Toon posts:

Het zoveelste Exchange-backup topic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voglens mij alle topics over Exchange Backup wel gelezen, maar nergens vermeld iemand over het terugzetten van de bestanden zonder speciale agent.

Het volgende is mij duidelijk:
- Veritas of ArcServe icm agent is het mooist, maar nu niet aan de orde
- de databases van Exchange zijn te backupen (normaal) als de services gestopt worden, bijvb. door een batch uit te voeren
- daarna kunnen de services weer gestart worden en kan iedereen gewoon werken

Maar stel dat ik de Exchange DB van gisteren wil teurgzetten, kan ik dan gewoon de services stoppen, database overschrijven en services weer starten?

En als ik een schone install doe, wat moet ik dan doen met de db-bestanden?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, please let me (en alle andere tweakers) know!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kan dacht ik exchange gewoon online backuppen met standaard NTBackup.
De log-files worden dan automatisch verwijderd.

zie ook deze how to van technet:

http://support.microsoft....-us;258243&Product=exch2k

[ Voor 35% gewijzigd door ZeRoC00L op 23-09-2003 19:28 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-02 17:00
Je kunt hem zeker online backuppen hoor.
Ik stop de services nooit iig.
De hele mailstore terugzetten gaat niet zo supersimpel als jij wilt.
Wel individuele mailtjes, das geen probleem.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-02 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je kan de Exchange server inderdaad heel netjes online op tape zetten. Wij gebruiken daar de ArcServe Exchange Backup agent voor.

ECHTER: Wanneer je een restore moet doen.. (Geen disaster recovery wat te vaak problemen geeft) dan heb je niets aan een online backup, want die kan je alleen online weer terug zetten. 1 maal in de week zou je eigenlijk ook een offline backup moeten maken, en daarna differentials of incrementals.. (Differentials scheelt in het aantal restore's)

De offline backup kan je in principe wel terugzetten bij een complete reinstall.
Ik heb het een keer moeten doen, op een crashed systeem. NT installatie, exchange geinstalleerd.
Daarna restore van de tape. Exchange dir ook gerestored.

Met eseutil.exe meen ik dat ik wel wat heb moeten repareren, maar daarna starte de server weer goed..

En als Exchange dan weer draait, dan kan je de laatste (differential) online backup ook weer restoren naar exchange en klaar..

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 24-09-2003 08:12 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

djaydjee:

Van welk Backup pakket maak jij gebruik, ik zie dat nergens vermeld.
Op technet staat een whitepaper hoe met windows backup Exchange terug te zetten en dergelijke. Meestal houd dit in dat je nog met eseutil en dergelijke aan de slag moet. Zelden lukt het in 1 keer.

bij mijn weten gaat windows backup nog net als met Exchange5.5 dat je een 2e server moet inrichten en daar de mail op moet restoren voor single mailbox restore.

[ Voor 23% gewijzigd door mutsje op 24-09-2003 08:28 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

NTbackup kan inderdaad geen Bricklevel backup/restore doen.. alleen maar van de public / private store.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef dus geen bricklevel, ik hoef geen NT Backup. Ik wil de services stoppen, de bestanden kopieren naar elders off site en in geval van een probleem de services stoppen, bestanden terugkopieren en weer draaien. Zo basic als je maar kan bedenken. Gaat dit goed?

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ja, dat kan goed gaan, maar vergeet niet dat je dan de Gehele Exchange Organisatie terugbrengt naar die datum..
Mailtjes/wijzigingen na die datum ben je kwijt..
Je hbt daarmee misschien 1 gebruiker geholpen die zijn mailtje kwijt was, maar de rest heb je op je nek gekregen omdat ze alle latere mailtjes kwijt bent.

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik, maar dan weet ik in ieder geval dat het technisch mogelijk is, organisatorisch is het de keus van de klant.

Verwijderd

waarom geen ntbackup? als je alleen een offline backup maakt krijg je het probleem dat je transaction logs nooit verwijderd worden en je schijf volraakt... zelfs als je een backupprogramma gebruikt die geen exchange plugin heeft raad ik aan de exchange af en toe online te backuppen mbv van ntbackup (desnoods een dump naar disk en die weer meenemen in de gewone backup procedure)
Pagina: 1