een kort blik levert mij de volgende vraag op omtrent facturen, offerten en klanten.
Een factuur kan alleen bestaan als er een offerte bestaat. Een offerte wordt uitgebracht naar een klant. Zodoende hoeft in de tabel Factuur geen Klantnr opgenomen te worden, want die kan je opvragen via de Offerte.
Tevens snap ik de ogenschijnlijke N-op-N relatie tussen facturen en offerten niet helemaal

Kan 1 offerte meerdere facturen hebben? Ja lijkt me. Kan 1 factuur bij meerdere offerten staan? Nee lijkt me. Toch bestaat er een tabel Offerte_facturen waarin je meerdere facturen met meerdere offerten kan combineren. Wat je liever hebt waarschijnlijk is het Offertenr als FK in de tabel Facturen. Zodat iedere Factuur maximaal 1 Offerte kent en 1 Offerte meerdere Facturen.
Nog een ding: Je neemt zowel in de tabel Artikelen als de tabel Offerte_regel het leveranciersnr op. Dit is niet nodig, je kan de leverancier van een artikel opvragen via de Artikelen tabel. Ook de verkoopprijs van een Artikel is redundant opgenomen in zowel Offerte_regel als in Artikel.
[edit]
ook vraag ik me af wat het verschil is tussen een offerte en een order.. aan de hand van welke van de twee wordt de factuur opgesteld?
maar ik heb hiervoor gekozen omdat niet elke computer, order en offerte een bijbehorende factuur heeft. Als ik dit niet zo zou doen zou je veel NULL waarden krijgen, wat mij ook afgeleerd is
door wie is je dat afgeleerd? waar zit je in godesnaam op school?
Waar jij als informaticus voor verantwoordelijk wordt gehouden:
Kan je straks nog opvragen welke computer verkocht is aan welke klant of als een klant met een factuur komt welke computer dat is geweest? Met de offerte erbij e.d.? DAT is belangrijk..
[
Voor 26% gewijzigd door
bille op 24-09-2003 15:59
. Reden: bleh ]
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies