[debian] Server reageert extreem traag

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb kortgeleden mijn huis-tuin-en-keuken-servertje (een p166) vervangen door een dual p166.

Even kort de specs van de oude:

Pentium-S 166 MHz
56mb RAM
2.1 GB IDE hdd

En dan nu de specs van de nieuwe:

Dual Pentium-S 166 MHz
256mb RAM
1.2 GB Fast SCSI HDD

het vreemde is dus dat die nieuwe server echt veel trager is dan die oude was, en hier kan ik zo geen zinnige oorzaak voor vinden.

Het ding draait Debian GNU/Linux woody stable, net als zijn voorgang, maar als ik een simpel commando geef dan doet hij daar erg lang over.

zelfs "cat eenlangbestand" trekt al waanzinnig hoge load.
Het is ook merkbaar als ik bijvoorbeeld in wil loggen via SSH (duurt 5 seconden, en dat ligt niet aan DNS resolution), of als ik modconf of aptitude wil starten.

momenteel draait de server nog geen SMP omdat ik een kernel gecompileerd op een ander systeem niet geinstalleerd kreeg, maar dat is niet te compileren met deze snelheid... Hij werkt dus nu maar met 1 cpu, maar dan zou hij toch zeker niet trager mogen zijn dan zijn voorganger.

Heeft iemand enig idee over in welke richting ik zou moeten zoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door dawuss op 23-09-2003 17:22 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

heb je debian clean geinstalleerd of heb je gewoon je oude systeem overgezet.
Heb je ook je bios instelling na gekeken. het kan ook zijn dat er ergens wat cashing in je bios uitstaat of zo.

kan je met top kijken welke daemons er allemaal draaien,en welke het meeste cpu vreet.
en kijk eens in je log file of je nog errors tegen komt.

en welke versie van kernel draai je nu. heb je al geprobeert om een default kernel van debian te draaien met smp ondersteuning

Ik wil je wel verder helpen als je in de buurt van enschede woont ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 18:04 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb 'm clean geinstalleerd, want het ding heeft geen IDE controller, en voor een SCSI schijf heb je sowieso een andere kernel nodig :)
Ik zal eens m'n bios nalopen.
Momenteel ben ik even een nieuwe kernel aan het bakken, want die standaard 2.2.x en 2.4.x kernels hebben geen SMP support. Betekent wel meteen dat ik nu niet de CPU load kan bekijken.
(dan krijg ik dit:)

code:
1
2
 6877 root      14   0  1492 1492   376 R    78.7  0.5   0:06 cpp0
 6865 root      16   0   952  952   748 R    18.3  0.3   0:10 top

18.3 % cpu load voor Top is best wel veel. Refresht ook absoluut niet soepel, heel traag.

Denk ook niet dat dat echt uit zou mogen maken, want als ik niets met de server doe komt de load ook gewoon op 0.0 te staan.

Toevallig woon ik in Enschede, dus je bent welkom :)
(overigens ook via SSH als je wil)

[ Voor 20% gewijzigd door dawuss op 23-09-2003 18:10 ]

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 18:03:
en welke versie van kernel draai je nu. heb je al geprobeert om een default kernel van debian te draaien met smp ondersteuning
Welke is dat dan? Ik zie wel i686 kernels met SMP support, maar dat lijkt niet echt snel werken op een pentium classic ;)

micheljansen.org

Verwijderd

ha ha, call me 0647688955 of mail me je adres, kan ik maybe strax langs komen

Hiero staat een 586 kernel met smp....

http://devel.demudi.org/debian/pool/demudi/common/

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 18:53 ]

Verwijderd

lol heb ik ook eens gehad..........tijdje geleden maar je bent niet de enige

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 19:11:
lol heb ik ook eens gehad..........tijdje geleden maar je bent niet de enige
En wat was voor jou de oplossing dan?

Shit zeg, ik heb nu eindelijk een nieuwe kernel gecompileerd (dit keer met SMP support, deed hij de hele nacht over :P)
en nu gaat net gewoon _nog_ trager!
zelfs het typen op de console gaat langzaam, en trekt load!
Ik snap er werkelijk niets van. Misschien komt het doordat 1 van de twee processoren MMX blijkt te bezitten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 5
model           : 2
model name      : Pentium 75 - 200
stepping        : 12
cpu MHz         : 166.571
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : yes
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr mce cx8 apic
bogomips        : 326.86

processor       : 1
model           : 4
model name      : Pentium MMX
stepping        : 3
cpu MHz         : 166.571
flags           : fpu vme de pse tsc msr mce cx8 apic mmx
bogomips        : 331.77

Ik zal het eens proberen met een non-MMX cpu'tje

Hmmz, dat hij nu nog trager reageert dan voorheen komt waarschijnlijk door het volgende:
Sep 24 14:43:16 orthos kernel: BIOS BUG: CPU#0 improperly initialized, has -2 usecs TSC skew! FIXED.
Sep 24 14:43:16 orthos kernel: BIOS BUG: CPU#1 improperly initialized, has 2 usecs TSC skew! FIXED.
Dat komt dus door de verschillende CPU's gok ik. Voorheen had ik echter nog geen SMP support, dus kon het daar niet door komen.

