USB Wireless + router

Pagina: 1
Acties:

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 09:11
En ik dacht dat alles nog wel zo makkelijk en logisch was. Ik heb net een artikel in de computer totaal gelezen over Wireless Netwerken en Internetten. Alles is natuurlijk heel erg leuk en aardig maar wat heb je waarvoor nodig en waar is het te bestellen en wat werkt wel en weer niet samen en sjonge jonge.

Het is zo. Mijn ouders gaan verhuizen en nu willen ze een draadloos netwerk. Het is nogal een ERG groot huis, dus het moet wel een redelijk bereik hebben. Ook aangezien er nog eens een flinke tuin bij zit en mijn vader met zijn laptop zit. Dus een bereik van 300 meter zou niet slecht zijn, hoewel dat misschien te hoog gegrepen is.

De situatie:
- 4 PC's met Windows XP
- 1 Laptop
- Omgeving van ongeveer 300 Meter

Wat hebben we dus (als ik het goed begrepen heb) nodig:
- 5 USB Wireless Dingen voor aan de computers (we willen op alle computers dezelfde apperatuur hebben)
- 1 Wireless Router + Switch (voor eventuele bekabeling)

Maar dan is dus de vraag. Waar moet ik wat halen? Wat werkt wel en wat werk niet samen? Welk merk kan ik het beste halen. Het moet niet te duur zijn natuurlijk, en het mag wel iets sneller dan 10Mbit.

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je met 5 computers wireless op het netwerk wil, en je niet te langzame verbinding wilt hebben, moet je toch echt gaan denken aan wireless verbindingen van 54mbit. De linksys WRT54G (E 144,-) is dan bijvoorbeeld een goede keus. Maar houdt er rekening mee dat 54 mbit accesspoints op het moment nog vrij duur zijn.

En voor de laptop zou je ook kunnen overwegen om een pc-card te nemen ipv die usb dingen.

Houdt er ook rekening mee dat de snelheid wordt gedeeld als je met 5 computers tegelijk op 1 accesspoint zit, ze krijgen dus niet allemaal de volle bandbreedte!
802.11 is een zogenaamd shared medium, wanneer je dan ook gebruik maakt van deze techniek deel je de beschikbare bandbreedte met alle andere gebruikers van het accesspoint.
Dit betekend in de praktijk dat de snelheid vergelijkbaar is met een 10 megabit hub (let niet met 10 megabit switched.
Echter dit is voor internetverkeer en normaal "kantoor" gebruik een hele prima snelheid.
Ik denk dan ook dat de wireless verbinding van de Zire voornamelijk voor webbrowsen/emailen en syncen zal dienen.
Hiervoor is de bandbreedte zat.
Wat dat betreft was de opmerking wat betreft echte en theoretische doorvoer overigens juist.
De 11 megabit is ruwe bandbreedte, dit is echter bij alle netwerksnelheden zo. 100 megabit ethernet heeft dan ook een ruwe doorvoersnelheid van 100 megabit.
Daarnaast is het zo dat de gehele snelheid van het basisstation terugvalt naar de client met de minste bandbreedte wanneer de afstand tot het accesspoint van één van de clients te groot is wordt de totale bandbreedte van 5.5,2,1 dus gedeeld door het totale aantal clients.
Voor thuisgebruik is dit meestal geen probleem.
bron

[ Voor 65% gewijzigd door Boomerang op 23-09-2003 17:29 ]

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 09:11
Het is toch voornamelijk voor "kantoor" gebruik, dus dat zal wel niet zo'n probleem zijn.
Bedankt voor de informatie, dat de bandbreedte gedeelt werd wist ik nog niet.