[debian 3.0r1] install/dselect: "base" is geen base

Pagina: 1
Acties:

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:01
Ik heb al verschillende debian installatie's gedaan, versie 3.0r1, netwerkinstallatie met behulp van floppy's.

Nu sla ik altijd de taskel / dselect stappen over, dat komt later wel.

Dselect gebruik ik verder wel intensief omdat het handig werkt en je kunt makkelijk zoeken.

Het probleem: de installatie is voltooid en ik zit op de prompt. Doe ik dan apt-get install, dan zegt ie keurig 0 packages (3x), klopt.

Vervolgens ga ik naar dselect. Dselect vind ineens dat er -tig (~40) pakketten "new" (n) zijn, en die selecteert ie dan ook alvast maar even.

Zitten wel belangrijke dingen tussen, zoals cron, maar ook echt niet belangrijke pakketten zoals mutt en gnu info.

Heb al vanalles geprobeerd om hier vanaf te komen maar de enige methode is om het eerst te laten installeren en het daarna weer te verwijderen... (of heel dselect niet gebruiken en alles apt-getten) :{

Screenshot uit de faq van dselect terwijl hij n (new) aangeeft (zie linker kolom): http://tweakers.net/~crew...eus/Debian/snapshot57.png

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 10:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Uit mijn hoofd gebruikt dpkg de 'Q' (hoofdletter) om geforceerd de selectie te aanvaarden. Je kunt dus die pakketten deselecteren en dan met Q zorgen dat ze niet geïnstalleerd worden. Ik denk echter dat je er met normaal deselecteren en op enter drukken ook wel komt - je moet alleen even goed de dependencies uitzoeken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Arnout
Dankje.
"Q" was mij bekend.
Ik vind het alleen zo raar dat hier nagenoeg niks over te vinden is? Iedereen die dus debian gebruikt -met dselect- aanvaard dus dat er een enorme lading pakketten (grootte: ~120MB ingepakt) geinstalleerd wordt waarvan voor een deel het nut nog maar bewezen moet worden, en sommige echt onzin zijn.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

MetHod schreef op 23 September 2003 @ 17:01:
Dankje.
"Q" was mij bekend.
Ik vind het alleen zo raar dat hier nagenoeg niks over te vinden is? Iedereen die dus debian gebruikt -met dselect- aanvaard dus dat er een enorme lading pakketten (grootte: ~120MB ingepakt) geinstalleerd wordt waarvan voor een deel het nut nog maar bewezen moet worden, en sommige echt onzin zijn.
Dan moet je dat toch eens op één van de Debian mailinglisten aankaarten. Ik denk dat ze je heel goed uit kunnen leggen waarom ze dit als Standard, of zelfs Important, pakketten beschouwen. Binnen Debian komt niets zomaar tot stand ;)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Arnout
Ik wil het iets nuanceren.
"Important - base" zijn voornamelijk essentiele zaken om het systeem te laten werken. Of daar een emailreader ook bij hoort, is meer een persoonlijke keuze, denk ik. Debian heeft ervoor gekozen om het wel als important aan te merken (bijv. omdat er soms mail wordt verzonden door programma's).

Ben er gister zorgvuldig doorheen gelopen en kwam uiteindelijk op 23MB uit (15 pakketten).