboer op de hoek,

ps. je hebt wel verschillen in routers dus als je een adsl verbinding hebt moet je even vragen of je die router kunt aansluiten op je adsl, zelfde geld voor kabel,

smc heeft er een voor adsl en linksys heeft er een voor kabel (ik zeg het maar even)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

shure-fan schreef op 23 September 2003 @ 17:55:
[...]

maar dat is de vraag niet.

de vraag is: Welke router kan ik gebruiken om 30 pc's te voorzien van een internet verbinding (tenminste daar ga ik vanuit).

antwoord: in feite ieder router bij de computerboer op de hoek,

ps. je hebt wel verschillen in routers dus als je een adsl verbinding hebt moet je even vragen of je die router kunt aansluiten op je adsl, zelfde geld voor kabel,

smc heeft er een voor adsl en linksys heeft er een voor kabel (ik zeg het maar even)
Mwoah, vrijwel alle gangbare routers zijn geschikt voor adsl en kabel hoor. Het enige wat problemen oplevert is geloof ik Casema met vpn over l2tp of iets dergelijks.

Verwijderd

Waarom geen router en een PROXYserver? Je Scope hoef je niet zo in te stellen op je DHCP. Je zet b.v. die oude bak (voorheen router) neer als DHCP server en een ProxyServer. Dat is veel beter dan b.v. een router voor 30 pc's.

Of niet? :)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Een losse router IS gelijk ook een dhcp-server. Een apparte proxy is dan ook niet nodig om je pc's van internet te voorzien.

Met andere woorden: no problemo

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 20:56:
Waarom geen router en een PROXYserver? Je Scope hoef je niet zo in te stellen op je DHCP. Je zet b.v. die oude bak (voorheen router) neer als DHCP server en een ProxyServer. Dat is veel beter dan b.v. een router voor 30 pc's.

Of niet? :)
Volgens mij is die bak dood, dus er een DHCP server op zetten is niet slim.

• Ruudjah
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Krijg je geen problemen met cheap-ass switches als je met 30 gebruikers gaat werken? Ik heb hier 20 PC's via 4 el-cheapo switches aangesloten, geen probleem verder. Ik meen een keer iets gelezen te hebben dat die goedkope switches slechts een beperkt aantal MAC-adressen kunnen switchen. Dit zou (ik weet niet wat voor switches je gebruikt) een probleem kunnen zijn. Iemand ervaring/kennis hiervan in het huis?

TweakBlog

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ruudjah schreef op 24 september 2003 @ 01:08:
Krijg je geen problemen met cheap-ass switches als je met 30 gebruikers gaat werken? Ik heb hier 20 PC's via 4 el-cheapo switches aangesloten, geen probleem verder. Ik meen een keer iets gelezen te hebben dat die goedkope switches slechts een beperkt aantal MAC-adressen kunnen switchen. Dit zou (ik weet niet wat voor switches je gebruikt) een probleem kunnen zijn. Iemand ervaring/kennis hiervan in het huis?
In principe kan elke switch wel meer dan 4000 MAC adressen aan. :P

ik weet niet hoe groot je je subnet hebt , maar dat is toch redelijk genoeg. :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ruudjah schreef op 24 September 2003 @ 01:08:
Wat ik hiervan weet, is dat een switch idd een bepaald soort ARP-Cache-geheugen heeft en soms is het zo, dat als die eenmaal vol zit, dat de switch dan over gaat in gewoon "hub"-mode.. Dus zonder MAC-adres-bepaling etc.

Althans, dit las ik in een artikel over sniffen en dan hoe je kon sniffen op een switched netwerk :) (switch flooden met ARP-replies, zodat zn cache volkomt)

edit:
Zoals Klubbheads boven mij al aangeeft haal je dat limiet niet zo snel hoor :+ Of je moet echt een goedkope switch hebben waarvan het geheugen brak is ofzo :X

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 24-09-2003 01:13 ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Osiris schreef op 24 September 2003 @ 01:12:
[...]

Wat ik hiervan weet, is dat een switch idd een bepaald soort ARP-Cache-geheugen heeft en soms is het zo, dat als die eenmaal vol zit, dat de switch dan over gaat in gewoon "hub"-mode.. Dus zonder MAC-adres-bepaling etc.

