Toon posts:

[Pascal] Problemen met crt in Dev-pascal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende code

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Program Opdr8; uses crt;

var Bedrag, Aantal :longint;

Begin
    clrscr;
    gotoxy(1,10);

Write (Output, 'Voer nu het bedrag in centen: ');
    Readln  (Bedrag);

Aantal := Bedrag div 50000 ;
    Writeln (Output, Aantal, ' biljetten van 500,-');
    Bedrag := Bedrag mod 50000;

etc....

Aantal := Bedrag div 1 ;
    Writeln (Output, Aantal, ' Munten van 0,01');
    Bedrag := Bedrag mod 1;

readln;
end.

Deze wilt onder mijn Dev-pascal niet werken omdat ie dan geen crt.pas kan vinden.

De message die ik dan krijg is:
Warining: Illegal compiler directive $GNU
Fatal: Can't find unit GPC
Unit is crt.pas

En als ik dan "uses crt;", "Gotoxy (1,10)" en "Clrscr" weglaat doet ie het perfect.

=Edit=
Onder TurboPascal 5.5 wilt ie het wel doen. De "uses crt" dan maar ik wil het onder dev-pascal hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 15:25 ]

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

heb je al eens gezocht naar een vervanger voor crt.pas ??? hier staan namelijk een aantal functies in enzo, die je nodig hebt, zoals clrscr ;)

b.t.w. onder turbopascal 5.5 heb je mazzel dat ie 't doet, dan ehb je iig getest op een trage pc, of met een gepatchte pascal :P

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Topicstarter
Maar onder turbopascal kan ik niet knippen en plakken zoals bij dev-pascal, dat vind ik best jammer. Ik heb nog niet gezocht naar een vervanger voor crt.pas, ik weet wel dat er idd de functies instaan etc.
Ook heb ik het opnieuw geinstalleerd maar het mocht niet baten, een klasgenoot van mij heeft 'm ook en daar wilt ie wel werken :s
Is er toevallig nog een alternatief voor dev-pascal?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

http://www.umanitoba.ca/c...dor_html/gpc/gpc_190.html

Das alleen de interface section, niet de hele code. Sorry...

[ Voor 32% gewijzigd door EXX op 23-09-2003 15:40 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 15:35:
Maar onder turbopascal kan ik niet knippen en plakken zoals bij dev-pascal, dat vind ik best jammer.
Hoe bedoel je? Dat copy paste niet werkt? Probeer het eens met ctrl-insert (copieeren) shift-insert (plakken) en shift-del (knippen).

* LordLarry gebruikt die sneltoetsen nog steeds onder Windows...

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 23 September 2003 @ 16:26:
[...]

Hoe bedoel je? Dat copy paste niet werkt? Probeer het eens met ctrl-insert (copieeren) shift-insert (plakken) en shift-del (knippen).

* LordLarry gebruikt die sneltoetsen nog steeds onder Windows...
En hoe selecteer ik het dan onder MSDOS?
Want ik heb niet echt een MSDOS achtergrond, ik ben pas bij Win98 om de hoek komen kijken.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dat het onder Turbo pascal wel compileert is simpel. Borland levert al sinds jaar en dag een CRT module bij Turbo Pascal. De unit CRT (overigens, heel het begrip Units) is geen standaard ansi/ISO pascal, dus een toevoeging van Borland om schermbewegingen wat makkelijker te maken.

Het simpelweg kopieren van de unit CRT.PAS van Turbo Pascal kan ook problemen opleveren, als deze unit andere units aanroept.

Dus maar weer terug naar het oude vertroude putch() (wat overigens 1 karakter op 't scherm plaatst).

Nothing is a problem once you've debugged the code

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 00:48:
En hoe selecteer ik het dan onder MSDOS?
Shift ingedrukt houden en met de pijltjes lopen. TurboPascal's laatste versie is 7, dus misschien is het handiger als je die gebruikt ipv de sterk verouderde 5.5.

Of kijk anders ook eens naar de gratis FreePascal (http://www.freepascal.org/) en de op Delphi lijkende IDE Lazarus (http://www.lazarus.freepascal.org/).

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 15:24:
De message die ik dan krijg is:
Warining: Illegal compiler directive $GNU
Fatal: Can't find unit GPC
Unit is crt.pas
Zo te zien gebruik je de GPC editie (?) van Dev-Pascal.

Zoals een eerdere poster al aanhaalde - units zijn BP-dialect specifiek, en ISO Pascal e.d. kent dat soort dingen niet. Nu wil het dat GPC zich richt op standaarden, waarl FPC zich richt op de massa - oftewel de BorlandPascal/Delphi style van Pascal.

Jij bent dus - imho - veel beter af met FreePascal. Deze http://bloodshed.ygto.com/dev/devpas192.exe moet je dus hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik net geinstalleerd maar hij geeft dezelfde foutmelding

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer het anders gewoon eens met FreePascal los (dus FreePascal downloaden van www.freepascal.org en installeren).
Pagina: 1