[debian]na upgrade netwerk foetsie

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:47

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Na een niet al te slimme actie en apt-getten naar testing ben ik mijn networking kwijt. Ik kan met ifconfig eth0 192.168.1.2 up, wel mijn netwerk kaart omhoog krijgen en ook mijn resolv.conf bevat nog de nameservers maar verder pingen dan mijn gateway (192.168.1.1) kom ik niet. Bij een ping naar www.yahoo.com krijg ik een 'Network unreachable' error. Hetzelfde geldt voor een ping naar een nameserver.
Wat moet ik doen om dit te verhelpen zodat ik de schade met wat apt-getting kan beperken?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een default route maken naar je gateway, en die zetten in /etc/network/interfaces (zie man interfaces voor uitleg over de samenstelling van dat bestand), het ziet er namelijk uit alsof je route-tabel niet meer klopt.

[ Voor 19% gewijzigd door blaataaps op 23-09-2003 12:55 ]

Verwijderd

Tja dat heb ik ook, op een of andere manier kan die de info uit /etc/network/interfaces niet meer ophalen...dus moet je je netwerkkaart zelf up gooien....

ifconfig eth0 192.168.1.2 255.255.255.0
je resolv.conf configgen
route add default gw xxx.xxx.xxx.xxx eth0 (optioneel)

Verwijderd

blaataaps schreef op 23 September 2003 @ 12:52:
Een default route maken naar je gateway, en die zetten in /etc/network/interfaces (zie man interfaces voor uitleg over de samenstelling van dat bestand), het ziet er namelijk uit alsof je route-tabel niet meer klopt.
Hij gooit je interfaces niet meer up op 1 of andere manier....
Dat probleem heb ik ook en heb geen zin om debian erop nieuw op te zetten...
Heb heel hard gewerkt om een mail/file/ftp/ssh/telnet/imap/dns server op te zetten en nu draait het al 70 dagen up (alleen dat kut onweer zorgt ervoor dat ik niet langere uptime krijg dan 120 dagen :(

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmm, raar. De betreffende interfaces staan wel genoemd op een rgel met iets als dit:
auto lo eth0 eth1
?
En gaan ze wel up als je ifup eth0 doet, of dan ook niet? En zou je eens je interfaces bestand willen posten hier? :)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik had nog niet verteld dat man ook ergens verloren is gegaan.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

;(

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
post de output van ifconfig en route eens (en de inhoud van je /etc/network/interfaces, zoals al eerder gezegd)
En kijk eens wat er gebeurt als je /etc/init.d/networking (re)start gebruikt.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
De additie van het route command deed de truc. De interfaces file is juist geconfigged, ik heb alleen geen ifup en ifdown meer in /etc/networking. Maar op dit moment is dat het minste van mijn zorgen. Ik heb nu ook X verloren en KDE. Ik ben nu aan het kijken hoe ik mijn debian kan downgraden naar stable. Zodat ik even (zo ongeveer) alle pakketten opnieuw kan installeren. Waarschijnlijk de enige manier om mijn systeem een beetje stabiel te krijgen :)

/edit
Ik zit nu in ieder geval weer in X. Heb met apt kde 3.1.4 opgehaald maar deze wil na het starten van kdm niet kde laden. Het systeem (X) is niet "KDE aware". Ik kan in de lijst bij het inloggen niet KDE kiezen. Ideeen?

[ Voor 21% gewijzigd door woutur op 23-09-2003 15:44 ]

Verwijderd

Ahh,
Debian zelf is niet echt "KDM" aware,
Het werkt beter met GDM als grafische inlog.
In /etc/X11 staat een bestand "default-display-manager" waar je KDM of GDM of XDM instelt.

Downgraden doe je door in /etc/apt/apt.conf het volgende bovenann te zetten :
APT::Default-Release "stable";
APT::Cache-Limit 67108864;

Daarna doe je apt-get dist-upgrade
(zonder een package verder op te geven)
of "apt-get dselect-upgrade"

Om KDE in de lijst van KDM te zetten, moet je "kcmshell System/kdm" uitvoeren.
;)

Je moet alleen wel weten wat de opdracht is om KDE op te starten, hehehe.
*ehum*

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 16:11 ]

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Op een of andere manier werkt het nu allemaal weer. KDE3 apt getten is niet een complete manier van het installeren. Men moet allerlei bestanden erbij apten, dat snap je niet maar het moet wel ;) Daarna werkte het allemaal weer. Nu nog een keer rebooten .... kijken of het dan nog werkt.

Pagina: 1