Althans, dit las ik in een artikel over sniffen en dan hoe je kon sniffen op een switched netwerk :) (switch flooden met ARP-replies, zodat zn cache volkomt)
Inderdaad , dat is ook al een aantal keer gebeurd met een campus switchje :+

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Klubbheads schreef op 24 September 2003 @ 01:13:
[...]

Inderdaad , dat is ook al een aantal keer gebeurd met een campus switchje :+
offtopic:
Leuke drop in snelheid cker als ie opeens begint te "hubben" :P (w00t, nieuw werkwoord :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 24-09-2003 01:15 ]

• PanMan
Ehmz, ff wat toevoegingen. Ten eerste: DHCP hoeft het ding niet te doen, dat doet de windows server al. Ten tweede: de switch die het netwerk draaiend houd is een (ooit veeel te dure) 48 poorts 3Com ding. Die lijkt me goed genoeg :). Maar, het lijkt er dus op dat het gewoon gaat werken.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mag ik vragen waarom je de server niet ook laat routen?

daar is genoeg software voor dus lijkt me makkelijker

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Die vraag lijkt me zichzelf beantwoorden: OMDAT het de server is. Ik zou in de meeste gevallen mijn "mission critical server" ook niet direct aan het internet hangen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

een goed geconfigureerder server kom je anders minder makkelijk in dan een cheapass routertje maar je hebt wel een punt ja.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

aanvulling:

Mijn switch in de voorkamer kan 4000 adressen aan en in mijn kamer kan de switch 2048 MAC adressen aan.
Ik kan mijn huisnetwerk nog wel aardig expanden :Y)

Voor de situatie van de TS zou ik een Draytek router nemen zonder een switch aan de local kant. Die zijn volgens mij ietsje goedkoper en je zal gezien je voorzieningen niet meer nodig hebben.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• jhead22
  • Niet online
Wat voor processor zit er eigenlijk in die goedkope routertjes ?

Wanneer je met 30 pc's tegelijk inet moet het routertje veel werk verrichten aangezien hij veel pakketjes moet doorsturen etc.
Is de processor daar snel genoeg voor ?
Heeft een goedkope router geen nadelige invloeden op de ping ?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

jhead22 schreef op 24 September 2003 @ 12:46:
Wat voor processor zit er eigenlijk in die goedkope routertjes ?

Wanneer je met 30 pc's tegelijk inet moet het routertje veel werk verrichten aangezien hij veel pakketjes moet doorsturen etc.
Is de processor daar snel genoeg voor ?
Heeft een goedkope router geen nadelige invloeden op de ping ?
Je praat dan over de Backplane van een switch of een router. Dat is de maximum doorvoer snelheid van alles dat de machine moet behandelen.
Dit verschilt per machine en proacessor achitecture. Maar bij een dedicated router praat je niet over welke cpu er in zit :)
Zie wat manuals, maar de maximale doorvoer snelheid kan bij de router niet meer worden dan de totale capaciteit in de lijn (100Mbit/s is dat uiteraard, tenzij je een gigabit router heb).
iaw de backplane van de router meot 100MBit/s en dat zijn de goedkoopste al gauw. Geen punt tot discussie al daar.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• PanMan
Bovendien worden de meeste routertjes toch op een ADSL lijn aangesloten van max 8 Mbit. Dat kan je met 1 PC net zo makkelijk voltrekken als met 30 rustig surfende PC's.
Al heb ik ook wel's gehoord dat goedkope routertjes een snelheidsbeperking kunnen betekenen.

Verwijderd

ehh router capaciteit druk je uit in pps, niet in bandbreedte

• PanMan
Ah, daz een nuttige opmerking. Zou je misschien ook even kunnen uitleggen wat 1 pps dan is, en hoeveel een huis routertje heeft, en nodig heeft?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PanMan schreef op 25 September 2003 @ 22:02:
Ah, daz een nuttige opmerking. Zou je misschien ook even kunnen uitleggen wat 1 pps dan is, en hoeveel een huis routertje heeft, en nodig heeft?
Dat is een packet per seconde. Hoe meer p/s, hoe meer 'power' de router moet hebben.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Let je ook op je maximale nat sessions table? Een PC heeft minder uitgaande nat "sessions" dan 30 PC's.
Pagina: 1