edit: Moto-moi: Die posts waren niet bedoeld als schopje, eerder als update, maar ik ben het wel met deze wijziging eens :)

* update *

Ik heb zojuist een MMX processor in die pc gedrukt, en nu crasht hij bij het login scherm. Als je een username half intypt blijft hij hangen :(

[ Voor 30% gewijzigd door dawuss op 24-09-2003 17:34 . Reden: messages samengevoegd ]

micheljansen.org

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Voor wat voor een CPU heb je die kernel gecompiled? 586? Pentium Classic? Pentium MMX? Probeer het eens een stapje "lager" (dus bv 586 ipv Pentium Classic).
dawuss schreef op 24 september 2003 @ 15:00:
Hmmz, dat hij nu nog trager reageert dan voorheen komt waarschijnlijk door het volgende:
code:
1
2
Sep 24 14:43:16 orthos kernel: BIOS BUG: CPU#0 improperly initialized, has -2 usecs TSC skew! FIXED.
Sep 24 14:43:16 orthos kernel: BIOS BUG: CPU#1 improperly initialized, has 2 usecs TSC skew! FIXED.
Ik zie in de Linux 2.4.22 config de volgende optie: "Unsynced TSC support (NEW)"
Misschien de moeite van het proberen waard?
Dat komt dus door de verschillende CPU's gok ik.
Hele goede kans ja. Zie ook je eigen /proc/cpuinfo output:
stepping : 12
stepping : 3
Steppings 3 en 12... Dat ligt nogal een eindje uit elkaar :o

AFAIK is het de bedoeling dat je voor SMP CPU's van gelijke steppings hebt.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:00
Eeh dawuss, ik heb toevallig een huis-tuin-en-keuken router/ server en de output die cat /proc/cpuinfo geeft is hetzelfde als die non-MMX van jou:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
processor       : 0
model           : 2
model name      : Pentium 75 - 200
stepping        : 12
cpu MHz         : 167.051
flags           : fpu vme de pse tsc msr mce cx8
bogomips        : 333.41

Als je zelf geen CPU hebt met de goede stepping, maar je kunt wel naar Hoogeveen komen, dan vind ik het best om de CPU om te ruilen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:47
Let wel op met dual Pentium classic:

- type geheugen
- cached RAM
- implementatie van PCI bus
- shared bus

De pentium classic is zo sloom als maar kan in dual opstelling: CPUs moeten de cache, de bus en het geheugen met zn tweetjes delen, iets wat niet al te soepel gaat. Je hebt dus ook amper winst van die tweede CPU.

Verder vraag ik mij af, OF je wel cache hebt, en zo ja, hoeveel. Voor zover ik weet ligt die 256MB ver buiten de cached area, tenzij je een i430HX chipset hebt met brede tagram (meer dan de 8bits die de meeste fabrikanten eropdrukken)

Dan nog die SCSI hdd: hij kan wel SCSI zijn, maar als je controller fast-SCSI is, en als het een oud rammelbeest is, zal ie niets sneller zijn dan die oude IDE disk die je eerst had. Als daar ook nog es een mooie ISA SCSI controller bijkomt ben je al helemaal de lul :P

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
De pentium classic is zo sloom als maar kan in dual opstelling: CPUs moeten de cache, de bus en het geheugen met zn tweetjes delen, iets wat niet al te soepel gaat. Je hebt dus ook amper winst van die tweede CPU.

Verder vraag ik mij af, OF je wel cache hebt, en zo ja, hoeveel. Voor zover ik weet ligt die 256MB ver buiten de cached area, tenzij je een i430HX chipset hebt met brede tagram (meer dan de 8bits die de meeste fabrikanten eropdrukken)
Geen idee. Het bord had van zichzelf al 2 CPU's, maar die waren p-classic 133 mHz. Die heb ik dit weekend van thuis meegebracht, en ga ik morgen proberen. Als het probleem aanhoudt bij die processoren is er zeker iets mis met de softwareconfiguratie, want die zaten er dus origineel bij.
Dan nog die SCSI hdd: hij kan wel SCSI zijn, maar als je controller fast-SCSI is, en als het een oud rammelbeest is, zal ie niets sneller zijn dan die oude IDE disk die je eerst had. Als daar ook nog es een mooie ISA SCSI controller bijkomt ben je al helemaal de lul :P
Nou, die SCSI controller is on-board, dus geen idee. Kan goed idd ISA zijn, is zo'n adaptec AHA-78xx
Verder loopt de harddisk volgens linux op 10 MB/s dus echt snel is het idd niet.

[ Voor 5% gewijzigd door dawuss op 29-09-2003 22:47 ]

micheljansen.org

Pagina: 1